Anifilm nabídne za dva týdny bohatý program i hvězdné hosty

Další ročník prestižního Mezinárodního festivalu animovaných filmů ANIFILM v Třeboni proběhne mezi 7. – 12. květnem. Pro návštěvníky a hosty je opět přichystán program plný nejlepší animované tvorby z celého světa doplněný bohatým doprovodným programem. Vedle mezinárodních soutěží, proběhne i soutěž národní. Žhavé novinky ze světa animovaného filmu se představí v soutěžních kategoriích celovečerních, krátkých a studentských animovaných filmů, tyto tři sekce pak doplňují soutěže abstraktních a nenarativních filmů a animovaných videoklipů.

Anifilm – promítání na Masarykově náměstí v Třeboni

Mezi hosty budou i v porotě zasedající švýcarský režisér Georges Schwizgebel, maďarský tvůrce oceňovaných krátkých filmů a videoklipů Tomek Ducki, švédský tvůrce animovaných klipů pro Franz Ferdinand či U2 Jonas Odell, francouzský producent Ron Dyens, jedna z nejúspěšnějších českých mladých animátorek Kateřina Karhánková, která letos byla oceněna na Berlinale za svůj film Plody mraků nebo rumunská režisérka Anca Damian s oceněním z karlovarského festivalu.

Tvorba Jonase Odella

Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu letos udělí Anifilm Zdence Deitchové, která pracovala jako vedoucí výroby ve studiu Bratři v triku a později se stala jeho produkční. Spolupracovala s Jiřím Trnkou, Adolfem Bornem, Jiřím Brdečkou, Zdeňkem Milerem, Zdeňkem Smetanou, Václavem Bedřichem, a především se svým životním partnerem Genem Deitchem. Podílela se na tvorbě více než tisíce animovaných filmů a seriálů a vedle těch českých zajišťovala i výrobu zahraničních zakázek včetně seriálů Tom a Jerry nebo Pepek námořník.

Gene Deitch s manželkou Zdenkou Deitchovou

Hlavním tématem letošního ANIFILMU se stane anidok-filmový formát, který propojuje filmový jazyk animovaného a dokumentárního filmu. I v něm se představí několik filmů v české nebo i mezinárodní premiéře. Chybět nebudou oceňovaný Valčík s Bašírem, montypthonovský příspěvek Autobiografie jednoho lháře: nepravdivý příběh Grahama Chapmana a českou stopou v anidoku bude třeba Kresleno z paměti Paula Fierlingera nebo filmy Jiřího Brdečky a Michaely Pavlátové.

Stěžejní část programu věnovaného tomuto tématu se opět bude vázat na hosty festivalu. Budou to například Anca Damian či Jonas Odell, kteří mimo jiné na svých přednáškách osvětlí svůj způsob práce. Legendární dánskou kreativní platformu ANIDOX pak představí filmařka Martina Scarpelli.

V prestižní mezinárodní soutěži celovečerních filmů se představí deset silných filmů. Mezi ně patří strhující thriller slovinského režiséra Milorada Krstiće Sběratel Ruben Brandt (Ruben Brandt, Collector) natočený v Maďarsku. Dále cenou Goya ověnčený animovaný dokument čili anidok Další den života (Another Day of Life, r. Damian Nenow, Raúl de la Fuente) o pobytu renomovaného novináře v Angole během občanské války v roce 1975. V tomtéž roce se odehrává i drama francouzského filmu Funan (režie Denis Do), vítěze loňského festivalu v Annecy. Snímek odehrávající se v Kambodži je dramatem mladé matky, která v době krvavých událostí neztrácí odvahu a naději. Revoluční atmosférou je nabitý rovněž kanadský film Ville Neuve (režie Félix Dufour-Laperriere), odehrávající se na pozadí boje o nezávislost Quebecku.

Ville Neuve

Experimentálnější přístup zastupuje v soutěži chilský snímek Vlčí dům (The Wolf House, r. Christobal León, Joaquin Cociña). Soutěžit bude i estonský loutkový snímek Kapitán Morten a Pavoučí královna (Captain Morten and the Spider Queen) režijního tria Kaspar Jancis, Riho Unt a Henry Nicholson. Jedním ze dvou reprezentantů CGI animace je v celovečerní soutěži komediální německo-belgický Svět kočky Marnie (Marnie’s World, r. Christoph a Wolfgang Lauensteinovi). Tím druhým je dobrodružný film Pačamama o inckém chlapci žijícím v odlehlé vesnici v Andách, který sní o tom, že se stane šamanem. Natočil jej argentinský režisér Juan Antín. Japonský styl vnese do soutěžního klání anime snímek z dětského světa Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no Mirai, r. Mamoru Hosoda), který byl ve své kategorii nominován na Zlatý glóbus, Oscara a byl oceněn Annie Awards. Skandinávskou tvorbu pak zastupuje snímek Věž (The Tower, r. Mats Grorud), pojednávající o rodině palestinské dívky v uprchlickém táboře.

