Recenze | Favoritka – rafinovaná, majestátní, vtipná

Pokud jste přišli už před lety na chuť snímkům jako je Špičák (2009), Humr (2015) nebo Zabití posvátného jelena (2017) toho velmi introvertně vypadajícího chlapíka z Athén, pak jste zřejmě ve velkém očekávání. Do kin právě vstupuje jeho historická komediální freska Favoritka. Film je momentálně nominován na nespočet cen BAFTA a má 10 nominací na Oscara.

Favoritka (foto: CinemArt)

Yorgos Lanthimos po devíti letech práce na scénáři, jehož autory jsou Tony McNamara a Deborah Davis, přivedl na svět své první historické drama. A to přesně v duchu, na který je jeho divák zvyklý. Jeho postavy z masa a kostí nepostrádají dobové manýry a vychování, ale zároveň používají instinktivně chování, které se dá snadno charakterizovat jako dnešní standard.
V příběhu ze začátku 18. století stojí v hledáčku kamery zejména tři ženské charaktery – královna Anna Stuartovna (Olivia Colman), Lady Sarah (Rachel Weisz) a Abigail (Emma Stone). A ještě přesněji, fyzicky nemocná a stejně tak psychicky nevyrovnaná královna Anna (přišla o sedmnáct dětí) si nedovede představit, že by snad jenom půl dne neměla vedle sebe svou oporu a tajnou lásku Sarah. Ta si zase neumí představit, že by ztratila královninu přízeň. Vše ale změní příjezd Sarahiny sestřenky Abigail, která žádá o práci a které nechybí důvtip ani vychování, když si to situace žádá.

Pro diváka je zábava sledovat intrikářský a rafinovaný boj o královninu přízeň a společenskou prestiž, jehož děj se tak jenom z dálky otírá o politickou situaci, ve které se dvůr a lid britské panovnice nachází. Prim nejen v případě Sarah a Abigail hrají rychlé a troufalé odpovědi plné ostrovtipu.

Hrají i kostýmy

Významný akcent přináší i historické kostýmy, do kterých tvůrce své postavy obléká. Autorkou je věhlasná kostýmní výtvarnice Sandy Powell (nominace na Oscara). Vycházela střihově z daného historického období, ale zvolila materiály zcela současné a jenom v černobílém provedení. Třeba všechny kostýmy postav z kuchyně, byly vyrobeny ze starých jeansů. Proměna kostýmu je velice signifikantní zejména pro roli Abigail. Podle toho, co má zrovna na sobě, se dá dobře identifikovat, jak si zrovna stojí. A co se týče jistého kostýmu pro Rachel Weisz, není nic provokativnějšího a přitažlivějšího než žena v mužském oděvu. Prostor je dán i dámským korzetům, které dovolují omezený pohyb a nutně musely mít hluboký účinek na své ženské „oběti“ a představitelky Sarah i Rachel. Make-up a tolik charakteristické paruky a podpatky jsou ve snímku nošeny převážně jenom muži.

Žádná nuda

Rozhodně si ale nemyslete, že kvůli korzetům by snad diváka na plátně čekala sešněrovaná nuda. Tvůrci krom velkolepého prostoru herečkám umí pobavit i ve scénách, které nestojí na bedrech hlavní trojice. Třeba  i „praštěnou“ zábavou na dvoře, jako jsou závody kachen či házení krvavých pomerančů na nahého oplácaného dvořana, který si kryje svůj rozkrok a vyhýbá se bolestivým zásahům. To vše ve slow motion, která viděné posouvá někam do světa surreálna a karikatury. Kromě kachen se ve snímku divák setká i s početnou skupinou králíčků, které královně nahrazují její mrtvé děti.

