Recenze | Živé terče jsou nejlepší sérií celé pentalogie od Nejsvětější trojice

Několik let potkáváme na televizní obrazovce hrdiny knižní série Detektivové od nejsvětější trojice. V režii jednotlivých minisérií se střídala dvě významná režisérská jména: Jan Hřebejk a Viktor Tauš. V uplynulých týdnech uvedla Česká televize Taušovu sérii Vodník, ve které řešila majorka Výrová starou vraždu novorozeněte. Nyní přichází finální minisérie nazvaná Živé terče. Celou jsme ji měli možnost vidět na přehlídce české filmové, televizní a online tvorby Finále Plzeň.

Živé terče (foto: Česká televize)

V nejlepším je třeba přestat. To si uvědomili jak herci, tak kreativní producent ČT a ve správné chvíli úspěšná televizní krimi série končí. Málokdy se podaří, že by skončily podobné projekty na vrcholu. Živým terčům a Janu Hřebejkovi se to podařilo.

Živé terče (foto: Česká televize)

V režii jednotlivých částí celé série podle Petra Jarchovského a Michala Sýkory se původně měli střídat tři režiséři: Hřebejk, Tauš a Prušinovský. Z časových důvodů nakonec na Jana Prušinovského nedošlo a v režii minisérií se tak střídali jen Hřebejk s Taušem. A byl to velmi zajímavý televizní experiment. Jan Hřebejk natočil Případ pro exorcistu, Pět mrtvých psů a finalizuje celou sérii nejnovějším počinem Živé terče. Viktor Tauš přinesl do projektu odvážný experiment – především ve způsobu snímání a experimentem se světlem i následnou postprodukcí. Někteří diváci tomu u Modrých stínů nemohli přijít na chuť, ale u Vodníka, už byl Tauš po předchozí zkušenosti čitelný (v pozitivním slova smyslu). Scénář Vodníka navíc majorku Výrovou postavil do popředí a nechal ji vyšetřovat jako absolutního solitéra. V Živých terčích se vrací celý vyšetřovatelský tým, včetně kapitána Mráze (Majer), který Výrovou permanentně popichuje.

Scénář je tentokrát velmi spletitý. Jsme v roce 2006, parta 5 kamarádů právě oslavuje promoci. Společně nasednou do auta a způsobí tragickou nehodu, při níž zahynou dvě předškolní děti. O deset let později už sledujeme životní peripetie partičky tehdejších studentů. Jakub Rovenský (Igor Orozovič) pracuje na olomoucké radnici jako náměstek primátora a právě se rozvádí se svou tehdejší láskou (Táňa Pauhofová). Aleš Kuželík (Michal Isteník) je lékař v místní nemocnici, který rodinu nemá a pravidelně dochází za místní prostitutkou. Karel Sedlák (Václav Hanzl) podniká v Hradci a Přemysl Šotek (Jan Hájek) je rentiér. Všichni mají jedno společné – seděli tehdy ve vražedném autě…

Živé terče (foto: Česká televize)

A na scénu přichází vrah. Začíná partičku systematicky vyvražďovat. Nejdříve první oběti střelí kuší, poté je několikrát přejede jejich vlastním autem. A nezůstává jen u této partičky, umírat začínají i lidé, kteří měli tehdy něco společného i s vyšetřováním či soudní exekucí celé tragédie. A do cesty se vrahovi připletou i nevinní…

V Živých terčích nehraje prim jen popsaná pětice kamarádů. Vrací se celý tým majorky Výrové (Stanislav Majer, Tomáš Dastlík a další). Nechybí ani ředitel policie ve výtečném karikujícím podání Jiřího Štrébla. Je tu ale i několik na první pohled nečitelných postav – manželská dvojice (Slávek Horák, Gabriela Míčová), prostitutka se kterou má bližší vztah doktor Kuželík, sestra z nemocniec (Perla Kotmelová) a zvláštní je i propojení soudce Mojmíra Rovenského (Viktor Preiss) s celým případem (toho času přítel majorky Výrové).

