Recenze: Mělas to vědět je poctivá detektivka s herci hrajícími jako o život

Na HBO a HBO GO odstartovala šestidílná minisérie Mělas to vědět (The Undoing) s Nicole Kidman a Hugh Grantem. Pojednává o úspěšné terapeutce Grace Fraserové, jejím manželovi Jonathanovi a milovaném synkovi, který navštěvuje prestižní soukromou školu v New Yorku. Jejich zdánlivě idylický život se však znenadání obrátí naruby – bezcitná vražda, zmizelý manžel a místo muže, kterého Grace překvapivě tak málo znala, jen řetězec strašlivých událostí. Nechána napospas katastrofě, která před zraky veřejnosti narůstá do netušených rozměrů, a zděšena tím, že se nedokázala řídit vlastními radami, musí Grace pohřbít svůj dosavadní život a začít kvůli sobě i svému dítěti znovu.

Mělas to vědět (foto: HBO)

První díl dává divákovi nahlédnout pod pokličku každodenního, elitního životního stylu Graceiny rodiny, který svou vyumělkovaností a zdánlivou idealizací připomene Stepfordské paničky – než ovšem přijde první zvrat a po něm kontrastní pád na dno, které vede do takřka hitchcocovských, fincherovských vod. Vychutnávání rodinné pohody v bytě na manhattanské Upper East Side a connectingu na benefičních akcích střídá atmosféra nedůvěry a vykořenění, ve kterých se produkující autorka Nočního recepčního a Bird Boxu, Susanne Bier, viditelně a oprávněně cítí jistá.

Vypiplaný vizuál

Nejisté jsou si od druhého dílu dál spolu s divákem naopak hlavní postavy, ať už snímané v nakloněném nadhledu z oken výškových budov nebo v případě dialogů v reakčních záběrech z protipohledu, doprovázených častým střihem a změnou perspektivy. Vypiplaný a dynamický vizuál seriálu, mazlící se s manhattanskými panoramaty i intimními detaily na tváře postav, sugestivně buduje paranoidní atmosféru a chybějící ukotvenost hlavních hrdinů, vykolejených ošklivou vraždou jejich společné známé. Současnou optikou je zajímavý i pohled zpět do dob, kdy New York nebyl městem duchů a lidé se v něm masově setkávali bez rozestupů či roušek.

Mělas to vědět (foto: HBO)

Hrají jako o život

Ústřední trio Nicole Kidman, Hugh Grant a Donald Sutherland hraje jak o život. Důležitou roli v příběhu bohaté terapeutky a jejího manžela onkologa hraje již zmíněný přepych. Scénografii a kulisy bytu na Páté Avenue tak doplňuje zejména vzhled Kidman, které to v seriálu sakra, ale sakra sluší – na vždy dokonalém účesu až po viditelně velmi kvalitní garderobu je vidět výborná práce vizážistů a kostymérů. Herecká poloha, kterou v podstavě terapeutky Grace Kidman ztvárňuje, jí není cizí a lze si ji v podobných rolích vybavit už z minulosti. Její angažmá tedy bylo sázkou na jistotu, která se skvěle vyplatila. Podobně Grant pak beze zbytku prodává svůj britský šarm a místy až poněkud teatrální mimiku v roli, která mu byla viditelně ušitá na míru. Spolu se Sutherlandem oba excelují zejména v emocionálně vyhrocenějších scénách. Příjemně jim zároveň sekunduje nadějný, patnáctiletý Noah Jupe, který se už ukázal třeba v Le Mans 66 a Tichém místě.

Mělas to vědět (foto: HBO)

Stará dobrá detektivka

Pravdou je, že struktura zápletky a některé z větších zvratů jsou poněkud učebnicové. Povrchově pak působí i načrtnutý sociální komentář, který ukazuje privilegovanost a systémové výhody narcistního a bohatého bílého lékaře v kontrastu s osudem silně sexuální hispánské umělkyně z Harlemu. Ani jedno ovšem není nutně negativum. Mělas to vědět je totiž v prvé řadě klasickou whodunnit krimi. A zejména v době, kdy se divák v současném světě může spolehnout na máloco, taková stará dobrá detektivka s archetypálními momenty může během dlouhých, podzimních, karanténních večerů jedině potěšit. Seriál nabízí celou řadu filmových prostředí prověřených časem i s narativy s nimi spjatými, ať už jde o rvačku ve vězení, útoky senzacechtivých reportérů před soudní síní nebo dramatická odhalení během přelíčení či televizním rozhovoru. Jen místy se objeví stručné scény, které sice evidentně slouží k nastínění vztahů mezi postavami, ale zejména kvůli náhlému střihu a jejich ukončení vyšumí jaksi do ztracena.

70
    75
    85
    80
    70

Mělas to vědět (2020) TV minisérie

Zdrojovému románu autorky Jean Hanff Korelitz je čtenáři vytýkána přílišná a natahovaná popisnost. Dramaturgie jeho seriálové adaptace hluchými místy netrpí a díky pravidelným cliffhangerům, příjemnému tempu a neustálému napětí svádí k bingnutí celé minisérie na jeden zátah. Mělas to vědět možná není seriálovou revolucí, je však dobře gradující, poctivou detektivkou s krásnou Nicole Kidman, skvělými hereckými výkony a vypiplaným vizuálem.

76 %
foto/video: HBO © 2020

Mělas to vědět (TV seriál)
The Undoing
Drama / Thriller
USA, 2020, 5 h 52 min (Minutáž: 52–60 min)
Premiéra: 26. 10. 2020 HBO, HBO GO
Tvůrci: David E. Kelley
Režie: Susanne Bier
Knižní předloha: Jean Hanff Korelitz
Scénář: David E. Kelley
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Víctor Reyes, Jevgenij Galperin, Sacha Galperine
Hrají: Nicole Kidman, Hugh Grant, Donald Sutherland, Noah Jupe, Fala Chen, Édgar Ramírez, Lily Rabe, Ismael Cruz Cordova, Matilda De Angelis, Noma Dumezweni, Naledi Murray, Michael Devine, Vedette Lim, Jeremy Shamos, Sofie Gråbøl, Maria Dizzia, Alana O’Brien, Victoria Zalipsky, Sophia Zalipsky, Melania Zalipsky