Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

BÁBA POD KOŘENEM: Chystá se české béčko, které čerpá z legendární reportáže TV NOVA. Podrobnosti brzy.

Téma: Pět důvodů, proč se z Mimoňů stal globální fenomén

Žlutá barva, tělíčko tvaru tiktaku, modré overaly a obří brýle. Klasický a jednoduchý design Mimoňů má do hlavy nejspíš vrytý absolutně každý, ať už patří mezi jejich fanoušky nebo ne. Mimoni jsou totiž v zábavním průmyslu absolutním gigantem, těší se obrovské popularitě a tím pádem z nichi  tečou pěkňoučké sumy. Poté, co se v roce 2010 poprvé objevili ve filmu Já, padouch jako neoblomně věrní pohůnci titulního padoucha Grua, se v daleko větší roli vrátili i v pokračování a brzy nato dostali vlastní film. Ten si s výdělkem přes jedna a půl miliardy dolarů s přehledem uzmul pozici druhého nejvýdělečnějšího animáku všech dob a z Mimoňů se stali oficiální maskoti studia Universal. Proč se ale z těchto žvatlajících troubů stal takový globální fenomén?

1) Roztomilost

První důvod je zatraceně důležitý a přitom triviálně jednoduchý. Tato žlutá paka jednoduše dovedou odzbrojit svou roztomilostí. Pokud by ale tvůrci zrealizovali své původní plány, dnes bychom nejspíš o Mimoních slýchali jen zřídka. Režisér Pierre Coffin, který Mimoňům zároveň propůjčuje hlas, vysvětlil, že na prvotních konceptech vypadali Mimoni spíše jako obří svalovci, jejichž úkolem bylo vykonávat za Grua špinavou práci. S armádou nemilosrdných goril ale Gru vyzněl příliš nesympaticky. Mimoni tím pádem dostali daleko nevinnější design a větší porci komedie.

2) Univerzálnost

Kolikrát už jste při brouzdání po internetu narazili na meme s Mimoněm, vtipný obrázek o Mimoních nebo někomu poslali mimoňský gif? Pravděpodobně nesčetněkrát. A není to náhodou. Na rozdíl od ostatních animovaných postaviček jako SpongeBob, Mickey Mouse, nebo i postav od konkurenčních animačních studií jako Pixar nebo Dreamworks, nemají Mimoni prakticky žádnou pevně danou osobnost nebo povahu. Jejich design je jednoduchý a sám o sobě prakticky nicneříkající. Z úst pak vypouštějí pouze vymyšlenou hatmatilku vzešlou ze směsice celé řady jazyků a zvuků a není tedy těžké skrz ně vyjádřit prakticky cokoliv.

3) Nestrannost

Mimoni vstoupili do světa ve chvíli, kdy internet skutečně nabíral na obrátkách a světové kontroverze a problémy se začaly do každodenního života vměšovat více a více. Ať už jste se ocitali v Evropě, kde Británie neustále řešila záležitost Brexitu, za mořem v Americe, kde se schylovalo k těžkým prezidentským volbám, nebo vlastně kdekoliv jinde na světě, každý den jste museli čelit dalším a dalším otázkám. Co se ale Mimoňů týče, ti si žádnou stranu nevolí. Na vše se dívají pozitivně a s nadhledem a ať už názorově spadáte kamkoliv, můžete si být jistí, že Mimoňům je to úplně jedno. Jejich cílem je vás pobavit, ať jste kdokoliv, a vychází jim to skvěle. Nazvat Mimoně ofenzivními by totiž bylo zatraceně těžké z jakéhokoliv úhlu pohledu… pokud je tedy k tomu nevyužijí sami fanoušci, ale to už je jiný příběh.

mimoni

4) Jednoduchost

Roztomilí človíčci s vysokými hlásky a komediálním účelem samozřejmě nejsou v rámci filmové tvorby ničím novým a prakticky každý animovaný film má aspoň jednu vedlejší postavu zamýšlenou hlavně jako odlehčení. Na rozdíl od většiny takových postav ale Mimoni fungují prakticky beze slov. Tvůrci několikrát zmínili, že v Mimoních vidí něco jako spirituální pokračování starých grotesek ze začátku kinematografie. Tehdy se příběhy vyprávěly bez dialogů čistě skrze situační komedii, vizuální vtipy, gagy a podobné eskapády. Scénku Charlieho Chaplina můžete ukázat prakticky komukoliv a bez problému jí porozumí, ať už pocházejí odkudkoliv a hovoří jakýmkoliv jazykem. A Mimoni jsou na tom podobně.

mimoni

5) Marketing

Díky své schopnosti oslovit víceméně kohokoliv se Mimoni stali také ideální platformou k marketingu. A studio se takové příležitosti samozřejmě směle chopilo. Ať už vejdete do jakéhokoliv obchodu, vždycky narazíte alespoň na nějaký produkt, z něhož na vás koukají mimoní obrýlená očka. A nemluvíme tu jen o hračkách. Mimoně totiž najdeme skutečně na čemkoliv. Ať už jsou to potraviny, kosmetické potřeby, oblečení, elektronika, kartáčky na zuby, deštníky…

Pokud tedy patříte mezi lidi, kteří kouzlu Mimoňů podlehli, druhý díl v jejich samostatné sérii s názvem Mimoni 2: Padouch přichází vstupuje do kin tento týden.

připravil Petr Schön a redakce
foto/video: CinemArt, Ilumination Studios, Universal © 2022

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast