Recenze | Mary Poppins je vánočnější než leckterý vánoční film

Pokračování Mary Poppins se původně zdálo jako trochu zvláštní nápad. Ale když se látky ujal Rob Marshall a do hlavní role obsadil Emily Blunt, bylo už víceméně jasné, že se o žádný průšvih jednat nebude. A nejen to. Mary Poppins se vrací je opravdovým pokračováním původního filmu z roku 1964. Kouzla, tanec a písničky v novém filmu najdeme také. Co tu ale obzvlášť nechybí je rodinná pospolitost, která z něj dělá opravdový vánoční film. Přestože o svátcích jako takových v něm nepadne ani slovo.

Mary Poppins se vrací (foto: Falcon)

Mary Poppins se objeví právě ve chvíli, kdy ji Michael a Jan (dospělé děti z původního filmu) nejvíc potřebují. Michael (Ben Whishaw) přišel o manželku a na výchovu svých dcer je úplně sám. V množství starostí nějak pozapomněl platit hypotéku a banka, ve které pracuje na něj pošle exekutory. Má jen pár dní na to, aby našel způsob, jak celý dluh zaplatit. Jinak se svými dětmi a hospodyní skončí na ulici.

Postava Mary Poppins se opět objevuje jako na zavolanou. Svá kouzla dělá zase jako mimoděk a nijak nereaguje na udivené pohledy svého okolí. Narozdíl od svého šedesátkového předobrazu je Emily Blunt na první pohled přísnější a důslednější. Stále je to poněkud egoistická postava, která ráda staví na odiv svou krásu, ale vlastní zahleděnost do sebe z ní nečiší tolik jako z původního filmu. Tvůrci měli dostatek inspirace, kam příběh kolem kouzelné chůvy rozvíjet dál. Spisovatelka P. L. Traversová napsala knih o Mary Poppins víc než dost.

Mary Poppins se vrací (foto: Falcon)

Emily Blunt je ve své roli skvělá, zvládá ji s přehledem a když si uvědomíme v jakých mantinelech se musí celou dobu pohybovat, je ono “prokreslení” celé postavy vlastně hodně obdivuhodné. Ale ani ostatní nazaostávají. Ben Whishaw je jako vždy výborný a jeho Michael vlastně stále zůstává malým dítětem, i když má na čele pár vrásek. Mary Poppins se ostatně hlásí k tématu, který jsme nedávno mohli vnímat u Kryštůfka Robina. Ale na rozdíl od mírně depresivního filmu s Ewanem McGregorem tady žádná deprese nehrozí. Pár dojemných okamžiků možná. Zlouna a ředitele banky v jedné osobě tady hraje Colin Firth, nezklame ani Julie Walters jako Michaelova hospodyně. Potěší přítomnost Meryl Streep v roli potrhlé sestry Mary Poppins či závěrečný výstup zasloužilé Angely Lansbury.

Inovace nejsou třeba

Taneční a hudební čísla jsou napsaná a nasnímaná výtečně. Hudebně i charismatem z filmu ční Lin-Manuel Miranda, který jako lampář Jack vévodí i nejzásadnějšímu hudebnímu číslu z filmu. Jak choreografie s lampáři, tak nápaditá sekvence v cirkuse jsou nádhernou poctou muzikálům zlaté éry Hollywoodu. Ani tady samozřejmě nechybí kombinace animovaného světa s živými herci.
Bylo by naprosto zbytečné, aby tady tým kolem režiséra Marshalla vymýšlel nějaké zásadní inovativní přístupy či zasazoval příběh Mary Poppins do pozdější, nedejbože naší doby. Takhle to funguje přesně tak, jak má.

Mary Poppins se vrací (foto: Falcon)

Dabing

Závěrem chci pochválit český dabing v režii Zdeňka Štěpána, citlivý překlad Petry Procházkové a výtečný pěvecký výkon Moniky Absolonové (český hlas v hraných scénách propůjčila Emily Blunt René Slováčková). Za pozornost stojí rozhodně i výkon Martina Písaříka jako lampáře Jacka, který roli nejen namluvil, ale zpívá i herecké party. Se zpěvem si dobře poradila i Zlata Adamovská, tradičně dabující Meryl Streep.

Film se v kinech promítá s dabingem nebo titulky.

75
  • Scénář - 65%
    65
  • Herci - 85%
    85
  • Kamera - 75%
    75
  • Vizuál - 90%
    90
  • Hudba - 90%
    90

Mary Poppins de vrací (2018)

Plnohodnotné pokračování známé klasiky, které si z původního filmu bere to nejlepší a zpřístupňuje zdařilým způsobem legendární postavu dnešním dětem.

80 %
foto/video: Falcon, Disney © 2018

Mary Poppins se vrací
Mary Poppins Returns
Rodinný / Fantasy / Muzikál
USA, 2018, 130 min
Premiéra: 20. 12. 2018 Falcon
Režie: Rob Marshall
Předloha: P.L. Travers (kniha)
Scénář: David Magee
Hudba: Marc Shaiman
Hrají: Emily Blunt, Lin-Manuel Miranda, Meryl Streep, Colin Firth, Ben Whishaw, Emily Mortimer, Julie Walters, Dick Van Dyke, Angela Lansbury, Pixie Davies, Nathanael Saleh, Joel Dawson, David Warner, Jim Norton, Jeremy Swift, Craig Stein