Favoritka (foto: CinemArt)

Výborné nápady

Scén, které mi utkvěly v paměti, je mnoho, vlastně je to prakticky celý film. Herecké výkony jsou naprosto brilantní a diváka fascinuje náladovost královny Anny. Třeba v taneční scéně, kdy sedí na kolečkovém křesle a pozoruje tančící Sarah s Mashamem (Joe Alwyn). Fascinující choreografie, ve které se mísí klasické dobové prvky se současnými. A do toho dlouhý záběr na královnin obličej, ve kterém se velmi nenápadně mění mimika – od pocitu radosti až po smutek, zlost a frustraci ze své vlastní nemohoucnosti.

Favoritka (foto: CinemArt)

Skvělá kamera

Ve Favoritce si kameraman Robbie Ryan (nominace na Oscara) opravdu hodně vyhrál. Snímá z nejrůznějších úhlů, často z podhledu, často ve chvílích, kdy daná postava jenom reaguje mimikou. Specifickým rybím okem nebo kamerou, která se otáčí kolem své osy a snímá interiéry a exteriéry. Zaujme i vypouklé zrcadlo, inspirace malíři van Eyckem nebo Parmianinem. Atmosféru jednotlivých obrazů povyšuje světlo svíček a zvuky, které se objevují mezi jednotlivými hudebními motivy z klasické hudby. Favoritka je minimalistická podívaná plná rafinovanosti, majestátu, divokosti, drzosti, dekadence, šílenství, černého humoru, frustrace a rozmarů.

Favoritka (foto: CinemArt)

Klasické skladby soundtracku (Bach, Vivaldi, Purcell, Haendel) jsou občas promíchané s minimalistickou hudební linkou složenou třeba jen z jednoho tónu, který rytmicky střídavě hraje klavír a housle. Vše je provedeno velice promyšleně a delikátně.

Málokdy mám chuť dokoukat i závěrečné titulky snímku. U Lanthimose jsou ale i ony grafickou lahůdkou pro oko estéta, byť si v nich moc nepočtete.

  • Režie - 90%
    90
  • Scénář - 90%
    90
  • Kamera - 85%
    85
  • Herci - 100%
    100
  • Zvuk - 85%
    85
  • Hudba - 85%
    85
  • Kostýmy - 95%
    95

Favoritka (2018)

Lanthimos je pro mě synonymem pro řeckého boha filmu a zároveň i jedním z nejoriginálnějších tvůrců současnosti, který systematicky pracuje na svém stylu. Ten dokáže bez jakýchkoliv problémů přenést na kterýkoliv žánr, aniž by divák pochyboval o jeho rukopisu. Fascinuje mě svým nepředstíraným klidem a soustředěným myšlením. Připadá mi, že pod jeho vedením v sobě kterýkoliv herec (on si ale vybírá skvěle) nachází nové schopnosti, prohlubuje své kvality a nenásilně ze sebe díky tomu nechává vyhřeznout maximální přirozenost, citlivost i nepředvídatelnost. Jeho postavy z Favoritky by klidně mohly být součástí přítomnosti a nikdo by na nich nic nepoznal, a přitom je jejich jádro esencí historické doby. Favoritkou jsem si vzdáleně připomněla snímek Marie Antoinetta (2006) režisérky Sophie Coppoly nebo snímek Nit z přízraků (2017) T. H. Andersona. Mají v sobě určitou univerzálnost a nadčasovost - lidstvím a hravostí, která je drzá a provokuje, a to mě výsostně jako diváka baví.

90 %
Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2018

Favoritka
The Favourite
Drama / Komedie / Historický / Životopisný
Irsko / Velká Británie / USA, 2018, 119 min
Premiéra: 24. 1. 2019 CinemArt
Režie: Yorgos Lanthimos
Scénář: Deborah Davis, Tony McNamara
Kamera: Robbie Ryan
Hrají: Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, Nicholas Hoult, Joe Alwyn, Mark Gatiss, Wilson Radjou-Pujalte, Basil Eidenbenz, Alfrun Rose, Isaura Barbé-Brown, James Smith, Liam Fleming, James Melville, Jenny Rainsford

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: