Recenze: Belfast je osobní a lidskou vzpomínkou fantastického filmaře Branagha

Kamera ze všech možných i nemožných úhlů snímá industriální kulisy severoirského Belfastu, než barvy vyblednou do černobílých odstínů a přesuneme se do cvrkotu ulice v rušném sousedství, kde se dospělí zastavují na kus řeči, zatímco děti si hrají kolem nich. Idealizovanou vzpomínku na dětství ale přeruší hozený molotov. Jsme totiž v létě roku 1969, kdy naplno propukly tamní náboženské a politické nepokoje, během kterých režisér a herec Kenneth Branagh byl nucen vyrůstat.

Egypt kontra Belfast

Náhoda tomu chtěla, že Branaghův loňský, dosud nejosobnější film, který již stihl posbírat nominace na řadu prestižních cen, vstupuje do českých kin jen pár týdnů po jeho opuletní detektivce Smrt na Nilu. Zatímco sluncem zalitý, zlatavý Egypt tvořil kulisu novému případu Hercula Poirota, autobiografické vzpománíní na dětství v Belfastu si barvy přísně šetří.

Právě vizuální stránka je navzdory silnému příběhu asi nejvýraznější stránkou komorního snímku, v jehož několika sekvencích lze sledovat, že lásku ke kinematografii v sobě malý Kenneth nosil už od dětství. Atmosférických černobílých odstínů se totiž obraz v Belfastu vzdává jen ve chvílích, kdy oči jeho dětského protějšku utíkají realitě do snového světa šedesátkových pohyblivých obrázků či divadlních představení.

Pastva pro oči

Co má Nil a Belfast společné, je Branaghova příslovečně pevné režijní vedení. Někdejší shakespearovský filmař s bohatou, čtyři dekády trvající kariérou v zádech totiž opět ukazuje, že velice přesně ví, co a jak chce vyprávět a i když v případě Belfastu jeho jaksi divadelní vedení herců, velké detaily tváří a náhlé střihy hned po pointě dialogu nemusí divácky vyhovovat všem, režisérovi nelze upřít jasná a výrazná vize.

Branagh zkrátka jediný dialog nesmíná fádně a stejně jako ve svých komerčnějších projektech nachází stále nové a nové cesty, jak i nejobyčejnější záběr proměnit ve vizuální poetiku. V postprodukci pamatoval i na takové detaily, aby barevné plátno nechal barevně odrážet v očích či brýlích černobílé postavy. Radost pohledět.

belfast

Celoživotní láska k filmu (foto: CinemArt)

Dětská optika navíc umožňuje využít neveselou realitu konce 60. let v Severním Irsku skutečně pouze jako kulisu bez potřeby ji pro příběh nepotřebně rozpitvávat. Scénář, který Branagh psal při rozjímání během prvních covidových lockdownů, není historickým rozborem, ale dramatem o dospívání a milostným dopisem rodnému městu, v němž očima rodáka i ta nejobyčejnější budova v sobě nese jistou krásu.

Jamie Dornan jako Branaghův otec (foto: CinemArt)

Herecká rodina

Natáčení během prvních covidových měsíců a s tím spojená nevyhnutelná izolace štábu pak patrně jen podpořila rodinný element, který v Belfastu hraje zcela zásadní roli. Sám Branagh ve filmu herecky nevystupuje; zatímco jeho malé alterego ztvárňuje jedenáctiletý nováček Jude Hill, roli svého otce svěřil Jamie Dornanovi, rovněž belfastskému rodákovi, a prarodičů se zhostili Ciarán Hinds a k nepoznání namaskovaná Judi Dench. Jejich rodinná chemie je zcela uvěřitelná, věřit jim lze jakoukoli krizi i něhu.

80
    70
  • Kamera - 85%
    85
  • Hudba - 65%
    65
    70

Belfast (2022)

Belfast není sobeckou, do sebe zahleděnou artovkou, i tak si k ní ale řada diváků bude pravděpodobně hledat cestu složitě. Jako osobní a velmi lidské výpovědi z lásky k rodině, rodnému městu a filmům mu lze jen máloco vytknout - kromě místy poněkud teatrálních hereckých výkonů a toho, že se u filmu zkrátka tu a tam podíváte na hodinky. I tak ale opět není sporu, že Brannagh je fantastickým filmařem s jistým rukopisem a citem pro nesmírně poutavé vyprávění obrazem.

74 %
foto/video: CinemArt © 2022

Belfast
drama
Velká Británie, 101 minut
Premiéra: 24. února 2022 Bontonfilm
Režie: Kenneth Branagh
Scénář: Kenneth Branagh
Kamera: Haris Zambarloukos
Hrají: Jude Hill, Jamie Dornan, Caitriona Balfe, Ciarán Hinds, Judi Dench, Lewis McAskie, Lara McDonnell, Gerard Horan, Turlough Convery, Conor MacNeill, Brid Brennan, Gerard McCarthy, Colin Morgan, Olive Tennant