Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

50. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA: ZAHAJOVACÍM FILMEM LETOŠNÍHO ROČNÍKU JE NOVINKA ŠIMONA HOLÉHO HELLO WELCOME. TRAILER ZDE.

Proč Emoji nejsou tak špatný film, jak se píše a proč je Bobek normální

Když před časem studio Sony oznámilo záměr natočit animák o emotikonech, vzbudilo to slušný rozruch. Především na sociálních sítích vznikla vášnivá debata o tom, co to bude příště. Jestli vzniknou filmy o toaletních papírech, třískách na podpal nebo motorových olejích. To asi zatím nikdo nechystá, v každém případě Emoji ve filmu je naprosto standardní animák, který cílí na lidi, kteří mají s emotikony nějakou zkušenost. Ať už to jsou čerství školáci, náctiletí teenageři nebo dámy v letech, které začaly před důchodem ulítávat na facebooku.

Emoji ve filmu – Patrick Stewart jako Bobek

A to je právě ten problém. I recenzentská obec je těžce separovaná. Jedna strana mince představuje hodnocení Mirky Spáčilové slovy: „Potkává se tu jedovatá barevnost lentilek s dětinskostí humoru soustředěného kolem symbolu šel jsem na velkou.“
Ta druhá pro mne znamená, že Spáčilová si těžko ve svém věku uvědomuje, že barevnost, ulítlost a tak trochu explicitní humor do tohoto typu filmu především patří. Téma samotné rozhodně není mimo, tak jak někteří naznačují. Svět mobilů, potažmo smajlíků opanuje poslední roky celý moderní svět. V případě že má novinářka v kapse starou Nokii, a vrcholem jejího komunikačního umu je posílání textovek, nelze se divit že film nechápe, nerozumí mu a zdá se jí trapný.
Další kat českého recenzentského rybníčku Martin Svoboda je o několik generací mladší. Ačkoliv ve svých procentuálních soudech bývá často ještě drsnější než Spáčilka, tady filmu udělil známku dokonce o 40% vyšší než novinářka z MF Dnes. Svoboda ve svém textu poznamenává: „Téměř nenávist vůči Emoji filmu je zřejmě založená na vděčném veřejném odmítání čehokoliv spojeného se sociálními sítěmi. Jenže co jiného než sociální fenomén, který se dotýká většiny publika, by mělo být námětem dobrého mainstreamového filmu? A že jedna z figurek (ve snímku ve zcela okrajové roli) vypadá jako výkal? Nemůže přeci za to, že právě k ní se uživatelé smartphonů tolik uchylují! Je to zkrátka realita.“

Co se tedy Emoji ve filmu dá opravdu vytknout, je snaha pobavit za každou cenu. Ale tenhle problém má víc animovaných filmů napříč studii i jednotlivými výdělečnými franšízami. Osobně mne Emoji ve filmu pobavilo podstatně víc, než příkladně poslední Doba ledová. Ta už byla opravdu vyprázdněná a trapná. Ovšem nikdo to o ní nepsal, protože legendární DOBA LEDOVÁ!
Emoji film má totiž nějaký potenciál, ukazuje věci své cílovce důvěrně známé. Jako v každém animáku i tady se tvůrci snaží o kritiku. V tomto případě samozřejmě obecného trendu závislosti na mobilech. To působí poněkud kontraproduktivně nebo možná spíš pokrytecky.
Každopádně snímek dojíždí přesně na to, co poznamenává Martin Svoboda. Všichni sociální sítě a vše s tím spojené kritizujeme, ale často ještě i před snídaní sjíždíme stream na Facebooku, koukáme na nejnovější fotky na Instagramu nebo si fotíme nedejbože hovínko na Snapchat.
A pardon, pokud je Bobek dost dobrý pro svého originálního dabéra Patrika Stewarta (Star Trek, X-Men), měl by být dost dobrý i pro nás ostatní.

Martin Staněk, Totalfilm.cz
foto/video: Falcon © 2017

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast