Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

NOVÉ TRAILERY: Venku je DŽOB Tomáše Vorla, dabovaný trailer pixarovky ELIO, mrkněte i do zákulisí dabingu SNĚHURKY nebo na Jáklův thriller V PASTI.

Do Benátek se vrací kontroverzní Extase v restaurované podobě

V předvečer zahájení letošního filmového festivalu v Benátkách bude mít premiéru digitálně restaurovaná Extase Gustava Machatého z roku 1932. Ta se do Benátek vrátí v podobě co nejbližší té, ve které byla před 85 lety na benátském festivalu uvedena. Tam v roce 1934 vzbudila velké kontroverze. Film obsahoval explicitní nahou scénu a proti jejímu uvedení protestoval dokonce Vatikán. Pro restaurování, které proběhlo pod vedením Národního filmového archivu, byly využity filmové materiály z řady evropských filmových archivů. Do českých kin vstoupí Extase na začátku roku 2020.

Extase (foto: NFA)

Extase Gustava Machatého z roku 1932 se řadí k nejambicióznějším českým filmům 30. let. Hlavní roli ztvárnila tehdy osmnáctiletá Hedy Kiesler, kterou tato role proslavila po celém světě, takže i když hrála pod jménem Hedy Lamarr od 30. let v Hollywoodu, její role v Extasi pro ni zůstala osudovou. Na jednoduchém příběhu, v němž novomanželka Eva prožije první milostné vzplanutí nikoliv s postarším manželem Emilem, ale s mladým inženýrem Adamem, rozehrál Machatý za pomoci kameramana Jana Stallicha extravagantní obrazovou oslavu vášně a lidské práce plnou symbolů a metafor. Příběh je vyprávěn především obrazově, takže vystačí s minimem dialogů, za to hudba jednoho z nejžádanějších dobových filmových skladatelů Giuseppe Becceho zní takřka celým filmem.

Extase (foto: NFA)

Extase byla původně vyrobena ve třech jazykových verzích – české, německé a francouzské a další verze později vznikaly zejména kvůli cenzurním zásahům či rozhodnutím distributorů a podobně. Cílem restaurování, které proběhlo v renomovaném italském studiu L´Immagine Ritrovata, je zpřístupnit film v původní české jazykové verzi, která vstoupila do distribuce v roce 1933 a o rok později byla uvedena na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Pro restaurování zvuku i obrazu bylo třeba kombinovat mnoho různých materiálů a prvků, pouze ale takových, které byly prokazatelně přítomné v původní české verzi.

Gustav Machatý (foto: NFA)

Nakonec k restaurování sloužilo šest zdrojů – filmové materiály uchované v Cinémathèque suisse, Danish Film Institute, Filmmuseum München a francouzském CNC. Ze sbírky Národního filmového archivu byl využit duplikační negativ a duplikační pozitiv.
Mnohé záběry unikátní pro českou verzi Extase se dochovaly pouze na materiálech z pozdějších uvedení filmu, a tak diváci zaznamenají ve finální digitálně restaurované verzi určité skoky v kvalitě obrazu i zvuku. Je to přirozený výsledek složitého procesu restaurování a konečně i doklad toho, jak populárním snímkem Extase byla – dochované materiály k české verzi filmu jsou jednoduše řečeno hodně opotřebované. Nicméně důležité je, že se česká Extase vrátí do kin opravdu se všemi záběry, tedy ve své původní celistvosti,” dodává k filmu, který bude uveden v úterý v Benátkách, restaurátorka Národního filmového archivu Jeanne Pommeau.

Extase (foto: NFA)

Extasi na Benátském filmovém festivalu diváci uvidí hned třikrát. Mezinárodní obnovená premiéra proběhne v předvečer prvního festivalového dne 27. srpna v Sala Darseno, projekce v rámci sekce Venice Classics proběhnou 29. srpna v Sala Volpi a 6. září v Sala Casino. Do českých kin vstoupí Extase na začátku roku 2020.

Extase (foto: NFA)

“Národní filmový archiv už pár let úspěšně uvádí klasické české filmy v restaurované podobě na velkých filmových festivalech ve světě. Extase v Benátkách je mimořádná tím, že si ji festival vybral pro zahájení celého festivalu, který se hlásí k uměleckým hodnotám evropské a světové kinematografie. Naší snahou je, aby se o českém filmu mluvilo v různých festivalových kontextech, protože tím vytváříme docela cenný historický rámec pro současné české filmy, které v dnešní konkurenci potřebují hodně pozornosti médií i filmových profesionálů,” dodává k zahájení benátského festivalu generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.

-red-
zdroj: NFA, Veronika Bokšteflová
foto: Národní filmový archiv © 1932, 2019

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast