Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

50. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA: ZAHAJOVACÍM FILMEM LETOŠNÍHO ROČNÍKU JE NOVINKA ŠIMONA HOLÉHO HELLO WELCOME. TRAILER ZDE.

Tomáš Vorel: Kouř vznikl v turbulentní době, diváky si našel až po letech

Režisér Tomáš Vorel uvedl ve středu večer na karlovarském festivalu projekci svého legendárního snímku Kouř. Film z roku 1991 je promítán v rámci sekce Bez cenzury, která nabízí výběr porevolučních českých snímků, v nichž je patrná počínající svoboda a změna společenských i politických poměrů. Film doprovodila ve Velkém sále hotelu Thermal početná delegace. Před filmem navíc tvůrci připravili pro diváky projekce živou loutkovou verzi slavné scény s diskžokejem Arnoštkem (Šimon Caban).

Režisér Tomáš Vorel

„V Praze existovala v sedmdesátých letech recitační skupina Vpřed. Vedl ji Lumír Tuček a my jsme na ni tehdy chodili pro inspiraci. Z této sborové recitace vzešel příběh Kouře,“ prozradil režisér před filmem.

„Film Kouř měl to štěstí, že se ocitl v přelomové době, kdy cenzura a přísní dramaturgové polevovali. A zároveň byly na Barrandově stále peníze. Takže jsem neměl problémy ten film prosadit a posléze ho bez nějakých zásahů i natočit. Potom nastala sametová revoluce a takový komfort a pohodlí při tvorbě jsem vlastně už nikdy nezažil. Kouř doplatil na turbulentní dobu, ve které šel do kin a skoro nikdo na něj nepřišel,“ osvětluje dobu vzniku filmu Tomáš Vorel a dodává: „Sedm let jsem psal scénáře, hledal producenta a nikdo je nechtěl. Všude byly americké filmy a otevřely se trezory se zakázanými českými filmy a chodilo se hlavně na ně. A protože na Kouř nikdo nepřišel, nemohl jsem sehnat peníze na další film. Sedm let jsem se potácel v alkoholu a depresích. Až pak jsem si založil produkční společnost, rodiče mi půjčili půl milionu, přišel Čestmír Kopecký, který stál u zrodu podpory filmů Českou televizí, fond kinematografie a postupně se mi podařilo sehnat peníze na Kamenný most.“

Delegace k filmu Kouř

Tomáš Vorel se na základě těchto zkušeností před diváky zamyslel nad privatizací Barrandova: „Největší chyba po revoluci byla podle mne privatizace státního filmu. Jsme malá kinematografie a jeden ze sta českých filmů se uživí. Producenti a režiséři musí chtě nechtě podléhat tlaku komerčního úspěchu, sponzorům a product placementu. Všichni jsou ve tvůrčí schizofrenii. Líbilo by se mi, kdyby byl opět státní film, s tvůrčí svobodou a vedle toho existoval i komerční film.“

Kouř (foto: Vorel Film

Děj originálního „rytmikálu totalitního věku“ je zasazen do sirnými výpary prosycených ostravských oceláren. Tvůrci jej okořenili svérázným humorem, sborovými recitacemi a tklivým saxofonovým leitmotivem. Mladý inženýr Mirek přichází do továrny, aby vypracoval projekt na snížení emisí. Je však konfrontován se zkostnatělými pořádky a nekompetentními šéfy…
Kouř vznikal v turbulentní době, kdy filmaři dělili čas mezi zkoušení filmových scén a stávky; do distribuce vstoupil v roce 1991, v době porevolučního nadšení však svým temným vyzněním diváky nepřesvědčil a úspěch nezískal ani u kritiků. S plynoucími léty rostla jeho obliba, až postupně získal status filmu kultovního, při jehož sledování si už třetí generace říká, že „Arnoštek je prostě boží“.

Živá loutková verze scény s Arnoštkem před uvedením filmu ve Velkém sále hotelu Thermal

Další projekce na 54. MFF Karlovy Vary
821 
Pátek 5.7. 9:30, Malý sál

redakce a Lenka Tyrpáková (poslední odstavec textu)
foto/video: Film Servis Festival Karlovy Vary, Vorel Film © 2019

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast