Recenze | Spider-Man: Paralelní světy – takhle skvělé to nikdo nečekal

Takhle skvělé to nikdo nečekal. Bez jakýchkoliv okolků vám hned na začátku chci prozradit, že Spider-Man: Paralelní světy je jeden z nejlepších filmů tohoto roku. Sám jsem překvapen a ačkoliv komiksové adaptace Marvelu patří k mým oblíbeným filmům, od animovaného zpracování jsem toho moc nečekal. A nebyl jsem rozhodně sám. Šeptanda o tom, jak je film vynikající napříč globálním internetem je rozhodně pravdivá.

Spider-Man: Paralelní světy (foto: Falcon)

“Paralelní série”

Spider-Man se na plátnech kin i v televizních seriálech objevil už nesčetněkrát. Filmová společnost Sony, která vlastní práva na Spider univerzum se více či méně úspěšně pokoušela s postavou v průběhu uplynulých let pracovat. Původní série Sama Raimiho byla u diváků oblíbená, následný pokus s Amazing Spider-Manem nenaplnil očekávání studia. Nyní se ale Spider-Man prohání i Marvel Cinematic Univerzem a nutno říct že velmi úspěšně. Ale zpátky k animovaným Paralelním světům. Vypadá to, že Sony položilo základ k velmi úspěšné nové pavoučí odnoži, které animovaný svět vyloženě sluší.

Nový spidermaní příběh sleduje teenagera Milese Moralese (Shameik Moore/Ondřej Havel), kterého také kousne radioaktivní pavouk a s novou skutečností a nabytými schopnostmi si bude muset poradit. Dlouho na to ale nezůstane sám. Padouši v čele s Kingpinem (Liev Schreiber/Jan Šťastný) totiž mají možnost narušir rovnováhu a hranice mezi jednotlivými světy. A tak se pár Spider-Manů z paralelní reality vydává na pomoc Milesovi. Ten dostává od umírajícího Spider-Mana – Petera Parkera za úkol, zničit Kingpinův stroj. A tak se do party superhrdinů přidává Spider-Gwen (Heilee Steinfeld/Berenika Kohoutová), Peter B. Parker (Jake Johnson/David Novotný), Spider Noir (Nicolas Cage/David Matásek), Spider-Vepř (John Mulaney/Petr Rychlý) a Peni Parkerová (Kimiko Glenn/Ivana Korolová).

Možná jste viděli všechny trailery k tomuto filmu, včetně barvami hýřících vizuálů… A možná jste si řekli, že je toho moc, možná naopak, že chcete vidět víc. Spider-Man: Paralelní světy mají mnohem víc než je odvážný a lákavý vizuál. Je to film nečekaný, neobvyklý a celý tým na něm musel opravdu hodně dlouho dřít. Protože nic takového jsme v kinech už dlouho neviděli. Začněme po pořádku:

Scénář
Bláznivý scénář je šílený jen na první pohled. Je totiž geniální vypustit do světa něco, co naprosto přiznává celou spider-maní historii a sklání se k zemi nad bohatým univerzem, jehož základy před lety položili Stan Lee a Steve Ditko (i ten má krom Leeho ve filmu tak trochu cameo, jeho jméno se objeví na plátně alespoň jako kontakt v mobilu). Přestože vyznat se ve složitém a mnohdy překrývajícím se komiksovém světě je pro laika složité, v tomto filmu strach mít nemusíte. Každá z postav se skvěle představí, budete si ji moci správně zařadit a všichni dostávají svůj prostor. Nejvíc v popředí je samozřejmě Miles a Peter B. Parker, který úplně nesplňuje představy, které obecně o Spider-Manovi máme (pochopíte v kině).
Základní linka zabránit Kingpinovi narušit multidimenzionální rovnováhu se táhne celým filmem, ale je tu také mnoho odboček, vtípků a vyložených scenáristických majstrštyků, které ty poučené hodně potěší.
Co ale ve scénáři nechybí kromě akce? Emoce. A to v hojném zastoupení. Nikoliv ale plytké a ždímající z vás slzy na první dobrou. Autoři v čele s Philem Lordem tu napsali několik dojemných situací, z nichž poslední cameo Stana Leeho je ještě procházka růžovou zahradou (a to jsem měl co dělat, abych taky nenatáhl jeden vzlyk na jeho počest). Ideální situace: v tomto filmu je akce, humor i dojetí nadávkováno v tak úžasně chutnajícím guláši, že se vám nechce přestat ho jíst až do úplného závěru. A budete si chtít přidat, to mi věřte.

Animace
Něco takového jsem nikdy neviděl. Originální, vizuálně ohromující a tepající. Když se na tohle díváte, máte pocit, že vám tištěný komiks ožil doslova v rukou. A nepleťte si to s pohyblivými fotografiemi z Harryho Pottera. Tohle je totiž místy psychedelická jízda, podpořená úúúžasnou animací, klasickými komiksovými bublinami, popisky, heky, vzdechy a emočními proklamacemi. Je opravdu úžasné to všechno sledovat a světe div se! Ono to dokonce jde usledovat a umí to ve vás zanechat i komplexní a zapamatovatelný zážitek.

