Atmosféru normalizační Prahy očima Američana akcentovanou někdy naoko sebevědomou, ale zároveň frustrovanou Češkou do kin přináší snímek Pražské orgie režisérky a scenáristky Ireny Pavláskové. Ta se s pokorou a respektem ke světoznámému autorovi Philipu Rothovi pokusila na plátna kin převést závěrečnou knihu jeho tetralogie.
Děj stejnojmenného snímku se odehrává především během osmačtyřicetihodinového pobytu amerického spisovatele Nathana Zuckermana (Jonas Chernick) v Praze. V příběhu ale Pavlásková dává také obrovský prostor postavě Češky Olgy (Ksenia Rappaport), ke které se musí Zuckerman přiblížit, aby se pokusil splnit svůj slib a aby se do Ameriky vrátil s rukopisem nevydaných příběhů židovského autora a otce československého emigranta Zdeňka Sisovského (Jiří Havelka). S ním se Zuckerman, alter ego samotného Rotha, setká po zaoceánské tiskové konferenci.
Zajímavá ženská postava
Olga neškemrá, ona provokuje a často je až protivná tím, jak prosazuje své zájmy vystavěné na jizvách životního vztahu, který považovala za silný a neohrozitelný. Teď je z ní ale cynička, která má pocit, že už nemá co ztratit, a tak se neomezuje. Nijak a ničím. Projevuje se skoro jako muž a svůj niterný smutek překrývá trochu hranou tvrdostí. Olga mluví a provokuje a pro změnu provokuje a mluví, čímž ale začne být divákovi brzy (a možná i záměrně) docela protivná, ačkoliv se z příběhu zdá, že je tou, kterou díky její nespoutanosti a otevřené zvířeckosti uctívá půlka Prahy a toleruje jí mnohdy i se vděkem její radostné a rozkošnické roztahování dlouhých sošných nohou pro ty, jenž si o to řeknou a projeví větší než malé množství zájmu. Zato Američan Nathan na plátně (netuším, zda záměrně) na první pohled působí až nemužsky. A sexuální zdrženlivost, která je mu doporučena československým emigrantem Sisovským, jeho reputaci u diváků pravděpodobně nevylepší.
Děj, který by se racionálním pohledem dal shrnout do pár obrazů, přichází také několikrát s nejčastěji slovním podáním historek, jejichž absurdní vyznění věrně popisuje atmosféru doby. Jednou z nich je ta, kdy pražská spojka Zuckermana Rudolf Bolotka (Pavel Kříž) vypráví o svém fízlovi (Jan Hrušínský) a jeho psaní reportů. Nebo ještě další ze směšných situací, kdy je vyděšený Zuckerman kamsi odvážen a tázán mužem sedícím vedle něj na zadním sedadle (Miroslav Táborský), zda zná Betty McDonald.
Film nemá onu výstřednost, kterou svým názvem hlásá. Fanoušek by tedy neměl očekávat orgie v pravém smyslu slova. Orgie se na plátně konají spíš řekněme formou cynického pohledu na stav věcí a prohnilost doby. Zadeček v krajkových kalhotkách nasedající na mužský klín nebo vzrušené dívčí bradavky při švédské trojce na pověstném nikdy nekončícím večírku kousek od Pražského hradu asi neuspokojí ty, co bažili po fyzičnu a erotickém náboji. Třeba ale nasměruje k přečtení některé z knih, které se večírky u syna slavného secesního malíře Muchy a atmosférou kolem nich zaobírají.
Deník zvrácené doby
Zajímavé je, že snímek vlastně ukazuje ve své podstatě obrázek dvou frustrovaných žen, které náležely nebo náleží k jednomu muži. Snaží se je vykreslit jako naprosté protiklady, ale obě jsou ve své podstatě nešťastné. Tou druhou frustrovanou ženou a je Eva Kalinová (Klára Issová), která se Sisovským do Ameriky odešla a snaží se tam zapomenout na svou minulost a najít zase důvod, proč nepřestat žít.
Příjemná je kamera slovenského rodáka Alexandera Šurkaly a Pavlásková si dala společně s Jiřím Sternwaldem záležet také na výběru lokací. Oproti tomu je trochu iritující soundtrack filmu. Ne snad proto, že by hudební motiv byl sám o sobě špatný, ale jeho neustálé se opakování a touha budovat jím nevyzpytatelnou atmosféru, neplní vůči divákovi svůj účel.
Pražské orgie (2019) Osobně je pro mě neopomenutelná až nápadná vizuální podobnost Pavláskové s představitelkou role Olgy. Odhaduji dle svých instinktů, že se s Olžinou povahou a jejím vnímání společnosti režisérka zásadně ztotožňuje stejně tak, jako existuje úzká vazba mezi Nathanem Zuckermanem a Philipem Rothem. Ženský svět přece jenom byl vždy tím, na čem Pavlásková stavěla v kterémkoliv ze svých předchozích snímků. A i když Pražské orgie nejsou vrcholným dílem režisérky, přece jenom celou anabází příprav prokázala to, čeho si podle mého u svých ženských představitelek cení nejvíce, a to je odvaha, vytrvalost a inteligence.
foto/video: Bioscop © 2019
Drama / Komedie
Česko, 2019, 112 min
Premiéra: 10. 10. 2019 Bioscop
Režie: Irena Pavlásková
Předloha: Philip Roth (kniha)
Scénář: Irena Pavlásková
Kamera: Alexander Šurkala
Hrají: Jonas Chernick, Ksenia Rappaport, Pavel Kříž, Klára Issová, Jiří Havelka, Miroslav Táborský, Martin Stránský, Jan Hrušínský, Petr Vondráček, Markéta Galuszková, David Šír, Evženie