Recenze | Hloupě upřímná Vivienne Westwood

První záběr dokumentu – Vivienne Westwood sedí v sametovém křesle a moc se jí nechce vyprávět o svém životě, připadá jí to nudné. Režisérce snímku Lorně Tucker se povedlo světově uznávanou punkovou návrhářskou ikonu, obchodnici, ekologickou aktivistku a nádhernou rebelku výstižně portrétovat v dokumentu Vivienne Westwood: Punk, Icon, Activist. Měl premiéru na Sundance, teď je k vidění na Febiofestu a do české distribuce ho 28. března uvede společnost Artcam.

Westwood: Punk, Icon, Activist

Zdá se, že vyprávění o minulosti je pro Vivienne ztráta času. Její svěží uvažování, které nutně vychází taky z životních zkušeností z ní stále dělá sexy drzou ženu, která má stále světu co říct a umí účinně a originálně zadloubat do politických témat. Na začátku dubna bude tahle Britka slavit 78. narozeniny a svět inspiruje nejen módou už více jak čtyřicet let. Po celou dobu si zvládla zachovala svou nezávislost a zároveň nezakrnět. Její po mnoho let ohnivě oranžové vlasy jakoby i beze slov referovaly o zapálení své majitelky. Když je v dokumentu tázána, co by se ještě chtěla naučit, řekne, že čínsky.

Vyprávění o svém životě začíná ve svých pěti letech, kdy si sama ušila boty, mluví o svém dobrém prostorovém vnímání a vzpomíná, že si od jedenácti let šila vlastní šaty. Obyčejná holka ze severoanglického městečka mohla být učitelkou. Naštěstí jí ale brzo došlo, že to není její cesta, že takový život ji neuspokojí. Potřebuje ho být součástí a objevovat. Tehdy už byla také vdaná za svého prvního manžela Dereka a narodil se jí syn Ben.
Vivienne vypráví i o svém vztahu s Malcolmem McLarenem, manažerem kapely Sex Pistols, s nímž má druhého syna Josepha. Moc se jí do toho nechce, ačkoliv právě s ním začala historie jejich ikonického obchodu na King´s Road v Londýně, kde začali s prodejem fetish kostýmů a který funguje dodnes. Nakonec ale o Malcolmovi mluví jako někom, kdo ji začal intelektuálně nudit, a tak vztah ukončila, což těžce nesl.

Westwood: Punk, Icon, Activist (foto: Artcam)

Zakládá si na své nezávislosti a lpí na tom, aby pod svou značkou skutečně jenom to, co se líbí jí. Po Londýně jezdí na kole a nehodlá se nikomu podbízet. Chce mít stoprocentní kontrolu nad tím, co se kolem ní děje. Je to krásně svá a umanutá žena. Svému současnému druhému manželovi, návrháři a uměleckém manažerovi Andreasovi skládá největší poklonu tím, když řekne, že se jí s ním žije stejně dobře jako kdyby bydlela sama.

V Rakousku narozený Andreas Kronthaler se setkal s Vivienne v roce 1988 na vídeňské škole, kde studoval. Pak za ní přijel na přehlídku do Londýna, byl zřejmě dostatečně drzý a zároveň se brzy ukázalo, že je také dost talentovaný. V Londýně s Vivienne už zůstal, vzali se Andreas se stal uměleckým manažerem značky.

Dvakrát za svou kariéru byla oceněna ve Velké Británii jako Designér roku. Bylo to v roce 1990 a pak hned v tom následujícím. Předtím se jí léta veřejnost i média vysmívala. Dokument nabízí záběry z jistého britského pořadu, kde mladičká Vivienne představuje svou kolekci, moderátorka si z ní utahuje a obecenstvo se může potrhat smíchy nad jejími modely. Vivienne o nich ale vypráví s nejupřímnějším přesvědčením a dokonce řekne, že budou-li se jí diváci ve studiu smát, řekne další modelce, aby už na pódium nechodila. V roce 1992 ji také ocenila britská královna.

Tucker natáčí Vivienne i při práci a kontrole designu jednotlivých kousků kolekce. Tehdy zachycuje rozladěnou návrhářku nad zkoumáním úzkého lemu na svetříku. Jen se tím potvrzuje, s jakým zápalem věci dělá a jak jí záleží na celém procesu a „zprávě“, kterou pošle do světa kteroukoliv svou činností.

Dokument je doplněn o záběry z módních přehlídek, výpovědi jejích dvou synů, otevírání nového butiku v Paříži, ale také třeba o záběry pořízené ve Victoria and Albert Museum v Londýně, kde je uloženo několik ikonických modelů návrhářky. Třeba jako bílá „svěrací kazajka“ z mušelínu se svastikou a Ježíšem na kříži vzhůru nohama. Westwood promlouvá i o byznysu, který se měl uskutečnit v Itálii s Giorgio Armani. Vidíme ji i jako členku Greenpeace a také jako angažovanou osobnost v mnoha dalších protestech.

Ve filmu hovoří i další její spolupracovníci a lidi z branže. Poctu Vivien skládá i top modelka Kate Moss, která ještě svým kraťoučkým příběhem na konci dokumentu udělá dokonalou tečku za její osobností.

Film na Febiofestu:

24. března v 19:30 CINESTAR PRAHA ANDĚL, sál 6
a dále v regionálních ozvěnách.
V běžné distribuci od čtvrtka 28. března.

80
  • Scénář - 85%
    85
  • Střih - 75%
    75
  • Vizuál - 85%
    85

Westwood: Punk, Icon, Activist (2019)

Provokativní, osobitá a respektovaná Vivienne žije naplno. Její muž o ní říká, že někdy je až hloupě upřímná. Pro mě osobně je tahle žena i díky tomuto dobře zpracovanému dokumentu nekonečnou inspirací.

82 %
foto/video: Artcam © 2019

Westwood: Punk, Icon, Activist