Rakeťák je poctivou sci-fi, která spíš než děti zaujme odrostlé fandy původních Toy Story (recenze)

V roce 1995 malý chlapec Andy dostal novou hračku, kosmonauta Buzze Rakeťáka. Šlo o postavu podle jeho oblíbeného filmu. Tohle je ten film.“ Alespoň tímhle nápisem začíná origin paličatého strážce vesmíru, který spíš než na nejmenší míří na nostalgické diváky zhruba v tom věku, ve kterém by dnes byl klučina Andy z původního Toy Story. Rakeťák je totiž zcela plnokrevnou sci-fi.

raketak

Zkušený člen Vesmírného ochranného sboru Buzz Rakeťák se spolu s velitelkou a posádkou vrací domů z mise, když je senzor upozorní na přítomnost blízké nezmapované, ale na zdroje potenciálně bohaté planety. Průzkumná loď si tedy udělá menší okliku a neznámou planetu s agresivními liánami a obřími brouky se vydá prozkoumat. Snaha o rychlý odlet se však zvrtne, Buzz tedy ve snaze dostat své kolegy zpátky domů začne testovat hyperprostorové palivo. Problém je, že při každém testovacím letu posádka na zemi a jeho přátelé zestárnou o několik let.

Motiv zpomaleného stárnutí postavy kvůli diletaci času ve vesmíru jsme sice už na plátně viděli, to mu ale nijak neubírá na funkčnosti. Montáž Buzzových testovacíh letů a scéna loučení sjednou starou kamarádkou tak emočně funguje velmi dobře.

Příjemné jsou i nejrůznější odkazy na původní filmy, protože jsou často velmi přirozenou součástí dialogů a nikdy jen laciným fanservisem. Úsměv na tváří vyvolá hned první scéna, ve které Buzz zkoumá poněkud nestabilní terén a pronáší směrem ke svému hvězdnému deníku, že nikde nevidí známky inteligentního života. Podobně nenásilné a fajn jsou i občasná pomrkání na fandy Star Wars.

Mírný retcon záporáka Zurga a jeho původu pak sice oproti jeho vaderovské parodii v Toy Story 2 překvapí, silnější dojem ale nezanechá a vlastně působí celkem zapomenutelně. Spíš než o souboj s galaktickým padouchem je tedy Rakeťák vlastně novým převyprávěním cenné lekce, kterou si Buzz prošel už v původním filmu – že sám toho člověk ani hračka příliš nezmůžou, a že v týmu se to lépe táhne. Pokud nový film nicméně přiláká k Toy Story a celé značce nové diváky, už tím svou existenci opodstatňuje.

Srdcem filmu a suverénně nejlepší postavou je kromě Buzze robotický kocour, jakkoli je komika ukrytá v jeho postavě přímočará a předvídatelná. Sox je prostě a jednoduše roztomilý, a jestli něčí průpovídky ve filmu padnou na úrodnou půdu a rozesmějí vás, pak to budou ty jeho. Tady se prkenně mluvící a pochodující kocouří hračky budou prodávat samy.

Má-li být Rakeťák skutečně filmem, který si v roce 1996 Andy zamiloval a na jehož základě se zrodil Buzz jako ta nejlepší hračka na světě, pak ve světě Toy Story měli před skoro třiceti lety naprosto neuvěřitelnou animaci. Po technické stránce je samozřejmě nová pixarovka naprosto špičková, postavy se potí, v jejich očích lze vidět odlesky precizně vymodelovaného i texturovaného prostředí. Na Rakeťáka je zkrátka radost koukat. Škoda jen, že ho jindy geniální Michael Giacchino nedoprovodil zapamatovatelnějším a méně repetitivním hudebním motivem.

Rakeťák se navzdory technické nádheře asi nezařadí mezi úplnou špičku pixarovské produkce z ranku Ratatouille, prvního Nema nebo právě třetích Toy Story. Pozornost tiktokem odkojených dětí film pravděpodobně udrží jen ztěží, zjevně je ale už svým stylovým sci-fi kabátkem koncipován spíš pro trochu starší diváky, kteří na animácích o oživlých hračkách vyrostli, Buzze postrádali v převážně kovbojském čtvrtém dílu a do kina je naláká nostalgie po oblíbené postavě. Pro ně nicméně ve filmu je možná trochu málo děje a někdy k druhé polovině se pravděpodobně několikrát mrknou na hodinky.

Za zmínku pak stojí i dabing, kde původního Chrise Evanse do češtiny namluvil místy takřka identicky znějící Petr Lněnička. Největším ochuzením v naší lokaizaci oproti originále tak je ztráta nezaměnitelného hlasového projevu Taiki Waititho v roli jednoho z Buzzových kolegů; byť se Ondřej Sokol snaží a odvádí jistě kvalitní dabingovou práci, novozélandského hračičku napodobit zkrátka nelze.

• 60%
    Režie - 60%
  • 60%
  • 100%
    Animace - 100%
  • 60%
    Hudba - 60%
  • 70%
    Dabing - 70%
70%

Rakeťák (2022)

Rakeťák ohromí nádhernou animací, plnokrevným sci-fi příběhem a novým pohledem na milovanou postavičku, se kterou řada dnešních třicátníků vyrůstala. Ve scénách, kdy Buzz ve snaze dostat své přátele z nehostinné planety, zatímco oni na jejím povrchu stárnou podstatně rychleji, než on, pak nabízí i poměrně emotivní, byť trochu povědomý zážitek. Ke konci sice co do tempa film trochu zpomaluje, jako dárek pro odrostlé diváky původních Toy Story je ovšem nová pixarovka velice fajn.

foto/video: Falcon, Disney, Pixar© 2022

Rakeťák / Lightyear
animovaný / dobrodružný / rodinný / fantasy / sci-Fi