Recenze | Výchozí bod – velkou devizou Cahillova filmu je skvělý Pitt

Michael Pitt zkoumá jako dr. Ian Gray evoluci oka. Samo o sobě to na velké drama nevypadá. Až do chvíle než si uvědomíme, že oční duhovka je jedinečným znakem každého lidského jedince, stejně jako otisk prstu. S novou spolupracovníci hodlají v laboratorních podmínkách vypěstovat umělé oko a dokonale pochopit evoluci lidského zrakového orgánu.

Výchozí bod (foto: Cinemart)

Výchozí bod (foto: Cinemart)

Práci na projektu ale doktoru Grayovi naruší Sofie. Nová láska mladého vědce ponouká, aby se na život nedíval jen vědecky, ale připustil i možnost, že existuje duchovní svět. Přestože to pragmaticky smýšlející muž neakceptuje, do života mu zasáhne tragická událost, která v konečném důsledku změní jeho pohled na věci, o kterých byl dosud jednoznačně přesvědčen.

Výchozí bod (foto: Cinemart)

Výchozí bod (foto: Cinemart)

Karlovy Vary 2014_posterMike Cahill film napsal i režíroval. Snažil se postavit funkční konstrukci existenciálního sci-fi a nutno říct, že se mu to do jisté míry určitě podařilo. Skvěle a plasticky zobrazuje osudový vztah mezi Ianem a Sofií. V této souvislosti umí v půli filmu i výrazně šokovat, aby nakonec celý příběh vygradoval závěrečnou scénou. Problém, ale nastává v příliš rozvláčných momentech, kterých je ve filmu více, než by měl snést. Sporný je také dějový skok, který je až příliš překotný a vypadá jakoby střihač omylem vyjmul důležitou scénu. Tyto nedostatky srazili velmi nadprůměrný a originální příběh a ideu do pytle s naprůměrnými žánrovkami, které jsou sice skvělé, ale ne nezapomenutelné.

Problém vidím pouze v tom, že tam kde se stříhat mělo se to neudělalo a naopak.
Jednoznačně opravdu velkou pochvalu zaslouží Michael Pitt. Na plátně tráví většinu času a svou roli zvládl bezchybně. Umí rozehrát i nejjemnější psychologické momenty pouhým pohledem a staví se tak po bok mnohem zkušenějších starších kolegů. Musím říct, že jeho slavnější jmenovec mu co se týče herectví nesahá ani po pás. Ale nesrovnávejme nesrovnatelné.

Výchozí bod (foto: Cinemart)

Výchozí bod (foto: Cinemart)

Celý herecký ansámbl vybral Cahill bezchybně, ale Pitt tu jednoznačně vévodí úplně všemu. Závěrečná výtahová scéna a chůze po hotelových schodech mi po dlouhé době na moment vehnala slzy do očí. A to je při mé praxi dlouholetého cynika mne mimořádná chvíle (alespoň pro mne).
Verdikt tedy zní: režie velmi dobrá, scénář nedotažený, ale vyžehlil to hlavní představitel, brilantní kamera, hudba a několik velmi silných momentů, na které nelze zapomenout.
[usr 8]

Martin Staněk, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Cinemart © 2014

Výchozí bod
I Origins
Drama / Sci-Fi
USA, 2014, 107 min

Režie: Mike Cahill
Scénář: Mike Cahill
Kamera: Markus Förderer
Hudba: Phil Mossman, Will Bates
Hrají: Michael Pitt, Brit Marling, Astrid Berges-Frisbey, Archie Panjabi, Charles W. Gray, Cara Seymour, William Mapother, Steven Yeun, Rhonda Ayers

Vychozi bod_poster-page-001

1. […] Michael Pitt zkoumá jako dr. Ian Gray evoluci oka. Samo o sobě to na velké drama nevypadá. Až do chvíle než si uvědomíme, že oční duhovka je jedinečným znakem každého lidského jedince, stejně jako otisk prstu. S novou spolupracovníci hodlají v laboratorních podmínkách vypěstovat umělé oko a dokonale pochopit evoluci lidského zrakového orgánu. Mike Cahill film napsal i režíroval. Snažil se postavit funkční konstrukci existenciálního sci-fi a nutno říct, že se mu to do jisté míry určitě podařilo. Skvěle a plasticky zobrazuje osudový vztah mezi Ianem a Sofií. V této souvislosti umí v půli filmu i výrazně šokovat, aby nakonec celý příběh vygradoval závěrečnou scénou. Celý herecký ansámbl vybral Cahill bezchybně, ale Pitt tu jednoznačně vévodí úplně všemu. Recenze: 80% […]

2. […] Recenze | Výchozí bod – velkou devizou Cahillova filmu je skvělý Pitt […]