Výjimečný tragický příběh Stalinova pomníku v televizním filmu Monstrum

Herecká trojice Jan Novotný, Zuzana Stivínová a Martin Kraus jsou ústředními postavami nového filmu Viktora Polesného, který ČT1 vysílá dnes večer ve 20:15. Monstrum – jak se film jmenuje, vypráví tragický příběh sochaře Otakara Švece. Ten překvapivě vyhrál politicky ostře sledovanou soutěž na letenský Stalinův pomník, jež měl svou gigantickou velikostí uctít kult ruského vůdce a konečně tak upokojit touhy i obavy komunistických pohlavárů. Praha byla totiž v té době jedním z mála měst, která ještě Stalinovu sochu neměla. Odhalení sousoší se ale sochař Švec nedožil. Práce na tomto monstru ho stála více než pět let života. Mezitím ztratil uznání kolegů i přátel, život manželky Vlasty a nakonec i ten svůj. Sedmnáct tisíc tun hmoty, která se celkem krátkou dobu tyčila na levém břehu Vltavy, tak přinesla neštěstí a změnila se v tragický příběh Prahy z padesátých let minulého století.

Švec cítil, že výhra v této soutěži, ke které byl vyzván, stejně jako další plejáda nejrůznějších sochařů, je nebezpečná. Avšak odmítnutí by tehdy znamenalo jistou smrt. Složitou práci na pomníku navíc v průběhu jeho práce komplikovaly absurdní požadavky komunistické strany, které se sochařinou měly pramálo společného. Zuzana Stivínová, představitelka Švecovy manželky Vlasty, o svém filmovém partnerovi říká: „Švecova tvorba byla do té doby opravdu originální a výjimečná. Myslím, že lidé znají jeho dílo, určitě jeho Motocyklistu, ale kolikrát nevědí, že je to ten Švec, autor Stalina. A málokdo si už vzpomene, jak skončila paní Švecová, ale proto tu je film Monstrum, aby ten příběh vyprávěl.“

Monstrum (foto: Česká televize)

Pro potřeby natáčení vznikl model Stalinova pomníku přímo na jeho původním místě. Model se vyráběl v dílnách na Kavčích horách v reálné velikosti dle dobových materiálů a dostupné dokumnetace. Celá příprava trvala několik měsíců a samotná montáž na Letné pak necelý týden. Odborným poradcem se při přípravách makety stal sochař Kurt Gebauer. Téma snímku komentuje slovy: Monstrum je důležitý film. V době toho příběhu jsem žil, poslouchal vyprávění, četl o tom. Pro běžného občana je to banální tragikomický příběh zdejších absurdních dějin. Filmem se zviditelnilo, do jaké neřešitelné situace se může dostat nadaný člověk ns vrcholu kariéry v situaci šíleného společenského režimu. Přiznám, že na konci filmu jsem byl dojat.“

Monstrum (foto: Česká televize)

Samotný představitel Otakara Švece – Jan Novotný o své postavě říká, že pro něj bylo nejtěžší nehrát sochaře, ale živého člověka, který se sochařinou zabývá. Zároveň zmiňuje, že každé životní vítězství či prohra s sebou nesou důsledky, které jistě i Švec před soutěží zvažoval. Nicméně k tomu dodává: „Krásně se to formuluje, ale když je v sázce lidský život a strach o sebe a hlavně blízké, tak pozdější soudy těchto rozhodnutí v době svobody a demokracie, mohou být někdy zlé a zcestné.“

Jak už bylo zmíněno, skutečný pomník na Letné stál pouze sedm let. Nástupce Stalina, Nikita S. Chruščov se zasadil o konec kultu Stalinovy osobnosti a pomník musel být v listopadu 1962 zlikvidován. Jeho postupné odstřelování trvalo několik týdnů, a to pod přísným dohledem.

Režisér Viktor Polesný se do tématu pustil po přečtení knihy Rudly Cainera Žulový Stalin. Hned pak volal autorovi do Vídně, aby ho požádal o práva tento příběh natočit. Výsledný film, ač není dokumentem, ale fabulovaným vyprávěním, dokáže navodit úzkostnou atmosféru padesátých let a také dvojakost, s jakou se potýkali nejenom lidé typu Otakara Švece.

Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: Česká televize © 2017

%d blogerům se to líbí: