První dojmy: #martyisdead – odvrácená tvář internetu v českém seriálovém thrilleru

Kdo je Marty a co se mu vlastně stalo jsou bezpochyby první otázky, které si nutně položí kdokoliv, kdo si přečte název nového seriálu internetové televize MALL.TV. Hashtagový název seriálu napovídá, že v něm půjde především o internetové prostředí a jeho komunikační kanály. Hlavní hrdina Martin Biederman přezdívaný Marty na nich trávil značné množství času stejně jako i jeho vrstevníci. Teď už je to ale minulost. Je mrtvý, a jak se zdá, jeho soukromí plíživě manipulovali jeho facebookoví přátelé.

#martyisdead (foto: Bionaut)

Představitelem hlavní role Martyho je Jakub Nemčok, který má s filmovým prostředím letité zkušenosti z dabingu a také z účinkování především v televizních seriálech. Jeho rodiče si zahráli Petra Bučková a Jan Grundman. Ti před kamerou dokázali navodit atmosféru ztrápených rodičů, kteří dostali od života obrovskou facku, právě teď ničemu moc nerozumí, a tak se snaží hledat odpovědi na otázky spojené s jejich zesnulým synem. Pochopitelně v sobě nesou také zničující pocit viny a rodičovské nedostatečnosti kvůli své pracovní vytíženosti. Do hledání odpovědí přes synův facebookový profil se pustí otec Martina a pomalu se pokouší zorientovat v konverzacích a šokujících videích, které tam najde. Další role ztvárnili Jan Zadražil, mladí herci Sára Korbelová nebo Matěj Havelka a další.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Odvrácený svět internetu[/pullquote]Thrillerový seriál až strašidelně přesně popisuje kybersvět, ve kterém se pohybují děti a dospívající mládež. Ukazuje jeho odvrácenou tvář a děsí reáliemi, které nejsou bohužel ani trochu nadnesené. Nepříjemně z něj bude mrazit zejména rodiče podobně starých dětí, ale stejně tak nepochybuji o tom, že svůj účel splní i u dospívající mládeže. Postupné rozkrývání příběhu do té doby bezproblémového kluka, který navštěvoval závěrečný ročník základní školy přináší otázky ohledně křehkosti mladého člověka, jeho snadnou ovlivnitelnost způsobenou nedostatkem zkušeností a zároveň nutně přítomné touhy a zvídavosti ohledně sexuálního života nebo potřeby dokázat sobě i druhým, že hranice sebe sama se dají stále posouvat. #martyisdead tedy necílí jenom na dospívající mládež, ale také na jejich rodiče a pozornost směřovanou k vlastním potomkům.
Autorům se povedlo pracovat dobře s napětím příběhu a napsat scénář, který věrně pracuje s problematikou tak aktuálního tématu, jakým kyberšikana je.

#martyisdead (foto: Bionaut)

Z osmidílného projektu jsem měla možnost vidět první čtyři díly a z námětu i provedení jsem nadšená. Věrně totiž popisuje reálné situace, o kterých jako matka stejně starého dítěte něco vím a ukazuje, kam až může rychle se nabalující problém dojít bez dostatečné komunikace a rodičovského zájmu.

Seriál režíroval Pavel Soukup, autory scénáře jsou Jaroslav T. Miška a Jan Stehlík. První díl #martyisdead bude k vidění na MALL.TV už tuto neděli 20. října a další díl se objeví každou následující neděli. V plánu jsou kromě distribuce na internetu také projekce pro školy, které by měly začít v lednu příštího roku, po kterých bude vždy následovat také diskuse o tématu.
Autorem kamery je Miloslav Holman, jehož práci filmový diváci mohou znát například ze snímku Protektor.
Seriál se stal také nedávným vítězem 2. ročníku festivalu Serial Killer, kde získal ocenění jako nejlepší webový seriál střední a východní Evropy.
Osm epizod vzniklo v produkci společnosti Bionaut a na projektu se podílí také organizace Bezpečně na netu.