Živé terče (foto: Česká televize)

Živé terče jsou určitě scenáristicky nejčistší částí celé televizní pentalogie. Všechny postavy jsou Petrem Jarchovským výborně napsány a prokresleny. Mají dostatek prostoru se projevit. Nikam se nespěchá, ale není to na úkor tempa ani napínavosti všech třech dílů. Obzvlášť ocenit musím střídání hutné atmosféry s odlehčenými momenty naplněnými opravdu povedenými vtipy. Potěší i velmi neočekávané profesní důchodcovské angažmá vysloužilého šéfa kriminálky Vitouše (Miroslav Krobot). Nejzajímavější je samozřejmě finální rozuzlení a odkrytí pavouka vztahů a několika zdánlivě nesouvisejících úmrtí spojených se jmenovanou tragickou autonehodou. Rozsáhlá vendeta připomíná slovy majorky Výrové “krevní mstu někde na Sicílii”.

  • Režie - 90%
    90
  • Scénář - 80%
    80
  • Herci - 90%
    90
  • Kamera - 70%
    70
  • Střih - 85%
    85

Živé terče (2019)

Scenáristky i režijně nejlepší část celé kriminální pentalogie. Napětí, dynamika i vtip. Velmi důstojné rozloučení s olomouckými detektivy.

85 %
Martin Staněk, Totalfilm.cz
foto/video: Česká televize © 2019

Detektivové od Nejsvětější trojice:
Případ pro exorcistu (r: Jan Hřebejk) 60%
Modré stíny (r: Viktor Tauš) 70%
Pět mrtvých psů (r: Jan Hřebejk) 65%
Vodník (r: Viktor Tauš) 80%
Živé terče (r: Jan Hřebejk) 85%
Živé terče (TV minisérie)
Krimi / Drama
Česko, 2019, 3 h 31 min (Minutáž: 69–72 min)
Premiéra: ČT1 – 28. 4. 2019
Režie: Jan Hřebejk
Předloha: Michal Sýkora (kniha)
Scénář: Petr Jarchovský
Kamera: Martin Šácha, Asen Šopov, Miloslav Holman
Hudba: René Rypar
Hrají: Klára Melíšková, Stanislav Majer, Igor Orozovič, Táňa Pauhofová, Viktor Preiss, Michal Isteník, Petr Stach, Tomáš Dastlík, Jan Hájek, Miroslav Krobot, Klára Cibulová, Václav Hanzl, Vojtěch Havelka, Miroslav Chýle, Kateřina Klausová, Jan Kolařík, Perla Kotmelová, Gabriela Míčová, Gabriela Mikulková, Roman Mrázik, Kateřina Peřinová Velebová, Pavel Skřípal, Roman Svoboda, Pavel Šimčík, Ivo Theimer, Andrei Toader, Matyáš Vašák

  1. Jakub Čermák 21.5.2019, 23:07

    Autor recenze asi na něčem jede. Nebo mu stačí hodně málo.
    Oproti Vodníkovi pokles v řadě aspektů.
    Pominu, že identitu vrahů (nikoli jejich motivy) zjistíme už na konci druhého dílu. Scénář obsahuje řadu aspektů, které mají našlápnuto, ale končí ve ztracenu (týrání pedofila, kterého rodiče nepráve podezírají a skoro zabijí, vztah vyšetřovatelky a soudce). Vyšetřování vykazuje podivnou časovou nesouslednost (než se dostanou vyšetřovatelé k rodičům zemřelých dětí, to trvá skutečně dlouho, než vstoupí do bytu, kde naleznou mrtvého chlapce, to zabere taky dlouho, i když majitele bytu již zjistili atd atd). V předchozí sérii byla naznačena sexuální identita Výrové jako lesbická (a česká televizní tvorby by si zasloužila zajímavou a silnou lesbickou postavu), zde je buď tato možnost obětována na úkor syžetu nebo se scénáristi jednotlivých epizod nedomluvili. I estetika oproti předchozímu Vodníkovi dodřepla jen do slušně odsnímané televizní práce, filmovost jí chybí.

    Reagovat na tento komentář

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: