Týden čínského filmu – rozhovor s čínskými filmaři

V těchto dnech se v Cinema City v pražském Slovanském domě koná Týden čínského filmu (24.4.-29.4.). Diváky zdraví také herec a režisér Jackie Chan, který si zahrál v kriminálním dramatu The Foreigner po boku bondovského herce Pierce Brosnana z roku 2017, který se na festivalu také promítá.
Na zahajovacím večeru se promítal snímek Go Away Mr. Tumor a uvést ho do Prahy přijeli přímo režisér snímku Han Yan a představitelka hlavní role Bai Baihe. Pětatřicetiletá herečka se ve světě proslavila snímky Love Is Not Blinde, Lov příšer nebo právě zmíněnou komedií, kterou byl slavnostně festival zahájen.

Bai Baihe ve filmu Go Away Mr. Tumor

Po skončení projekce a následném lačném fotografování početného zástupu čínských fanoušků žijících v Praze, jsem si s oběma čínskými hvězdami krátce popovídala o vzniku filmu, ale také o režisérově zálibě v evropské kinematografii. Go Away Mr. Tumor vychází z komiksu, který vypráví příběh mladé čínské dívky Xióng Dùn, která se snaží se svými přáteli, optimismem, praštěnou povahou a velkou představivostí bojovat o život s diagnostikovanou rakovinou.

Pane režisére, byla hlavní hrdinka i ve skutečnosti stejně ztřeštěná a mnohdy dokonce dětinská stejně jako je ve snímku?

Náš snímek je sice komedie, ale to, jak se postava Xióng Dùn chová, je opravdu kopie toho, jaká ve skutečnosti byla. V Číně mi po premiéře snímku psalo mnoho lidí, kteří jím byli velmi nadšeni a vyjadřovali přání, aby se u nás natáčelo více takových filmů, které by vycházeli ze skutečných životních příběhů jako je tento.

Vizuální stránka snímku je velmi propracovaná. Je tam použito mnoho efektů. To je standard u čínského filmu tohoto typu?

Je to tak. U nás je takovéto zpracování základ nebo spíš průměr. Navíc nesmíte zapomenout, že snímek se natáčel před čtyřmi roky. Za tu dobu se už čínská filmová produkce zase posunula o kus dál.

Bai Baihe

Bai Baihe, vy jste si zahrála mladičkou dívku, která umírá na rakovinu. Jak jste se při studování scénáře vyrovnávala se smutným osudem, který vaši postavu potkal?

Naštěstí příběh mojí hrdinky v sobě má po většinu snímku tolik krásné energie, že jsem nad jejím smutným koncem většinu času moc nepřemýšlela. Byla to pro mě krásná práce se skvělými kolegy.

Zahrála jste si po boku Daniela Wu, slavného herce s čínskými kořeny, který ale žije v Americe. Ve snímku ztvárnil lékaře, který o vás v nemocnici pečuje. Jak se vám spolupracovalo právě s ním?

Výborně. A když už zmiňujete jeho původ, tak bych chtěla dodat, že každý filmový snímek je umění, a tím se jakékoliv hranice, které mohou být dány čímkoliv, rozpouští.

Daniel Wu a Bai Baihe

Pane režisére, ještě bych ráda věděla, zda máte možnost a čas sledovat také zahraniční snímky z Evropy a Ameriky. A pokud ano, kterého autora či film jste si oblíbil?

Ano, hodně se dívám na evropskou i americkou filmovou produkci. Dost se z toho učím, zejména po technické stránce. Mým oblíbeným režisérem je… počkejte, to vám musím najít na telefonu… jeho jméno si nepamatuji, protože je hrozně komplikované, ale potkali jsme se při jeho návštěvě Pekingu a mám s ním selfie…

Režisér Han Yan mi po chvilce hledání v telefonu ukazuje fotografii s německým režisérem Florianem Henckelem von Donnersmarckem. Začínám se smát a přikyvuji, že dobře vím, o kom je řeč. Vtip je totiž v tom, že až se z tohoto interview dopravím domů, čeká mě psaní recenze právě na von Donnersmarckův poslední snímek nazvaný Nikdy neodvracej zrak. No, kdo by to byl řekl, že se kruh tak krásně uzavře zrovna tady a dnes. Přes tlumočnici si s režisérem krátce vyměníme své dojmy z jeho filmů. Pak už se loučím a čínsky alespoň oběma zpovídaným za rozhovor poděkuji.