Na právě probíhajícím 58. ročníku Zlín Film Festivalu soutěží i pohádkový film režiséra Víta Karase Přání k mání. Z české mainstreamové produkce vybočuje vysokou technickou kvalitou vizuální stránky a nabízí rodinnou zábavu západního střihu. Rozhovor s režisérem najdete na videu. „Není to klasická pohádka, nejsou tu hrady, draci, princezny ani princové,“ přibližuje režisér. „Přání k mání je prostě vánoční příběh s trochou kouzel, která ožívají v reálném světě. Pro mě je to návrat k filmům, jakými byl třeba Pan Tau nebo Lucie postrach ulice.“
V původním příběhu scénáristy Miroslava Adamce děj probíhal v současnosti a děti byly starší, šlo o maturanty. Vít Karas se po poradě se scénáristou rozhodl pro vcelku radikální změny. „Aby to fungovalo, nemůže jít o současnost. Rozhodli jsme se pro svět-nesvět, město-neměsto, dobu-nedobu. Při natáčení v konkrétním světě by se ztratilo kouzlo. Ztratila by se čistota příběhu.“
Upozornění: Ve videu režisér Vít Karas mluví o Ondřeji Brzobohatém, mínil ale Ondřeje Brouska.
Dohodli se spolu, že děti budou mladší a celý příběh se odehraje v jiném, výrazně výtvarně stylizovaném světě. To znamenalo jiné plánování celého filmu. Rozhodli se pro velkorysou výtvarnou koncepci, odvážné efekty, zvláštní kulisy i kostýmy. Jeho přesvědčení sdílela i produkce, která vyšla tvůrcům vstříc.
“Přání k mání má několik aspektů. Jeden z nich je příběh o klukovi, který zjistí, že je schopen neuvěřitelných věcí. Když se opravdu snaží a je odvážný, mnoho dosáhne. Další aspekt – láska buď je anebo není a kouzlo s tím nic nezmůže. Láska tu ale není jen v jedné podobě, ve filmu nejde jen o lásku romantickou mezi Albertem a Johanou, ale i krizi manželské lásky a o lásku rodičovskou. A hlavně je film o tom, čeho jsme schopni dosáhnout, když uvěříme sami sobě,” říká o filmu režisér.
Soutěž o stažení filmu do iTUNES knihovny
A co říká o výsledném filmu jeho scenárista Miroslav Adamec? “Líbí se mi výtvarná odvaha, s jakou do toho výtvarníci s režisérem šli, přemýšleli jsme o tom, jak byl například udělán Karlík a továrna na čokoládu, nevěřil jsem, že se něco tomu blízkého může u nás povést. Jsme skoro to samý, akorát bez čokolády!”
VFX supervizor Marek Pilip k tomu dodává: “V tomto filmu je okolo 270 trikových záběrů, v běžném filmu je to tak 60 – 80, takže ano, upravovali jsme mnoho záběrů a některé výrazně. Například u scény v prádelně jsou skuteční pouze dětští herci, všechno ostatní je dodělané. Dodělávali jsme noční Karlovy Vary za oknem a mnoho dalšího.”
Na Zlín film festivalu se film promítá ještě:
30. 5. ve 13:10 v Golden Apple Cinema 4
31. 5. v 8:20 v Aule
-red-
foto/video: Totalfilm, Bontonfilm, Česká televize © 2018