Startuje Bebjakův online seriál Skvrna (rozhovor)

Nový postapokalyptický seriál Skvrna režiséra Petera Bebjaka bude v premiéře uveden na Stream.cz v neděli 10. března (v dubnu bude seriál následně vysílat Televize Seznam). Do práce na krátkém seriálu pro online distribuci se Bebjak pustil poprvé a vzniklo osm dílů po dvanácti minutách. Hlavní role si sérii zahráli Josef Trojan, Jan Nedbal a Anastasia Chocholatá. Scénář k němu napsala Zuzana Dzurindová a Peter Nagy a diváci se ocitnou v mysteriózní budoucnosti, která se odehrává po vyhlazení dospělé populace, kdy na zemi zůstanou jen děti. Za kamerou stál Martin Žiaran, který s Bebjakem spolupracoval už na několika předchozích projektech. Bebjak je také režisérem oblíbených kriminálních cyklů (Mordparta, Případy 1. oddělení, Četníci z Luhačovic) nebo snímku Trhlina, který byl nedávno uveden na Slovensku. Na kontě má i oceňovaný thriller Čára.

Po skončení novinářské projekce jsme položili pár otázek režisérovi Peteru Bebjakovi.

Před kamerou jste měl jenom samé dětské herce. Jak se vám s nimi pracovalo?

Výtečně! Někteří z nich už měli svůj názor a přinášeli do jednotlivých obrazů své vlastní nápady. Už dlouho jsem chtěl něco takového natočit. Jelikož je Skvrna zasazena do postapokalyptické doby, tak jsme si mohli vytvářet okolnosti pro své hrdiny. Ale nejdůležitější je, že se nám povedlo vytvořit autentický svět, ve který bude divák věřit. Je nutné, aby vzal za své, že se něco takového mohlo stát.

Výtvarná stránka Skvrny je hodně výrazná. Kde jste natáčeli?

Točilo se v Bratislavě a Praze. Architekt Juraj Kuchárek přicházel neustále s nějakými nápady, a tak před kamerou vznikalo velmi specifické prostředí, které k tématu post apokalypsy patří.

Celé natáčení jste zvládli v extrémně rychlém čase…

Ano, celkem jsme točili devět dní. Na projekt jsme měli určitý balík peněz, a tak příprava na natáčení byla intenzivní stejně jako pak samotná logistika výroby. Scény jsme ale při natáčení opakovali, jak bylo potřeba, a to do té doby, než jsem byl s výsledkem spokojený. Samozřejmě, že natáčet seriál pro webové prostředí je naprosto něco jiného, než když točíte celovečerní snímek. Tam máte mnohem víc času, a tak můžete nad vším daleko víc přemýšlet. Tady to znamenalo natočit denně deset, někdy dvanáct obrazů, aby to potom všechno dohromady mohlo fungovat.

Skvrna – z natáčení

A jak to bylo se samotným scénářem ke Skvrně?

Ono to celé začalo tak, že naše DNA Production byla oslovena společností Stream.cz, abychom připravili kriminální seriál. Dali jsme jim několik námětů a mezi nimi byl i návrh na tento postapokalyptický příběh. Ten se líbil nejvíc, a tak jsme se pustili do vyvíjení Skvrny. Spolupráce tedy probíhala od samotného začátku, vzájemně jsme se připomínkovali a hledali jeho finální formu.

Jednotlivé díly jsou přibližně dvanáctiminutové. Jak se s takovou výzvou popere režisér, který točí celovečerní snímky? Nestresovalo vás to?

Tohle se musí řešit už ve fázi scénáře. Tahle minutáž je o tom, že se děj vždycky stihne tak akorát rozběhnout a už je konec dílu. Pak musíte dobře přemýšlet o tom, kde skončíte, aby to pro diváka bylo natolik zajímavé a lákavé, že ho to přiměje pustit si další část.

Ve Skvrně se nezabíjí, což je skoro až překvapivé. Přitom se to vlastně přímo nabízí. Proč?

Ony ty naše děti nejsou ještě natolik zkažené. Zůstaly jim ještě nějaké hodnoty, které naučili rozeznávat před katastrofou od svých rodičů. Možná, že následující generace už by na tom byla jinak.

 

Skvrna – z natáčení

Že bude stát u Skvrny za kamerou Martin Žiaran bylo jasné od začátku?

Ano, bylo. My jsme si s Martinem dokonce řekli, že tohle bude taková zkouška pro náš další film, který spolu natáčíme. Martin ve Skvrně používá speciální objektivy, jejichž vlastnosti jsme si potřebovali ověřit.

Je jasné, že bude záležet na tom, jak Skvrna dopadne u diváků, ale dovedete si představit, že byste pokračovali další sérií? Máte už něco v šuplíku?

Něco tam je… Vznikly totiž některé dějové motivy, o kterých jsme mluvily už v téhle první sérii, ale nakonec jsme je nepoužili. Byly ale právě tak zajímavé, že by stálo za to pokračovat v jejich rozvíjení.

připravila: Dagmar Šimková
foto/video: Stream.cz/Seznam.cz

 

 

 

 

%d blogerům se to líbí: