Nejlepší české filmy roku 2019 podle Totalfilmu

A je tu další výběrový žebříček. Tentokrát jsme se věnovali českému filmu. V TOP 15 najdete nejen hrané snímky, ale i špičkové dokumenty a jeden film určený pro televizní obrazovku, který byl limitovaně uveden v českých kinech. Uplynulý rok 2019 byl pro český film i přes množství filmového balastu mimořádný. Tentokrát volba nebyla těžký. Pustit si můžete shrnující video s komentářem nebo si prohlédnout žebříček s ukázkami níže.

#15
Teroristka

Teroristka je zábavná komedie o vážných věcech. Lidem, kteří tyto problémy (zvůli a aroganci zbohatlíků a kmotrů) skutečně řeší, může pomoci se po filmu opět nadechnout a třeba se na některé věci podívat s nadhledem. Ostatní se budou prostě bavit skvělým herectvím Ivy Janžurové a Martin Hofmanna.

#14
Dálava

Dálava je road-movie o vztahu otce a syna a dvěma odcizenými částmi rodiny. Filmu stačí prvních deset minut na to, aby přitáhla divákovu pozornost právě díky oscilování mezi všedností a absurdnem. Je sondou do vztahu mezi vzdorujícím puberťákem a rodičem, který se své roli pokouší lépe rozumět a také upřímně napravovat chyby.

#13
Sólo

Artemio Benki, autor dokumentu a francouzský režisér, který už dlouho žije a pracuje v Praze, ve filmu zachytil příběh Martína Perina, mladého argentinského duševně nemocného klavírního virtuóza. Sólo je dokument s prvky opravdu tíživého dramatu. Má silný příběh a nemusí po celou dobu stopáže ani nijak gradovat. Stejně zanechá hluboký a silný zážitek.

#12
Národní třída

Oproti známé knize Jaroslava Rudiše došlo k několika funkčním změnám. Ale převést ji na filmová plátna dalo evidentně fušku za cenu několika výrazných ústupků. I tak se jedná o jednu z lepších českých filmových knižních adaptací, které prospívá právě osoba režiséra Štěpána Altrichtera. Ten svým druhým filmem potvrzuje, že je to progresivní a zajímavý tvůrce.

#11
Central Bus Station

Český režisér, střihač a dokumentarista Tomáš Elšík natočil netypický dokument s výraznou vizuální podobou. Věnuje se v něm budově a koloritu Centrálního autobusového nádraží v izraelském Tel Avivu s obchodní plochou přes 230 tisíc metrů čtverečních. Zdá se ale, že své využití našlo až jako alternativní prostor pro nejrůznější izraelské minority a stalo se útočištěm pro skupiny migrantů z celého světa. Fascinující atmosféru se Elšíkovi podařilo přenést díky filmu přímo k divákovi.

#10
Ženy v běhu

Nejúspěšnější český film uplynulého roku přinesl do českých kin mainstreamovou komedii, která se ale na rozdíl od většiny podobné české produkce povedla. Přinesla dobrou náladu, vkusnou zábavu a technicky zdařilý film. Takhle mají vypadat české komedie. Když je odvedeno kvalitní řemeslo, komerční kalkul je naprosto v pořádku. Ženy v běhu od nás mají navíc razítko NEJLEPŠÍ ČESKÝ FILMOVÝ PRODUKT ROKU 2019.

#09
Jiří Suchý: Lehce s životem se prát

Olga Sommerová společně se svou dcerou vzdala citlivě v této své práci hold Jiřímu Suchému, aniž by ho jakkoliv znásilňovala anebo naopak divákovi vnucovala nějaké své zaujetí. Ať už obdivujete Suchého nebo Sommerovou, nechte se příjemných sto dva minut provázet životní cestou jedinečného člověka a umělce. Stojí to zato!

#08
Tiché doteky

Příběh mladé české dívky, která přijíždí do cizí země jako au-pair a nečekaně se zapojí do života fanatické komunity. Tiché doteky jsou pozoruhodným režijním debutem. Konzistentní a minimalistické herecké výkony, práce s atmosférou i podařená volba lokací film řadí na evropskou úroveň. Režisér Michal Hogenauer se ve svém debutu zamýšlí nad tím, jak může okolí zmanipulovat a změnit jedince, který přichází z jiného prostředí. A také nad tím, jak velkou cenu je člověk ochotný obětovat, aby si mohl vážit sám sebe. Pro talentovanou Elišku Křenkovou jde o vůbec první film, ve kterém má hlavní roli.

