Úspěšná autorka knižních bestsellerů Gillian Flynn je autorkou knižní předlohy osmidílné minisérie Ostré předměty. Jedná se o její nejstarší novelu, která se dočkala audiovizuálního zpracování až po extrémně úspěšné Zmizelé a nedávné adaptaci další její knihy Temné kouty. Do Ostrých předmětů se ale dlouho nikdo nechtěl pustit, trvalo to celých dvanáct let. Nakonec to byla americká producentka a scénáristka Marti Noxon, která našla odvahu a scénář podle knižní předlohy byl na světě. Na režisérský post byl přizván kanadský rodák Jean-Marc Vallée, který už slavil úspěchy s minisériií Sedmilhářky, která vznikla také v produkci HBO.
Zvrhlost, trocha sentimentu, chorobnost, nevraživost, temnota a momenty nahánějící hrůzu. To vše tvoří základ vydařené osmidílné minisérie. Znepokojující pocit se tu táhne jako červená nit od prvního záběru a do toho počítám i úvodní titulky.
Hlavní roli tvůrci svěřili herečce Amy Adams (Noční zvířata, Příchozí), která pro mě osobně zatím z nepochopitelných důvodů nedostala Oscara. V Ostrých předmětech skóruje na plné čáře. Hraje novinářku Camille Preaker, která na pokyn svého nadřízeného jede do rodného maloměsta Wind Gap v Missouri, aby napsala o nevyjasněných vraždách malých děvčat. S pochroumanou psychikou se vrací do míst, kde zažívala chorobně odmítavý a neláskyplný vztah s vlastní matkou Adorou (Patricia Clarkson). Následky toho jsou vidět po celém Camilleině těle, které pečlivě schovává do tmavých džínů a vytahaného svetru. Navíc její vodnaté oči a nateklý obličej samy referují o tom, že svůj den začíná i končí alkoholem. K tomu kouří jednu za druhou a s oblibou poslouchá hudbu na svém telefonu, která v ní probouzí mnoho nejrůznějších vzpomínek.
Camille se po dlouhé době ocitne v honosném domově, kde Adora vládne pevnou rukou a potkává se svou nevlastní mladičkou sestrou Ammou (Eliza Scalen). Ta svůj čas tráví nejraději venku lelkováním s kamarádkami a s oblibou je nestydatě provokativní, kdykoliv se dostane mimo matčin dohled. Vláčnější rozjezd prvního dílu vás připraví na tempo zapadlého městečka, kde je cítit rivalita na sto honů, o spoustě věcí se veřejně nemluví a šeptanda tu vesele kvete. Kromě Camille do Wind Gap přijíždí i detektiv Richard Willis, kterého hraje Chris Messina. Ten se okamžitě ocitá v hledáčku místního policejního šéfa Billa Vickeryho (Matt Craven)…
Estetika seriálu je skvostná. Skvělá kamera a střih se tu doplňují s výborným hudebním výběrem, který ale není klasickým soundtrackem. Hudbu tu vybírají a pouští přímo účastníci příběhu a stejně tak často i ovlivňují, kolik z daného songu divák uslyší. V dialozích i samotném jednání postav je spousta prostoru pro sarkasmus a v každém z dílů se také pracuje s rychlým střihem mnoha hrůzně vypadajících záběrů, které neodbytně útočí na psychiku diváka a dovedou znepokojit stejně jako napovědět. Osobně považuji za svého favorita šestý díl, který má naprosto hypnotizující atmosféru a zdatně sekunduje ďábelsky zvrhlé divadelní scéně z dílu pátého.
Nakonec snad ještě jedna poznámka. V sedmi dílech, které jsem mohla vidět, je hodně sexuálního podtextu, který diváka stejně dovede lehce vzrušit, ale umí ho i vyděsit svou intenzitou a zrůdností. A tak jsem zvědavá, co vlastně můžeme od závěrečného osmého dílu očekávat. HBO si poslední díl totiž chrání jako oko v hlavě, a tak ho ještě nikdo z novinářů neměl šanci vidět.
Ostré předměty (2018) Intenzivní minisérie se skvělým scénářem. Nadprůměrný výkon technických profesí je u HBO standard a nepřekvapí. Jedna z nejintenzivnějších rolí Amy Adams v její dosavadní kariéře.
foto/video: HBO Europe © 2018