Recenze | Rytmus – sídliskový sen je spíš reklama bez koncepce než dokument

Dokument RYTMUS sídliskový sen má v podstatě dvě roviny. Tou první je ohlédnutí se ke kořenům úspěšného rappera a druhou chytrý marketingový tah k posílení jeho vlastní image. Nebo ještě líp – dodává jí nový rozměr.

Rytmus-sídliskový sen

Rytmus-sídliskový sen

Úderný začátek. V sále je tma, na plátně se ještě nic neobjevilo a místností zní jen silný hlas Patrika Vrbovského. Slovenský interpret postupně vystavěl svou kariéru, ve které se odráží luxus, neústupnost a velké fráze. Ačkoliv i podle vlastních slov nemá zapotřebí ohlížet se zpět, v novém dokumentu režiséra Mira Drobného to vlastně poměrně razantním způsobem dělá. Vypráví o svém dětství, o vztahu k matce i biologickému otci, který v jeho životě nadělal paseku tím, že se ho krátce po narození zřekl.

Samotná práce na tvorbě dokumentu trvala osm let, proto je záhadou, že dílo vlastně nemá pořádnou koncepci. Z velké části obsahuje Sídliskový sen záběry na lidi z Rytmusova okolí, kteří vypráví, co pro ně rapper znamená a znamenal. Jaké měl dospívání a jaký je vlastně člověk. Snaží se zabrousit do citlivých míst vztahu s biologickým otcem, ale ve své podstatě se Drobnému absolutně nedaří přicházet s jakoukoliv pointou či východisky.

Rytmus - sídliskový sen

Rytmus – sídliskový sen

Proto kdo ví, jak by výsledek dopadl, kdyby do něj tvůrci nezakomponovali část, kdy se sám Rytmus dívá na jejich odvedenou práci. Záběry, které se Drobnému podařilo natočit, pak můžeme konfrontovat s pohledem do tváře samotného zpěváka. Rytmus kroutí hlavou, usmívá se nebo se dojme, ale hlavně neúnavně glosuje každou natočenou situaci. Typicky sprosté a bez servítek, ale chválabohu i konečně s výpovědní hodnotou. Jako pohled do zákulisí a rodinných problémů Patrika Vrbovského dobré, ale v rámci publicistické relace pro jednu z komerčních televizí by to jistě natočili během týdne.

Nesmíme opomenout ani další podstatnou věc. Rytmus je vydělávající interpret. Je naživu a vlastně naprosto spokojený se svým světem. Tvůrci se těžko můžou rýpat v jeho záhadné smrti, hledat příčiny pádu celebrity atp. Sídliskový sen jde sice ke kořenům svého aktéra, ale zároveň slouží i jako promyšlený reklamní tah. Zpěvákova osobnost na chvíli expanduje z YouTube do kin a pomůže divákům pochopit, že každý umělec to tak nějak svým způsobem má nebo měl někdy dost těžké.

• Celkový dojem - 40%
    40

Rytmus - sídliskový sen (2015)