Šarlatán, nový historický velkofilm polské rodačky Agnieszky Holland měl do českých kin zamířit už v březnu, po únorové premiéře na Berlinale. Oblíbený český žánr, životopisné drama na pozadí dějin, vypráví ambivalentní příběh „šarlatána“ Jana Mikoláška, který kromě nebývalé charakterové rozporuplnosti zaujme diváka svou neortodoxní léčitelskou metodou a projevem Ivana a Josefa Trojanových, hrajících ho v různých etapách jeho života.
Komplexní pohled
Ten se nesnaží hodnotit správnost Mikoláškových osobních rozhodnutí, ani rozhodnout, zda se jednalo o geniálního bylinkáře, nebo obchodníka s lidskou vírou. Jeho léčitelské úspěchy jsou nám většinou sděleny pomocí dialogů, a když už je snímek ukazuje, činí tak poměrně zkratkovitě – jako v případě scény s doslova přes noc zahojenou nohou, kterou před amputací zachrání několik rozemletých bylin, nebo Mikoláškovou samomluvou o tom, co všechno umí léčit pampeliška. Zajímavé a notně „šarlatánské“ jsou především scény diagnostiky z moči, přičemž dvakrát se film uchýlí k poněkud nadbytečnému pohledu do jejího mikrosvěta plného CGI breberek. Minimalističtější scény s pohledem do lahviček fungují mnohem lépe.
Drtivou většinu stopáže Mikoláškova nejednoznačnost a barvitost v oblasti léčitelství i osobního života fungují skvěle. Pouze v případě jedné scény (s koťaty) jeho krutost přichází jakoby odnikud a do celkového vykreslení charakteru zapadá jen obtížně. Možná mělo jít o katarzi na začátku vyobrazeného Mikoláškova traumatu z vojny, možná mělo jít o zadušenou a skrývající se násilnou povahu postavy, možná jen o snahu ukázat určitý kontrast a komplexnost jeho ducha, daná scéna ovšem přijde znenadání a na rozdíl od určité vztahové bezohlednosti do celkové mozaiky budované osobnosti Šarlatána příliš nezapadá.
Vynikající herci
Výjimečná kamera
Světlo a barevný nádech a jeho saturace navíc šikovně a nenásilně vizuálně oddělují časové roviny filmu. Při prvním flashbacku si sice trochu na jistotu pomohou zrněním a šumem, jak se ale s mladší verzí hlavní postavy posouváme dále a dále, vzpomínky narativně rámované studeným prachem komunistické cely se zahalují do nádechu teplých barev. V takových momentech není těžké sklouznout k určitému kýči, Šarlatán ale nezobrazuje navzdory jejich vizuální idealizaci z mládí postavy moc příjemných momentů, takže se spíš v celkovém dojmu jedná o zajímavý kontrast.
- Režie - 80%80
- Scénář - 75%75
- Kamera - 90%90
- Herci - 75%75
- Zvuk - 80%80
Šarlatán (2020)
Šarlatán je řemeslně perfektním, výpravným a vypiplaným projektem, na kterém je jasně vidět režisérčina profesionalita a produkční ambice i prostředky.

foto/video: CinemArt, Marlene Film Production © 2020
Szarlatan
Charlatan
Životopisný / Drama
Česko / Irsko / Polsko / Slovensko, 2020, 118 min
Premiéra: 20. 8. 2020 CinemArt
Režie: Agnieszka Holland
Producent: Šárka Cimbálová
Scénář: Marek Epstein
Kamera: Martin Štrba
Hudba: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
Hrají: Ivan Trojan, Josef Trojan, Juraj Loj, Jaroslava Pokorná, Martin Myšička, Miroslav Hanuš, Jiří Černý, Tomáš Jeřábek, Jan Budař, Martin Sitta, Jan Vlasák, Daniela Voráčková, František Trojan, Jana Oľhová, Kamil Švejda, Václav Kopta, Ivan Sochor, Marek Epstein, Martina Babišová, Jana Kvantiková, Philipp Schenker
[…] Recenze: Šarlatán – řemeslně i obsahově mimořádná událost […]
[…] Totalfilm oceňuje, že se režisérka nestaví do role Mikoláškovy advokátky. Josef Trojan se prý nesnaží […]