Recenze | Manského dokument odhaluje i Putinovu vypočítavost

Pod filmem Svědkové Putinovi o současném ruském prezidentovi je podepsán Vitalij Manskij. První filmy začal dnes už tento renomovaný dokumentarista natáčet na konci 80. let a během své kariéry získal přes padesát nejrůznějších ocenění. Poslední výrazný snímek, který jsme měli možnost vidět v našich kinech se jmenoval V paprscích slunce a zobrazoval absurditu severokorejského režimu.

Svědkové Putinovi

Film ukazuje zákulisí a cestu ke zvolení Vladimíra Vladimiroviče Putina ruským prezidentem. Dokument je poskládán z autentických záběrů z let 1999 a 2000. Režisér Vitalij Manskij není v tomto případě jen režisérem, ale také autorem záběrů.

Největší prostor je tu věnován samotnému kandidátovi a jeho poměrně náhlému vzestupu. První záběry jsou věnovány rezignaci předchozího prezidenta Borise Jelcina. Ten svého nástupce vidí právě v ambiciózním Putinovi. Dá se říct, že Jelcin je v dokumentu chápán jako jeho stvořitel. Kromě politického světa se ve filmu pak objeví i pár záběrů Putinovy rodiny v domácím prostředí.

Svědkové Putinovi (foto: Aerofilms)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vypočítavá politika[/pullquote]O Putinově budoucnosti měly rozhodnout březnové volby. Putin na veřejnosti odmítal jakoukoliv předvolební kampaň, avšak ve skutečnosti dělal přesný opak. Vitalij Manskij natáčel pro Putina předvolební záběry, které se pár dní před volbami objevily jako film. V nich se Putin prezentoval jako člověk, kterého by lidé měli volit. V dokumentu Svědkové Putinovi však vidíme ale i všechno to, co zmíněné předvolební filmové agitaci předcházelo. Třeba jako naplánovanou až vypočítavou návštěvu bývalé Putinovy učitelky, okaté hry na city voličů.

Režisér a producent Vitalij Manskij při úvodu filmu na 53. MFF Karlovy Vary

V dokumentu není těžké se zorientovat. Sám režisér totiž záběry doprovází komentářem a vše dovysvětluje. V některých momentech jsou záběry až příliš dlouhé a nemají žádnou přidanou hodnotu pro diváka. Vůbec by nevadilo, kdyby je režisér zkrátil. Co se hudby týká, ve filmu se opakuje stále jedna melodie, s kterou se potkáváme už v úvodu. V divákovi vyvolává až tíživé pocity.

• 70%
    Režie - 70%
  • 60%