Peter Bebjak: Každý příběh je dobrý, když má tajemství a napětí (rozhovor)

Režisér Peter Bebjak patří v současnosti k velmi frekventovaným slovensko-českým režisérům. Za sebou má řadu úspěšných filmů a nespočet televizních projektů. Na obrazovce České televize dnes vrcholí jeho nová minisérie Herec s Janem Cinou v hlavní roli. Novinka je také k dispozici na ivysilani.cz.

Režisér Peter Bebjak na place minisérie Herec (foto: Česká televize)

Režíroval jste hned několik úspěšných televizních seriálů, především detektivního žánru, i během Herce je divák neustále napjat, kam se děj vyvine – dá se říct, že jste tu nějak uplatnil svou „detektivní zkušenost“?
Každý příběh je dobrý, když má v sobě tajemství a napětí, to platí jak v pohádce, tak v detektivce. Zkrátka u každého zajímavého příběhu.

Jaký máte Vy sám vztah k padesátým létům? Máte někoho v rodině, s kým jste toto téma probíral?
Padesátá létá pro mě představovala především všechny nedělní filmy pro pamětníky. Matka se na ně velmi ráda dívala. A jelikož jsem byl dítě, které vyrůstalo v komunismu, jen těžko se nedalo uvěřit propagandě, tomu nadšení a elánu, který v sobě měli mladí komunisté. Podle mě to byla éra předstírání, strachu a lží.

Herec (foto: Česká televize)

Proč má podle Vás smysl se k této době vracet? V čem je téma nadčasové?
Každá doba má své přisluhovače – lidi, kteří danou dobu využívají ve svůj prospěch. Oportunisté, konformisté budou vždy a všude. A většinou jim nevadí, když se změní režim, dokážou se hned přizpůsobit a přežijí, protože žádné zřízení nevyžije bez takových lidí.

V posledních letech vzniká mnoho dobových filmů nebo minisérií včetně například Vaší Zprávy. Jak správně vyladit poměr fikce a reality?
Důležité je nezapomenout. Tyto filmy nám nedají možnost zapomenout a my se tak můžeme lépe vyvarovat chyb, kterých jsme se kdysi dopustili. Pokud jsou příběhy postaveny na reálných základech, divák jim spíš uvěří.

Jak probíhala vaše příprava na natáčení Herce? Existuje nějaký reálný předobraz?
Vždy potřebuji více informací, ale snažím se, aby příběhy, které mají historický zaklad, byly srozumitelné současnému divákovi.

Hlavní postava má v sobě hned několik rozporů a jde o dost komplikovaný charakter – jak se v tomto ohledu pracovalo s Janem Cinou, který postavu ztvárňuje?
Jan je inteligentní a velmi vnímavý herec. Nechtěli jsme hrát jeho postavu jako hrdinu z padesátých let, ale takového, kterému by rozuměl současný člověk. Aby vlastně každý rozuměl jeho motivaci.

Jak obecně vypadal casting na tuto minisérii? Koho jste typově oslovoval? V Herci vystupují jména, se kterými jste již spolupracoval, ale i nové tváře…
Nebylo to náročné. Dopředu jsme si vytipovali jména, s kterými jsme chtěli pracovat, která se nám nejvíce hodila buď typově a nebo herecky na dané postavy. V podstatě jsme casting dělat nemuseli, jen kamerové zkoušky, abychom si náš výběr potvrdili.

Co je pro Vás to nejsilnější sdělení? Kolik rolí dokáží herci uhrát najednou tak, aby se v nich neztratili?
Asi to, protože hrát falešnou hru v životě se nevyplácí.

Peter Bebjak (foto: archiv)

Setkal jste se v reálném životě s podobně lidským charakterem, tak jak je zobrazen v Herci?
Je možné, že je potkávám často. Ani sami o tom nevíme, protože jejich „výhoda“ je absolutní adaptabilnost.

Jedná se o Vaši další česko-slovenskou koprodukci. Jaké jsou podle Vás rozdíly v přístupu k televizní potažmo filmové tvorbě?
V dnešní době se televizní projekty svou kvalitou vyrovnají těm filmovým. A to i v našich končinách. A dokonce i v období karantény se naplno ukázalo, jak velmi křehký a labilní filmový „kinosvět”  je. Proto je velmi důležitá výroba quality TV.

-red-
foto/video: Česká televize © 2020