Recenze | Equalizer dobře buduje atmosféru a servíruje Washingtona ve skvělé kondici

Equalizer neboli člověk který vrací věci do normálních “zajetých” kolejí. Denzel Washington právě vchází do kin jako bývalý člen elitní vojenské jednotky McCall ve filmu režiséra kultovního Training Day.
Nakupování v americké verzi OBI, kde postava bývalého agenta na odpočinku pracuje, může být po zavíračce celkem nebezpečná záležitost…
Denzel Washigton má ve filmu šarm jako James Bond (místo obleku má ale montérky) a bonus, že krom zabijáckých schopností má šikovnost MacGyvera. K likvidaci protivníků totiž používá co je zrovna po ruce.
Equalizer (foto: Falcon)

Equalizer (foto: Falcon)

Předělávka seriálu z 80. let byla v Hollywoodu na pořadu dne už několik let. Nakonec skončila v rukou Antoina Fuquy a do hlavní role získala představitele, kterému byl film napsán přímo na tělo. Washington bývalého elitního vojáka hraje velmi dobře a sympaticky. Rozvážnost  a uvěřitelnost v akčních scénách vyvažuje laskavostí a tuctovostí zaměstnance hobby marketu. V Bostonu žije sám, daleko od bývalé profese a v utajení. V práci je spokojen a kdyby nepotkal prostitutku, která nedobrovolně žije v područí ruské mafie, asi by dál řezal dřevěné desky v Home Artu.

předobjednat

Když dívka (Chloë Grace Moritz) skončí v nemocnici po řádění místního mafiánského bosse, rozhodne se ji vykoupit. Navštíví vlčí doupě a je odmítnut. Nezaváhá a partičku mafiánů během půl minuty zlikviduje. Ruskému bossovi Pushkinovi se to ale nelíbí a vyšle do Ameriky mstitele (Marton Csokas), který má za úkol najít vraha jeho “chlapců” a zlikvidovat ho. Začíná honba špiček ruské mafie na netušeného a nebezpečného protivníka.
Equalizer (foto: Falcon)

Equalizer (foto: Falcon)

Fuquův film má několik zásadních benefitů. Od začátku buduje postupně atmosféru. Zvolna, ale promyšleně, divák chce vědět i vidět víc, ale nenudí se. Klidné a rozvážné momenty střídá se skvěle natočenými akčními scénami. McCall zhodnotí během pár vteřin nebezpečnou situaci, tep se mu zpomalí, zorničky roztáhnou a pustí se do akce. První bojová scéna s ruskými mafiány je dechberoucí (podívat se můžete ve videu pod tímto odstavcem), skvěle načasovaná a velmi přehledná, i když se v ní vše uděje v pouhé půlminutě. Závěrečný střet v hobby marketu je originální přehlídkou netuctových likvidací, která místy i dobře pobaví, přes zjevnou brutalitu.

Film má svou atmosféru, velmi mu pomáhá právě obsazení titulní role Denzelem Washingtonem. Zásadní výtkou je pouze přepálená stopáž. Přes 130 minut čistého času je skutečně přehnaná délka. Půlhodina odpadu ve střižně by tomuto akčňáku prospěla a v rámci žánru by z něj udělala nadstandard. Takhle se jedná spíše o velmi slušnou žánrovku, která vyniká určitou originalitou, nenudí, ale obsahuje zbytečně hluchá místa, která se mohla objevit třeba jen v bonusech na DVD.
[usr 7]
Martin Staněk, totalfilm.cz
foto/video: Falcon © 2014

Equalizer
The Equalizer
Thriller / Akční / Krimi
USA, 2014, 132 min
Premiéra: 25. 9. 2014 (Falcon)Režie: Antoine Fuqua
Scénář: Richard Wenk
Kamera: Mauro Fiore
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrají: Chloë Grace Moretz, Denzel Washington, Marton Csokas, Bill Pullman, Melissa Leo, Johnny Messner, Haley Bennett, Vladimír Kulich, Robert Wahlberg, David Harbour, Alex Veadov, Allen Maldonado, Owen Burke, Dan Bilzerian
film-plakat-orig_equalizer

1. […] Leviatan 14. Zloba: Královna černé magie 15. Hobit: Bitva pěti armád 16. Mapy ke hvězdám 17. Equalizer 18. Captain America: Návrat prvního Avengera 19. Kmen 20. Godzilla 21. Lucy 22. Nejhledanější […]