Režie a záměr
Animovaný svět, ve kterém se nový příběh Spider-Manů pohybuje, totiž Spider-Mana úplně osvobodil. Od reality, možná i některých scén, které by v hrané verzi působily nepatřičně nebo až hloupě. Spider-Verse se nedrží skutečna. Balancuje umně po hraně skutečnosti, není tady nic zakázáno. Výsledkem je naopak paradoxně mnohem realističtější pocit diváka. U hraných Avengers si sice máte myslet, že se odehrávají v současnosti, ale v tom jejich “reálném” světě je několik elementů, které prostě víme, že ve skutečném světě neexistují. To tady rozhodně řešit nebudete, všechno tu působí vlastně mnohem přirozenějším dojmem. V Paralelních světech není díky scénáři, animačnímu pojetí a originálním vyznění, které zaměstnává vaši mysl, jediné slabé režijní místo. Je to v tomto ohledu vážně dokonalý film.

Hudba
Scénická hudba i playlist songů doprovázející tento film by si zasloužily samostatný metál. Dá se říct, že je už jen třešničkou na dortu skvěle fungujícího soukolí všech filmových profesí na tomto filmovém překvapení.

Herci / Český dabing
Originálnímu znění vévodí krom Shameika Moora (Miles Morales) především přesně obsazený Nicolas Cage v roli černobílého Spider-Noira. Celkovému vyznění této postavy svědčí i výborně napsané dialogy. Výrazně působí i hlasové ztvárnění Spider-Gwen Hailee Steinfeldovou. A nesmím zapomenout na výtečně působícího Petera B. Parkera v podání Jakea Johnsona.
To co předvedl Ondřej Havel v českém znění je jeden z nejlepších dabingových výkonů, co jsem za poslední dobu slyšel. Havel umí být rozverně teenage, stejně jako překvapený, umí projevit strach, dojetí a velké emoce. Berenika Kohoutová těží v roli Spider-Gwen jednak ze skvělého hereckého výrazu vycházejícího z povahy ztvárňované dívky (je trochu od rány) i typického zabarvení jejího hlasu. Chválit Petra Rychlého za Spider-Vepře je nošením dříví do lesa. Skvělou práci odvádí i Tereza Bebarová v roli Vědkyně nebo David Matásek, který vytvořil český hlas Spider-Noira. Nemohu jmenovat všechny, ale dabing podpořený spolehlivým překladem Vojtěcha Kostihy v režii Vladimíra Ždánského je prostě výtečný.

Proč to vidět:
– dokonalá a originální animace
– sympatické postavy
– nečekané zvraty
– výtečný soundtrack
– skvělé originální znění
– skvělé české znění
Proč to nevidět:
– nevím

A ještě jedna poznámka: Tohle není film pro malé děti pařící denně donekonečna z DVDčka Ledové království. Distributor možná radost mít nebude, ale podle mne nejlepší věk pro návštěvu kina je v tomto případě 9 – 99 let.

• Režie - 100%
    100
  • Animace, vizuál - 100%
    100
  • Hudba - 100%
    100
  • Scénář - 100%
    100
  • Herci - 100%
    100
  • České znění - 100%
    100

Spider-Man: Paralelní světy (2018)

Spider-Man: Paralelní světy je animovaný klenot, který skládá poctu spider-manímu univerzu i postavě jako celku. Svižná, humorná, dramatická a místy dojímavá jízda je určitě tím nejlepším, co můžete letos v kinech vidět. Tento film se jednoznačně zapisuje zlatým písmem do kolekce marvelovských adaptací.

100 %
foto/video: Falcon © 2018

Spider-Man: Paralelní světy
Spider-Man: Into the Spider-Verse
Animovaný / Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
USA, 2018, 117 min
Premiéra: 13. 12. 2018 Falcon
Režie: Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman
Režie českého znění: Vladimír Žďánský (Studio Virtual)
Překlad: Vojtěch Kostiha
Předloha: Stan Lee (komiks), Steve Ditko (komiks)
Scénář: Phil Lord
Hudba: Daniel Pemberton
Hrají: Shameik Moore, Jake Johnson, Nicolas Cage, Hailee Steinfeld, Mahershala Ali, Liev Schreiber, John Mulaney, Kimiko Glenn, Lily Tomlin, Lauren Vélez, Brian Tyree Henry
V českém znění: Miles Morales – Ondřej Havel, Peter B. Parker – David Novotný, Jefferson Davis – Lukáš Hlavica, Gwen Stacyová – Berenika Kohoutová, Peter Parker – Josef Pejchal, Vědkyně – Tereza Bebarová, Strýček Aaron – Martin Stránský, Kingpin – Jan Šťastný, Spider-Man Noir – David Matásek, Spider-Vepř – Petr Rychlý, Peni Parkerová – Ivana Korolová, Rio Moralesová – Vanda Konečná Károlyi, Mary Jane – Lucie Štěpánková, Teta May – Vlasta Peterková

1. Dychberúce komixové prevedenie, ktoré sa len tak nevidí. Vďaka svojmu unikátnemu štýlu hodnotím tento film ako prelomový v oblasti animovanej tvorby. Nestačí vidieť len raz. Ak by ste si chceli pozrieť moju videorecenziu na film, tu je odkaz. :)

2. […] Recenze | Spider-Man: Paralelní světy – takhle skvělé to nikdo nečekal […]