Recenze | Aldabra uchvacuje sama sebou i špičkovou úrovní snímku

Aldabra: Byl jednou jeden ostrov není dokument. Známý filmař Steve Lichtag natočil fascinující rodinný snímek s trefným komentářem Oldřicha Kaisera. Zvolil tak mustr, který už léta používá IMAX™ u svých krátkometrážních 3D dokumentů. Komentáře k nim namlouvá například Meryl Streep či Robert De Niro.

Aldabra - Byl jednou jeden ostrov (foto: Falcon)

Aldabra – Byl jednou jeden ostrov (foto: Falcon)

Aldabra, atol ležící více než 1000 kilometrů od hlavního seychelského ostrova Mahé, je jedním z mála míst na Zemi, které po staletí zůstává prakticky nedotčeno civilizací. Druhý největší korálový atol na světě, ležící v Indickém oceánu, díky své naprosté izolaci uchoval okouzlující přírodní svět v jeho takřka původní podobě. Jediným známým filmařem, který v minulosti na Aldabře pracoval, byl Jacques- Yves Cousteau, který zde natočil část svého filmu Svět ticha, oceněného roku 1956 Zlatou palmou v Cannes a roku 1957 Oscarem. Po dlouhých přípravách a složitých jednáních se podařilo producentu Petru Kellerovi a české společnosti Starlite Pictures získat v roce 2011 exkluzívní povolení na natáčení.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Natáčelo se ve 3D, nekonvertovalo se[/pullquote]Jak už bylo řečeno – nevznikl dokument, ale příběh stmelený komentářem Oldřicha Kaisera. Ten je místy poněkud infantilní, ale pro děti více než vhodný. Rodiče shovívavě prominou. Každopádně bych ocenil, kdyby na DVD a BD vyšla i verze bez komentáře. Kamera i 3D technologie má v tomto případě vysoké opodstatnění a dívat se na Aldabru a její obyvatele na plátně je vskutku nebeský zážitek. Nutno zdůraznit, že se nekonvertovalo. Ve 3D se přímo natáčelo. Steve Lichtag k obrovské pracnosti celého procesu prozrazuje: „Při natáčení 3D příběhu z divoké přírody režisér vždycky bojuje se stereografem, což je vlastně takový filmový matematik, který neustále přepočítává správné nastavení kamer,“ a přibližuje situace na dvou příkladech: „Scéna, kdy z mušle leze krab, je relativně statická a stereograf má možnost spočítat vzdálenosti a nastavit kamery. Ovšem u scény v pohybu, jako třeba běh chřástala, tam už  kameraman musí mít odhad vzdálenosti a musí být přesný – to je taková kameramanská alchymie. Nakonec se zdálo, že i ti krabi jsou na nás docela rychlí…“

Technická stránka snímku je opravdu na špičkové úrovni. Film naplňuje světová měřítka a určitě se bude dobře prodávat do zahraničí. Unikátnost snímku a nedostupnost Aldabry pro další štáby to navíc vše ještě posiluje. Steve Lichtag se svým týmem vsadil na správnou kartu.

• 80%
    Režie - 80%
  • 70%