Na HBO a HBO GO odstartovala šestidílná minisérie Mělas to vědět (The Undoing) s Nicole Kidman a Hugh Grantem. Pojednává o úspěšné terapeutce Grace Fraserové, jejím manželovi Jonathanovi a milovaném synkovi, který navštěvuje prestižní soukromou školu v New Yorku. Jejich zdánlivě idylický život se však znenadání obrátí naruby – bezcitná vražda, zmizelý manžel a místo muže, kterého Grace překvapivě tak málo znala, jen řetězec strašlivých událostí. Nechána napospas katastrofě, která před zraky veřejnosti narůstá do netušených rozměrů, a zděšena tím, že se nedokázala řídit vlastními radami, musí Grace pohřbít svůj dosavadní život a začít kvůli sobě i svému dítěti znovu.
První díl dává divákovi nahlédnout pod pokličku každodenního, elitního životního stylu Graceiny rodiny, který svou vyumělkovaností a zdánlivou idealizací připomene Stepfordské paničky – než ovšem přijde první zvrat a po něm kontrastní pád na dno, které vede do takřka hitchcocovských, fincherovských vod. Vychutnávání rodinné pohody v bytě na manhattanské Upper East Side a connectingu na benefičních akcích střídá atmosféra nedůvěry a vykořenění, ve kterých se produkující autorka Nočního recepčního a Bird Boxu, Susanne Bier, viditelně a oprávněně cítí jistá.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vypiplaný vizuál[/pullquote]Nejisté jsou si od druhého dílu dál spolu s divákem naopak hlavní postavy, ať už snímané v nakloněném nadhledu z oken výškových budov nebo v případě dialogů v reakčních záběrech z protipohledu, doprovázených častým střihem a změnou perspektivy. Vypiplaný a dynamický vizuál seriálu, mazlící se s manhattanskými panoramaty i intimními detaily na tváře postav, sugestivně buduje paranoidní atmosféru a chybějící ukotvenost hlavních hrdinů, vykolejených ošklivou vraždou jejich společné známé. Současnou optikou je zajímavý i pohled zpět do dob, kdy New York nebyl městem duchů a lidé se v něm masově setkávali bez rozestupů či roušek.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Hrají jako o život[/pullquote]Ústřední trio Nicole Kidman, Hugh Grant a Donald Sutherland hraje jak o život. Důležitou roli v příběhu bohaté terapeutky a jejího manžela onkologa hraje již zmíněný přepych. Scénografii a kulisy bytu na Páté Avenue tak doplňuje zejména vzhled Kidman, které to v seriálu sakra, ale sakra sluší – na vždy dokonalém účesu až po viditelně velmi kvalitní garderobu je vidět výborná práce vizážistů a kostymérů. Herecká poloha, kterou v podstavě terapeutky Grace Kidman ztvárňuje, jí není cizí a lze si ji v podobných rolích vybavit už z minulosti. Její angažmá tedy bylo sázkou na jistotu, která se skvěle vyplatila. Podobně Grant pak beze zbytku prodává svůj britský šarm a místy až poněkud teatrální mimiku v roli, která mu byla viditelně ušitá na míru. Spolu se Sutherlandem oba excelují zejména v emocionálně vyhrocenějších scénách. Příjemně jim zároveň sekunduje nadějný, patnáctiletý Noah Jupe, který se už ukázal třeba v Le Mans 66 a Tichém místě.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Stará dobrá detektivka[/pullquote]Pravdou je, že struktura zápletky a některé z větších zvratů jsou poněkud učebnicové. Povrchově pak působí i načrtnutý sociální komentář, který ukazuje privilegovanost a systémové výhody narcistního a bohatého bílého lékaře v kontrastu s osudem silně sexuální hispánské umělkyně z Harlemu. Ani jedno ovšem není nutně negativum. Mělas to vědět je totiž v prvé řadě klasickou whodunnit krimi. A zejména v době, kdy se divák v současném světě může spolehnout na máloco, taková stará dobrá detektivka s archetypálními momenty může během dlouhých, podzimních, karanténních večerů jedině potěšit. Seriál nabízí celou řadu filmových prostředí prověřených časem i s narativy s nimi spjatými, ať už jde o rvačku ve vězení, útoky senzacechtivých reportérů před soudní síní nebo dramatická odhalení během přelíčení či televizním rozhovoru. Jen místy se objeví stručné scény, které sice evidentně slouží k nastínění vztahů mezi postavami, ale zejména kvůli náhlému střihu a jejich ukončení vyšumí jaksi do ztracena.
Mělas to vědět (2020) TV minisérie Zdrojovému románu autorky Jean Hanff Korelitz je čtenáři vytýkána přílišná a natahovaná popisnost. Dramaturgie jeho seriálové adaptace hluchými místy netrpí a díky pravidelným cliffhangerům, příjemnému tempu a neustálému napětí svádí k bingnutí celé minisérie na jeden zátah. Mělas to vědět možná není seriálovou revolucí, je však dobře gradující, poctivou detektivkou s krásnou Nicole Kidman, skvělými hereckými výkony a vypiplaným vizuálem.
foto/video: HBO © 2020