Krátkometrážní filmy a odvážná studentská tvorba letos představí nejnovější počiny tvůrců, jako jsou Bill Plympton, Vladimir Leschiov, Anca Damian, Donato Sansone, Michael Frei, Luca Tóth i Géza M. Tóth, autorská dua Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli či Marc James Roels & Emma De Swaef i na Oscara nominovaní Alison Snowden & David Fine a také jedno autorské trio – Job, Joris & Marieke.

Studentský výběr opět ukáže i tvorbu prestižních animačních škol – od britské National Film and Television School přes francouzskou La Poudrière po pražskou FAMU, zastoupenou třemi tituly. Jedním je Schovka Barbory Halířové, která bude mít v Třeboni světovou premiéru, další dva už mají několik festivalových úspěchů za sebou: Spolu sami (režie Diana Cam Van Nguyen) a Pouštět draka (režie Martin Smatana).

Na letošním Anifilmu budou mít diváci unikátní příležitost zhlédnout celovečerní film Vítejte v Marwenu (Welcome to Marwen, 2018), který je zatím posledním filmem Roberta Zemeckise, režiséra, který pravidelně přeskakuje z hrané do animované tvorby nebo je jedinečně kombinuje. V jeho filmografii vedle některých celosvětově nejpopulárnějších filmů jako jsou Návrat do budoucnosti nebo Forrest Gump najdeme i inovátorské filmy využívající animaci: Falešná hra s králíkem Rogerem, Polární expres, Beowulf a Vánoční koleda. Jeho poslední film patří do druhé i první skupiny jeho tvorby – spojuje hrané pasáže s animovanými a také má něco společného s Forrestem Gumpem. Natočil jej podle skutečného příběhu umělce Marka Hogancampa, který byl brutálně přepaden, utrpěl poškození mozku a s pomocí loutek žijících ve fiktivním městě Marwen se snaží nalézt ztracenou paměť i nový život.

K vidění bude i poťouchlý snímek Sederový masochismus (Seder-Masochism, 2018) Niny Paley, významné představitelky nezávislé americké animace.

Sekce Český obzor obsahuje letos 70 studentských krátkých filmů, zakázek, videoklipů a televizních seriálů. Novým trendem je rostoucí počet koprodukcí. Konkrétně je to snímek Kdesi (Paula Mureşan) a Pomíjivý podzim (Vojtěch Domlátil). V televizní tvorbě pak vedle tradiční účasti produkce České televize narazíme na TV speciál Mimi a Líza z česko-slovenské spolupráce. Společnými silami pražského studia Eallin a slovinských tvůrců zase vznikl seriál Kocourek Muri.

Anifilm uvede také nově zrestaurovanou Cestu do pravěku a s úderem půlnoci do kin vstoupí strašidelná i odvážnější Půlnoční animace, která rozhodně není vhodná pro děti. Oblíbený program nabídne i pásmo Z českých luhů a bažin, kde se poprvé v této sekci představí výhradně tuzemská, převážně studentská tvorba. Další hororové pásmo se jmenuje Krev a třetí nese smyslný název Tělo.

Pro děti je v průběhu celého festivalu bude připraven jak bohatý filmový program Animo, ale i populární Dílny animace. Českou animaci připomene také velká výstava AnimaCZe po roce 89, která mapuje třicet let české animace. V dalších filmových odborných i doprovodných programech se návštěvníci festivalu můžou seznámit s fenoménem hyperlapse, což je nefázovaná animace.

Pro fanoušky i filmové profesionály či studenty bude připravený odborný program ANIMARKET a v Třeboni také proběhne CEE Animation Forum 2019, které hlásí rekordní účast českých projektů. Mezi 33 vybranými projekty se představí i 6 českých připravovaných snímků.

-red-
foto/video: Anifilm, Totalfilm © 2019

%d blogerům se to líbí: