Jan Hřebejk je v Česku i na Slovensku etablovaný tvůrce, jehož filmografie je nebývale bohatá. Od doby premiéry Pelíšků uběhlo 17 let. A za tu dobu natočil Hřebejk 14 filmů, nepočítáme samozřejmě televizní projekty. To je velmi úctyhodné. I filmografie dalších plodných tvůrců jako je třeba Woody Allen nebo Pedro Almodóvar zažívá turbulence a výkyvy. Nebojím se tohoto srovnání, protože v Česku je prokazatelně několik tvůrců, kteří mají punc určitého tvůrčího nadstandardu a stabilního diváckého zájmu (jako jmenovaní globální tvůrci). Napadá mne krom Hřebejka ještě Svěrák, Strach či Michálek.
Ale zpátky k Hřebejkovi. V posledních letech se nebál experimentovat. Na plátna posílal příběhy komediální, dramatické i s určitou sociální kritikou. Někdy se to podařilo více, jindy méně.
Do karlovarské soutěže a nyní i do široké distribuce posílá spolu se scénáristou Petrem Jarchovským Učitelku.
Film je natočen převážně ve slovenské produkci, na Slovensku, se slovenskými herci a bratislavských reáliích. Přesto jde do českých kin v původním znění, za což patří producentům i českému distributorovi velký dík (upřesňuji – Slováci mluví slovensky, české postavy česky).
Učitelka Drazděchová (Zuzana Mauréry) na bratislavské základní škole zneužívá svého postavení a za drobné službičky rodičů rozdává některým žákům lepší známky. Ti co se jí postaví musí počítat s tvrdou odvetou. Navíc je předsedkyní komunistické strany na škole a sestru má provdanou v Moskvě. Tohle všechno z ní činí velmi nebezpečného protivníka.
Snímek celou dobu opanuje tajná třídní schůzka, kterou zorganizovala ředitelka školy. Proti učitelce se postavily pouhé tři rodiny a vedení školy se snaží zajistit další podpisy pod stížnost, která by umožnila zbavit se obávané pedagožky.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Mimořádné herecké objevy pro českého diváka[/pullquote]Herecky nad ostatní ční především Csongor Kassai v roli jednoho z rebelantských otců, což je v jeho případě značný protiúkol. Bez povšimnutí ale rozhodně nezůstane ani český herec Martin Havelka, který krom sympatické zemitosti nabízí i notnou dávku humoru, který je ve zbylé stopáži především značně hořký. Havelka hraje skvěle a ukazuje se jako neprávem opomíjený špičkový filmový herec. Peter Bebjak na plátně kouzlí svým hereckým minimalismem a rozhodně je velmi zajímavým hereckým typem (krom toho že je velmi schopný režisér).
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Špičkový výkon hlavní představitelky[/pullquote]Rámec třídní schůzky navíc v různých flashbacích nabízí pohled na povahy rodičů i jejich lavírování v socialistickém pošmournu. Výkon hlavní představitelky (Cena za nejlepší ženský herecký výkon na 51. MFF Karlovy Vary), významné slovenské herečky Zuzany Mauréry posiluje především výborně napsaný scénář a dialogy. Její manipulativní řeči pronášené medovým úsměvem a intonací působí v prvním plánu možná komicky, ale z důsledků nakonec mrazí. Je až fascinující, jak někteří lidé dokáží být nebezpeční, jak jim dlouho některé věci prochází. Režisér má rozhodně pravdu, když tvrdí, že problém osobní odvahy a ovládnutí strachem se dá lehce přenést do dnešní doby. A není potřeba mít za zády stín socialistické společnosti.
To, že snímek vznikl především díky penězům Rozhlasu a Televízie Slovenska je pro českého diváka možná trochu exotické, ale byla by velká škoda, kdyby Učitelka dopadla jako Rudý kapitán. Atmosférické detektivce Dominika Dána v českých kinech nepomohl ani dabing. Na Slovensku šlo ale o velký hit.
-
85%
-
80%
-
90%
-
80%
-
75%
Učitelka (SR, ČR, 2016)
V Učitelce Jan Hřebejk s dobrým scénářem Petra Jarchovského dokázal, že umí naslouchat textu a pracovat s minimalismem. Dokázal navíc omezenými prostředky vytvořit poutavou a tísnivou atmosféru a naproti tomu dostal do snímku nezanedbatelnou dávku humoru.
foto/video: A- Company Czech, PubRes, Offiside Men, Česká televize, Totalfilm.cz © 2016
servis: M. Ch. Reková, K. Mixová