Recenze: Tajemství staré bambitky 2 je hezčí, větší a výpravnější pokračování

První Bambitka je jednou z nejoblíbenějších a tím pádem i nejreprízovanějších televizních pohádek posledních let. Nespočet jejích fandů si na pokračování muselo počkat celou dlouhou dekádu, láska k originálu ovšem z druhého dílu je cítit na sto honů. Výsledek je oproti němu povedenější, citelně výpravnější a hlavně skvěle pracuje se svými postavami, přičemž příběh loupežníka Karaby, krále Jakuba a královny Aničky smysluplně rozvíjí.

Kamila Janovičová

Návrat oblíbených postav

Tvůrci celkově jednotlivé příběhy rozvíjí dostatečně zajímavými směry a dobře pracují i s nostalgií, díky čemuž si fandové jedničky návrat svých oblíbených postav nevyhnutelně musí užít. Asi nejvýraznější dějovou linkou v druhé Bambitce je vyrovnávání se s usedlou hrnčířskou penzí. Někdejší hrdinný loupežník Karaba s tváří Ondřeje Vetchého na dobrodružnější doby vzpomíná prostřednictvím historek vyprávěných vnučce Johance často a rád, z nechtěného pohodlí ho nicméně vytrhne setkání se smolařskou královnou Julií ze sousedního království, ke které zavítali dva staří známí manipulátoři.

Zejména prostřednictvím zrádných rádců Lorence a Ference pak scenárista Evžen Gogela děti baví prostřednictvím tradičních záporáckých skopičin, zatímco cynickými poznámkami o přechodně nouzových stavech a daních se hořce zasměje zas jejich dospělý doprovod. Podobných satirických poznámek je ve filmu relativně dost, útěk do pohádkového světa by ale narušit neměly. Miroslav Vladyka s Jiřím Lábusem si role svých hrabivých lotrů viditelně notně užívají, pletichy jejich postav pak diváka napnou tak akorát, aby ústřední konflikt hnal příběh dopředu, ale nekazil pohodovou atmosféru pohádky.

T. Klus a O. Vetchý, v pozadí K. Janovičová

Jablko u stromu

Tu naopak žene kupředu zmíněná zvědavá princezna Johanka se svou poděděnou dobrodružnou povahou, srdce celého vyprávění, které jednotlivé dějové linky váže dohromady. Její představitelka Valentýnka Bečková nepotřebuje ani občanku, aby se v posledních letech stala jednou z nejobsazovanějších českých hereček, její talent tomu však narozdíl od některých dospělých kolegyň z byznysu zcela odpovídá. Její výkon je umírněně roztomilý, přirozený, vtipný a spontánní, a připomene dokonce i milovaný etalon tuzemského dětského herectví, Tomáše Holého.

Na úkor malé Johanky a romantických peripetií loupežníka Karaby tentokrát o něco menší prostor v pokračování dostává král Jakub a hlavně pak královna Anička. Scénář pracuje s drobnými odkazy na první díly, Jakub je tedy stále stejný žrout a chvílemi i tak trochu trouba. Konkrétně jeho charakterový oblouk o učení se vládnout ale i navzdory jeho mírnému upozadění patří mezi nejlepší dějové linky filmu a připomene i takové klasiky, jakou je Lví král.

Veronika Khek Kubařová a Ondřej Vetchý v pohádce Tajemství staré bambitky 2 (foto: Fairy Tales Production)

Větší, hezčí, výpravnější

Při sledování filmu z plátna jasně sálá ambice tvůrců natočit pokračování výpravnější a větší a z každé scény lze kromě herců vidět i řemeslný um a profesionalita členů širšího štábu, jako jsou maskéři, kostyméři, osvětlovači či lokační pracovníci. Upoutávkám se tento skok možná příliš prodat nepodařilo, ale díky režisérovi Ivu Macharáčkovi a jeho štábu druhá Bambitka je nejen zábavná, ale skutečně vypadá i zní oproti televizní jedničce po všech stránkách velkolepěji, líp, filmověji.

Hezky se kouká jak na výtvarně bohaté a promyšlené kostýmy, tak na krásně nasnímané lokace středověké vesničky, ale i na zámky Jindřichova Hradce a Mníšku pod Brdy, kde si kameraman Jan Kvasnička vyhrál jak s velkými záběry na oba ústřední hrady, tak s interiéry v přítmí černé kuchyně, žaláři osvětlené jen pochodněmi nebo naopak světlem zalitém bílozlatém zámeckém rondelu. Ruční kameru a jízdy v blízkosti hlavních postav střídají letecké pohledy dronu na velké davové scény… a k tomu všemu navrch zní velmi zdařilá symfonická hudba.

Soundtrack jak u Disneyho

Kromě jedné vedlejší role se hudebník Václav Noid Bárta ujal i složení ambiciózního soundtracku a slyšitelně ji přiblížil rozmáchlým muzikálovým disneyovkám. Kromě přirozeně se nabízejícího Tomáše Kluse se mikrofonu ve studiu chopila většina hlavních herců a výsledkem jsou velmi povedené a chytlavé skladby. Svůj zlotřile poťouchlý motiv i písničku tak dostali záporáci, sám Noid pak jako podkoní Václav hlaholí a pohvizduje v popěvku o samovarném hrnci, kvůli kterému si budete o segedínu a cmundě pobrukovat ještě dlouhé hodiny po skončení filmu. Snad jen scéna se zamilovaným prozpěvováním královny Julie v podání Veroniky Khek Kubařové je příliš vizuálně stylizována do videoklipového stylu, jinak ale písničky v nové Bambitce fungují skvěle. Zatímco některé slouží spíš k pobavení a fungují hlavně v kontextu dané scény, ústřední Klusova Bambitka nebo třeba pochoďák Nejsi v tom sám ale i budí nejednu emoci a ve své dynamice vybízí dokonce i k samotnému poslechu.
    75
    70
    80
  • Hudba - 90%
    90
    70

Tajemství staré bambitky (2022)

Nová Bambitka je vydařeným pokračováním smysluplně navazujícím na televizní originál, který o několik řádů překračuje. Příběhy sympatických postav se rozvíjí pohádkově očekávatelnými, ale zábavnými směry; všichni navrátivší i noví herci si své role viditelně užívají a na kvalitě výsledku je to vidět. Je to ale nejen příběh a vtip, ale i výborně zvolené a nasnímané lokace, kostýmní design a chytlavá hudba, co z dvojky oblíbené pohádky dělá tak příjemnou a v rámci žánru a tuzemských podmínek vypiplanou podívanou.

77 %
foto/video: Bioscop, Totalfilm © 2022

Tajemství staré Bambitky 2