Normální lidi přináší autentický pohled do citového života mladých (recenze)

Román Normální lidi spispovatelky Sally Rooney o vztahu outsiderských dvacátníků Marianne a Connella vyhrála nespočet anket o knihu roku, dostala se do nejužšího výběru ceny Booker Prize a byla jednohlasně oceněna literárními kritiky. Seriálová adaptace pak byla nominována na čtyři ceny Emmy, včetně nejlepšího herce v hlavní roli a nejlepší režii. Na papíře se jedná o dost zajímavou podívanou, jak tedy série dopadla?

Marianne a Connell studují na střední v irském maloměstě. Connell je sportovní hvězda a Marianne outsider a knihomolka. Jediný den sváže na dlouhé roky dopředu jejich životy, i když se o rok později oba stěhují do Dublinu za vysokou školou. Zatímco Marianne se ve studentském životě našla, Connell tak trochu tápe a nemůže v něm najít své místo. I když se oba pohybují v rozdílných kruzích, přitahují se k sobě navzdory okolnostem jako dva magnety.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Úžasné hlavní herecké výkony[/pullquote]Původní román se s velikou otevřeností, hloubkou a břitkým sarkasmem zabývá vzájemnou fascinací, přátelstvím a láskou. Seriál toto vše na televizní obrazovku beze zbytku přenáší.

Příběh dvou vykořeněných mileniálů, zažívajících radost i zklamání, nadšení i ztrátu a zas a znovu si k sobě hledají cestu, je autentický, uvěřitelný a především velmi civilní, jak už název napovídá. Obrovskou zásluhu na tom mají i oba herci v hlavních rolích Connella a Marianne, kteří nejen že podávají úžasný výkon i v nejvypjatějších citových polohách, ale zaujmou i svou jemnou, neprvoplánovou fyzickou krásou.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Nepřikrášlené[/pullquote]Zhruba půlhodinová stopáž dílů navíc přispívá příjemné flow seriálu, který je jinak po stránce tempa spíše pomalejší. Mimo velké porce sexu a jednoho dílu odehrávající se ve sluncem zalité Itálii je kulisami intimní konverzačky zejména šedivé Irsko. Kamera a scénografie rezignuje na romantizované obrázky svěží irské krajiny a ukazuje spíš opakující se každodennost hrdinů, zavřených ve svých bytech a ve městech.

Stejně tak svou nepřikrášleností zaujme absence typického happyendu a vyobrazená filozofie vztahů, podle které se jejich úspěšnost neměří dle délky jejich trvání. Poněkud černobíle a modelově může v jinak plastickém portrétu působit chování některých vedlejších postav (rodina Marianne), vzhledem k jejich vyobrazení očima hlavních postav tato zkratkovitost a nevysvětlení jejich motivů je ale omluvitelná.

• 80%
    Režie - 80%
  • 75%
    Scénář - 75%
  • 80%
    Kamera - 80%
  • 85%
    Herci - 85%
  • 80%
80%

Normální lidi

Normální lidi a jejich zachycení určitého vykořenění a obtíže při hledání sebe sama, se kterými se řada mladších lidí aktuálně potýká, pocitově něčím evokují hispterskou, melancholickou indie hudbu. Tomu odpovídá krom soundtracku i divácká cílovka, která s hlavními hrdiny bude nejsilněji souznít. I pro starší diváky je ale seriál autentickým nahlédnutím do citového života velké části mladší generace.

foto/video: HBO, Hulu © 2020

Normální lidi / Normal People
Drama / Romantický
Velká Británie, 2020, 5 h 45 min (Minutáž: 22–34 min)
Premiéra: 1. 12. 2020 HBO
Režie: Lenny Abrahamson, Hettie MacDonald
Předloha: Sally Rooney (kniha)
Scénář: Alice Birch, Sally Rooney, Mark O’Rowe
Kamera: Suzie Lavelle, Kate McCullough
Hrají: Daisy Edgar-Jones, Paul Mescal, Desmond Eastwood, Aislín McGuckin, Sarah Greene, Frank Blake, India Mullen, Eliot Salt, Eanna Hardwicke, Seán Doyle, Fionn O’Shea, Niamh Lynch, Meadhbh Maxwell, Leah McNamara, Clinton Liberty, Aoife Hinds, Liz Fitzgibbon, Megan McDonnell, Killian Filan, Kwaku Fortune, Leah Minto, Sebastian De Souza, Killian Coyle, Laurence O’Fuarain, Olga Wehrly, Martina Babišová, Slaney Power, Lauryn Canny, Tina Kellegher, Lancelot Ncube, Noma Dumezweni, Michael Power, Carl Austin, Sean Duggan, Eleanor Methven