Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

UŽ JSTE SI POSLECHLI NÁŠ PODCAST S REŽISÉREM PETEREM BEBJAKEM? MIMO JINÉ O NOVINCE SMRŠŤ NEBO VEDLEJŠÍ PRODUKT? NAJDETE HO ZDE.

Do Benátek se vrací kontroverzní Extase v restaurované podobě

V předvečer zahájení letošního filmového festivalu v Benátkách bude mít premiéru digitálně restaurovaná Extase Gustava Machatého z roku 1932. Ta se do Benátek vrátí v podobě co nejbližší té, ve které byla před 85 lety na benátském festivalu uvedena. Tam v roce 1934 vzbudila velké kontroverze. Film obsahoval explicitní nahou scénu a proti jejímu uvedení protestoval dokonce Vatikán. Pro restaurování, které proběhlo pod vedením Národního filmového archivu, byly využity filmové materiály z řady evropských filmových archivů. Do českých kin vstoupí Extase na začátku roku 2020.

Extase (foto: NFA)

Extase Gustava Machatého z roku 1932 se řadí k nejambicióznějším českým filmům 30. let. Hlavní roli ztvárnila tehdy osmnáctiletá Hedy Kiesler, kterou tato role proslavila po celém světě, takže i když hrála pod jménem Hedy Lamarr od 30. let v Hollywoodu, její role v Extasi pro ni zůstala osudovou. Na jednoduchém příběhu, v němž novomanželka Eva prožije první milostné vzplanutí nikoliv s postarším manželem Emilem, ale s mladým inženýrem Adamem, rozehrál Machatý za pomoci kameramana Jana Stallicha extravagantní obrazovou oslavu vášně a lidské práce plnou symbolů a metafor. Příběh je vyprávěn především obrazově, takže vystačí s minimem dialogů, za to hudba jednoho z nejžádanějších dobových filmových skladatelů Giuseppe Becceho zní takřka celým filmem.

Extase (foto: NFA)

Extase byla původně vyrobena ve třech jazykových verzích – české, německé a francouzské a další verze později vznikaly zejména kvůli cenzurním zásahům či rozhodnutím distributorů a podobně. Cílem restaurování, které proběhlo v renomovaném italském studiu L´Immagine Ritrovata, je zpřístupnit film v původní české jazykové verzi, která vstoupila do distribuce v roce 1933 a o rok později byla uvedena na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Pro restaurování zvuku i obrazu bylo třeba kombinovat mnoho různých materiálů a prvků, pouze ale takových, které byly prokazatelně přítomné v původní české verzi.

Gustav Machatý (foto: NFA)

Nakonec k restaurování sloužilo šest zdrojů – filmové materiály uchované v Cinémathèque suisse, Danish Film Institute, Filmmuseum München a francouzském CNC. Ze sbírky Národního filmového archivu byl využit duplikační negativ a duplikační pozitiv.
Mnohé záběry unikátní pro českou verzi Extase se dochovaly pouze na materiálech z pozdějších uvedení filmu, a tak diváci zaznamenají ve finální digitálně restaurované verzi určité skoky v kvalitě obrazu i zvuku. Je to přirozený výsledek složitého procesu restaurování a konečně i doklad toho, jak populárním snímkem Extase byla – dochované materiály k české verzi filmu jsou jednoduše řečeno hodně opotřebované. Nicméně důležité je, že se česká Extase vrátí do kin opravdu se všemi záběry, tedy ve své původní celistvosti,” dodává k filmu, který bude uveden v úterý v Benátkách, restaurátorka Národního filmového archivu Jeanne Pommeau.

Extase (foto: NFA)

Extasi na Benátském filmovém festivalu diváci uvidí hned třikrát. Mezinárodní obnovená premiéra proběhne v předvečer prvního festivalového dne 27. srpna v Sala Darseno, projekce v rámci sekce Venice Classics proběhnou 29. srpna v Sala Volpi a 6. září v Sala Casino. Do českých kin vstoupí Extase na začátku roku 2020.

Extase (foto: NFA)

“Národní filmový archiv už pár let úspěšně uvádí klasické české filmy v restaurované podobě na velkých filmových festivalech ve světě. Extase v Benátkách je mimořádná tím, že si ji festival vybral pro zahájení celého festivalu, který se hlásí k uměleckým hodnotám evropské a světové kinematografie. Naší snahou je, aby se o českém filmu mluvilo v různých festivalových kontextech, protože tím vytváříme docela cenný historický rámec pro současné české filmy, které v dnešní konkurenci potřebují hodně pozornosti médií i filmových profesionálů,” dodává k zahájení benátského festivalu generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.

-red-
zdroj: NFA, Veronika Bokšteflová
foto: Národní filmový archiv © 1932, 2019

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast