Recenze | Legenda o Tarzanovi není marná, ale triky zaostávají za konkurencí

David Yates, režisér, který zasvětil půlku své kariéry Harrymu Potterovi a druhou hodlá strávit ve stejném světě s Fantastickými zvířaty, nám přináší svůj vysněný projekt. Je jím Legenda o Tarzanovi. A je velká škoda, že Tarzan nedostal takovou péči, která se většině snů dává. Tarzan se dlouho odkládal. Měl problémy s natáčením, postprodukcí či uvedením do kin. Všichni jsme tak nějak tušili, že to bude průšvih. Alespoň po stránce finanční. Dopadlo to ale průměrně a už teď je jasné, že tady se žádná výnosná franšíza na deset dílů konat nebude.

Legenda o Tarzanovi (foto: Freeman Entert.)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Není to špatné ale konkurence vyhrává[/pullquote]Není to úplně marné. Ovšem konkurence je velká a Tarzan na poli dejme tomu „filmové pětiletky“ nevyčnívá ničím. Neříkám, každý film nemusí přinášet nutně něco nového a bořit mezníky filmové historie, ovšem měl by alespoň využívat osvědčené postupy a alespoň se poohlédnout tam, kde to funguje. A nemusí nikam daleko. Yates by se mohl podívat, jaké triky předváděl před pěti lety v Bradavicích a hanba by ho musela fackovat, kdyby ven vypustil vlakovou scénu z Tarzana. Potíž je v tom, že ji vypustil. Triková stránka jednoduše zaostává nejen za konkurencí letošní, nepřímou, (Civil War, Warcraft) ale i přímou (Kniha džunglí).

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Triky nejsou nejlepší[/pullquote]Finále je po trikové stránce také tragické. Ostatně v celém filmu mezi sebou bojují skutečné lokace se zeleným plátnem. Opičáci a jiná zvířecí digitální havěť by také zasloužili větší péči. Mimoto triky v některých pasážích brání většímu zabrání se do příběhu. Občas je to skutečně hodně vidět a vy spíš přemýšlíte nad tím, proč to tak hnusně vypadá, místo toho, proč se ta scéna vlastně děje.

David Yates (vlevo) na place

David Yates (vlevo) na place

Kdo je David Yates?
Britský režisér převážně televizních filmů se v roce 2006 nachomýtnul k režii pátého Harryho Pottera. Fénixův řád bývá označován jako jeden z nejlepších dílů série a Yates tak přinesl brýlatému čaroději značné oživení po celkem průměrném Ohnivém Poháru, který režíroval další „televizář“ Mike Newell. Yates pak dotáhl Harryho Pottera do miliardového finále a odskočil si k režii Tarzana. Svět mudlů a kouzelníku však musel Yatese nějak uhranout, jelikož se do něj vrátil a už letos, konkrétně 17.11., přinese do kin Fantastická zvířata a kde je najít. Zde potkáme Mloka Scamandera, kouzelnického zoologa a tvůrce učebnice, po které dostal film název. Časově se dostaneme zhruba 70 let před příběhy s Harry Potterem. A nemusíte se bát, chystá se rovnou celá trilogie. Další díly přijdou v listopadu 2018 a 2020. Jestli se Yates ujme režie i dalších dílů, se zatím neví.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Tarzan funguje mimo akci[/pullquote]Tarzan funguje tam, kde neukazuje své jasně letní, blockbusterové zaměření. Tam, kde jsou velké detaily na oči, hovoří se ve skromných interiérech či příběhově vydatných flashbacích. Jakmile ale Tarzan začne skákat, a to on, díky bohu moc nedělá, je z toho 1000x viděný, průměrný akčňák, akorát s exotickými lokacemi. Nechápu, co na tomhle stálo 180 milionů dolarů, vzhledem k tomu, co Jon Favreau vytáhl z Knihy džunglí zhruba před třemi měsíci a k tomu všemu za stejnou cenu.

Plusem Tarzana je, že notoricky známý příběh nevypráví znovu a stejně. To co známe z kreslených pohádek, je zde vyprávěno v náznacích. Ve filmu vyprávěný příběh je vlastně nový. Nejlepší postavou je jednoznačně Samuel L. Jackson. Ten ale Tarzana nehraje, což může být trošku problém. Alexander Skarsgård svým zevnějškem sice známého hrdinu evokuje, ovšem po stránce herecké ho však převálcují úplně všichni. Ať už Margot Robbie jako Tarzanova žena nebo zoufale stejně (ale dobře) hrající Christoph Waltz.

• 70%
    Režie - 70%
  • 60%
    Scénář - 60%
  • 55%
    Kamera, vizuál - 55%
  • 60%
    Hudba - 60%
  • 60%
    Herci - 60%
65%

Legenda o Tarzanovi (USA, 2016)

Co tedy od nového Tarzana čekat? Na rovinu, žádné zázraky. Není to vůbec špatný film, má spád, své vrcholy a i pár nádherných vizuálních momentů – když se zrovna nestojí před zeleným plátnem. Takže pokud si chcete zase jednou zařádit v džungli, je Tarzan snímkem právě pro vás.

Petr Račko, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Freeman Entertainment © 2016

Legenda o Tarzanovi
The Legend of Tarzan
Dobrodružný / Akční
Jazyk originálu: angličtina
USA, 2016, 110 min
Premiéra: 7. 7. 2016 Freeman Entertainment

Režie: David Yates
Předloha: Edgar Rice Burroughs
Scénář: Adam Cozad, Craig Brewer
Kamera: Henry Braham
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrají: Alexander Skarsgård, Margot Robbie, Ella Purnell, Samuel L. Jackson, Christoph Waltz, Djimon Hounsou, Jim Broadbent, Casper Crump, Simon Russell Beale, Matt Cross, Adam Starks, Osy Ikhile, Lasco Atkins, Cédric Weber, Teresa Churcher, Bentley Kalu, Miroslav Zaruba, Christopher Benjamin, Attila G. Kerekes

Legenda o Tarzanovi-poster