#07
Karel, Já a ty

Překvapení od režiséra Bohdana Karáska. A taky důkaz, že stačí málo a chytrý scénář, aby se divák královsky bavil. Příběh je vcelku jednoduchý, ale provedení, herecké výkony a velká autenticita řadí tenhle nízkorozpočtový snímek k nejlepším zážitkům letošního roku.

#06
Beze stopy

Jediný zástupce televizní produkce v žebříčku vypráví příběh o osamělém vykradači chat v podání Ondřeje Vetchého. Na první pohled zasmušilý a zásadový muž (i když to zní u zloděje jako protimluv) potkává mladého delikventa a posléze problémovou mladou ženu s malým synem. Okolnosti jej donutí se o neznámé lidi postarat. Temný vánoční příběh mixující žánr buddy komedie, thrilleru, hororou, krimi, sociálního dramatu a westernu natočil Vít Karas podle scénáře Tomáše Holečka. Film velmi dobře funguje jako celek, má ideální stopáž a k vyprávění používá ryze filmový jazyk.

#05
Na střeše

Jiří Mádl natočil film o dvou hodně nesourodých postavách. Starém, osamělém a nevrlém profesoru Ryparovi a mladém vietnamci Songovi, který je v zoufalé situaci a chce si sáhnout na život. Mádl svým příběhem velmi mile a hravě pátrá po lidskosti a pocitu sounáležitosti, které vlastně nejsou podmíněny ničím jiným než vůlí a empatií. Ono takových případů Ryparů a Songů bude kolem nás spousta v nejrůznějších variacích. Ale právě tematické zacílení na početnou vietnamskou komunitu v kombinaci se starými a osamocenými lidi, je nápad, který u nás není na poli celovečerního filmu obvyklý. Vynikající výkon Aloise Švehlíka.

#04
Budiž světlo

Slovensko-český film Budiž světlo se věnuje přesně těm aktuálním tématům, kterým by měl, a to především zhoubnému vlivu nacionalismu. Tato problematika totiž nehraje roli jen v nějakém pomyslném státním měřítku, ale zasahuje i nevratně do běžných životů. Právě to se režiséru Marku Škopovi povedlo zobrazit na příkladu jedné rodiny. Ač se film lehce zbytečně rozbíhá do nejrůznějších stran, stále si udržuje působivost a je podnětným přínosem slovenské, a potažmo i české, kinematografie.

#03
Staříci

Byl by to docela zábavný western po Česku, kdyby nebyl natočen podle skutečné události. Snímek režisérského dua Martin Dušek – Ondřej Provazník vypráví příběh Vlastimila (Jiří Schmitzer), bývalého politického vězně, který se vrací do Čech. Ale ne z nějaké nostalgie, na letišti na něj čeká kamarád Antonín (Ladislav Mrkvička), který má Vlastimilovi pomoct vykonat důležitou misi. Zabít komunistického prokurátora Mráze, který za své zločiny nebyl potrestán…
Staříci na plátna kin nepřináší pouze příběh o zásadní pomstě a spravedlnosti. Autoři se zamýšlí nad stářím a možná i osudem některých politických vězňů či válečných veteránů. Díky výbornému scénáři, režii i skvělým hereckým výkonům vznikl film, který tato témata předsouvá do popředí, aniž by ztrácel na zábavnosti, dramatičnosti a hloubce.

#02
Vlastníci

Čekali jsme na to celý rok. Na český film, který není možné zásadně kritizovat. Film, na který dorazíte do kina a můžete si ho jenom užít. A v samém závěru roku se to podařilo. Herec, režisér a pedagog Jiří Havelka poslal do kin hvězdně obsazené komediální drama, které funguje, přestože se odehrává v jedné místnosti. Schůze vlastníků bytových jednotek se stala půdorysem pro skvělou konverzační komedii postavenou na výborném scénáři, režii a zejména kvalitním obsazení.

#01
Nabarvené ptáče

Bez nadsázky lze filmovou adaptaci světoznámé knihy Jerzyho Kosinského označit za životní dílo Václava Marhoula. Scenáristovi, producentovi i režisérovi v jedné osobě se podařilo zaujmout benátský filmový festival, kde se film promítal v hlavní soutěži. Šokující a trýznivý příběh malého chlapce, který zažívá velká utrpení a příkoří na své cestě za rodiči, uspěl na mnoha dalších světových festivalech, získal četná ocenění a nedávno také postoupil do nejužšího výběru na cenu nejvyšší – amerického Oscara. Nekompromisní vyprávění, dokonalá kamera Vladimíra Smutného i hvězdné mezinárodní obsazení činí z Nabarveného ptáčete jeden z nejvýraznějších a nejlepších českých filmů polistopadové historie.

%d blogerům se to líbí: