První dojmy: Viktoriánky jsou dalším pohrobkem skomírající kreativity Josse Whedona

V posledních letech vlády královny Viktorie je Londýn sužován „dotčenými“ – osobami, většinou ženami, u nichž se náhle projevily nadpřirozené schopnosti. Některé jsou okouzlující, jiné velmi znepokojivé. Stěžejní představitelky této nově etablované třídy vezmou svůj osud do vlastních rukou ve snaze zajistit prostor těm, pro něž v historii, jak ji známe dnes, není místo.

Viktoriánky (foto: HBO)

Vezměte X-Meny, okořeňte je trochou Buffy a zalejte Sirotčincem slečny Peregrinové pro podivné děti… a máte nový seriál Viktoriánky, který aktuálně běží na HBO. Výsledkem je fádní myšmaš, který zpracovává stokrát viděná superhrdinská a fantasy témata bez takřka jakékoli nové invence nebo svěžího přístupu, který se sice snaží o určitou dospělost zcela samoúčelnou nárazovou nahotou, občasnou sprškou krve a především spoustou fuckování, jen ztěží jej však lze brát vážně.

Jak hezky ilustruje už dlouhatánská úvodní sekvence, Viktoriánky nejsou vyloženou katastrofou, bohužel ale nemají ani moc čím zaujmout. Triky i choreografie soubojů odpovídají nižšímu televiznímu budgetu, jakkoli velkolepá podívaná by ovšem hrála druhé housle silné práci s postavami a chytrému scénáři, který by potenciálně mohl ze zasazení superhrdinského příběhu do viktoriánské Anglie těžit spoustu zajímavých momentů. Tomu se však minimálně v prvních dílech neděje a načrtnuté konflikty pramenící z dobového zasazení se míjí s větší atraktivitou či napětím. Postavy jsou pak jednosměrnými figurkami, které definují jedna, případně dvě vlastnosti – máme tu minulostí prozkoušenou hrdinku se sveřepým poker-facem; rozpustilou vynálezkyni; otravného playboye; cynického detektiva; přísného Tommyho Lascella z Koruny; atd. atd.

Víktoriánky (foto: HBO)

Nechce se věřit, že scénář pochází z pera Josse Whedona, autora jak zmíněné a tematicky podobné Buffy, především ale fantastických prvních Avengers, kde filmař plně vytěžil svůj talent psát vtipné, břitké dialogy vzájemně nesourodých postav. Někdy během natáčení Age of Ultron ale Whedon tuto schopnost zjevně ztratil, protože kinoverze Ligy spravedlnosti je jednoduše strašná a vedla, jak víme, k dlouhému volání po novém přestřihu zhola nefungujícího filmu.
Viktoriánky
jsou prvním Whedonovým projektem po čtyřech letech, během kterých na povrch vyplývala a stále vyplývá spousta špíny ohledně jeho údajného arogantního chování na place a přístupu k hercům, kterým se podle nejnovějších historek právě z natáčení Ligy nebál v případě konfliktu vyhrožovat ani zaříznutím kariéry. Těžko říct, co je na těchto příbězích pravdy, faktem však zůstává, že poslední Whedonova práce za moc nestojí a postrádá jeho kdysi pověstnou kreativitu a komiku.

Viktoriánky nejsou výjimkou, a pokud je nečeká v druhé polovině první série rapidní zlepšení, zůstane se celý projekt koupat v šedi a průměru.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: HBO © 2021