Recenze | Dvojka Mamma Mia! jede na dřeň, ale pořád baví

Ať už vyjdou jakékoliv recenze, pokračování muzikálového hitu Mamma Mia! Here We Go Again má diváky zajištěné. Potvrdily nám to oba největší české multiplexy. A tak tedy vůbec nezáleží jestli film budu chválit nebo hanět. A vlastně udělám obojí, protože film neslibuje nic, co by nakonec skalním fanouškům jedničky nedal. I když to místy dělá hodně uměle. Letošní letní hit je každopádně tady. Pojďme se podívat, jak se povedl.

Mamma Mia: Here We Go Again (foto: CinemArt)

Donna jen v mladším podání

Ačkoliv od prvního dílu uplynulo už pár let, dvojka v podstatě začíná tam, kde jsme skončili. Až na jeden zásadní detail. Téměř tu chybí Donna v podání Meryl Streep. Oscarová šampionka byla jednoznačným tahounem prvního dílu. V pokračování štafetu přebírá její mladší kolegyně Lily James a spolu s dalším mladším osazenstvem tvoří mladá alter ega hlavních postav. Dozvíme se tedy opravdu i to, co slibují plakáty: jak to všechno začalo.

Jak to celé začalo?

Narozdíl od stávajících herců, které už známe, je mladé obsazení velmi osvěžující. Zejména chlapci, kteří představují mladší verze Donniných nápadníků. Umí zpívat i tančit, dvořit se i být zdravě urputní. Ale pak jsou tu herci, kteří by se jiných než hereckých performancí neměli dopouštět. Zejména chci mluvit o Pierci Brosnanovi. Bondovský smoking mu sluší rozhodně víc, než o dvě čísla větší vzdušná košile. A když začne pokus o zpěv, diváci se začínají ošívat. Hraničí to s trapností, ale jinou než tou sympatickou jako v případě roztomilé nemotornosti Colina Firtha. Jistě, každý má limity někde jinde, ale myslím že nebylo nutné na Brosnana naložit šíleně sladkobolný popěvek bez hudby. Patří jednoznačně k nejhorším scénám celého filmu.

Jinak samozřejmě dvojka Mamma Mia jede na stejných základech jako původní film. Rozdíl je v tom, že vaty a tanečků okolo ničeho je v pokračování podstatně víc. Nikdo samozřejmě od pohodového a odpočinkového filmu nečeká žádné zásadní drama. Ale v tomhle filmu se v podstatě nestane vůbec nic. Příliš často se tu vzdychá a dojímá a celému filmu chybí uvolněnost a ztřeštěnost jedničky.

Ale neznamená to, že by tady nebylo několik nezapomenutelných scén a vtipů, které se vyloženě povedly. Nikoho nepřekvapí skvěle fungující dvojice Donniných celoživotních kamarádek, ani pečlivě vybrané legendární ABBA songy. I když to spíš vypadá, že nejdřív byl vytvořen soundtrack a kolem něj se postupně utvářel jakýsi soudržný děj. Ale to v tomto případě vlastně vůbec nevadí.
Třešničkou na dortu je účast zpěvačky a herečky Cher spolu s Andym Garcíou coby roztomilým ředitelem hotelu. Plastová popová diva ukazuje všem ostatním záda, alespoň co se týče zpěvu. Jejich společná finálová scéna patří k tomu nejhumornějšímu co film nabízí. Pokud by se film nebral podobným způsobem vážně od prvních minut, mělo by to celé mnohem větší šťávu.

Nedozvíme se ale proč v pokračování jedna ze zásadních hlavních postav není (respektive, jak se to konkrétně stalo) a proč v určitou chvíli tři z šesti hlavních postav obrátí své původní plány úplně naruby. Věta Rodina je nejdůležitější je jako vysvětlení hodně zvláštní.

V každém případě Mamma Mia: Here We Go Again je fungující letní film, který si s drinkem nebo partou dobrých kamarádek rozhodně užijete. Ideálně na plátně letního kina s rybníkem v zádech.
Ještě poslední poznámka k místu natáčení: kamufláž v případě výpravy je téměř dokonalá. Řecko tentokrát představuje chorvatský ostrov Vis, kde film vznikal minulý podzim. A kdo to neví, ten to prostě nepozná.

• Režie - 65%
    65
  • Scénář - 45%
    45
    70
  • Kamera, vizuál - 70%
    70
  • Hudba - 90%
    90

Mamma Mia! Here We Go Again (2018)

Sešup kvality scénáře je oproti prvnímu dílu znatelný. Ale stále to jako celek drží pohromadě a je tu pár míst, které nebudou nudit ani jednoznačného škarohlída. Leckterá divačka v určitém momentu zamáčkne i slzu. Takže jako letní zábavu to stejně musím (dám-li si ruku na srdce) doporučit.

65 %
foto/video: CinemArt

Mamma Mia! Here We Go Again
Muzikál / Romantický / Komedie
USA, 2018, 114 min
Premiéra: 19. 7. 2018 CinemArt
Režie: Ol Parker
Scénář: Ol Parker
Kamera: Robert D. Yeoman
Hudba: Anne Dudley, Benny Andersson, Björn Ulvaeus
Hrají: Amanda Seyfried, Lily James, Meryl Streep, Colin Firth, Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård, Dominic Cooper, Andy Garcia, Christine Baranski, Julie Walters, Jeremy Irvine, Cher, Hugh Skinner, Alexa Davies, Jessica Keenan Wynn, Josh Dylan, Naoko Mori, Togo Igawa, Omid Djalili, Celia Imrie