The Gray Man: Nejdražší netflixovský film baví, i když je místy nedopečený (recenze)

Bratři Russoové se po Avengers: Endgame vrací k velkofilmové tvorbě v nejdražším filmu, který doposud vyšel z dílny Netflixu. A přizvali si k tomu vskutku kvalitní společnost v podobě bývalého Kapitána Ameriky, budoucího Kena a v současnosti asi nejžádanější mladé herečky Hollywoodu.

The Gray Man (foto: Netflix)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Má vlast a spousta dalších[/pullquote]I přes rozpačitost úvodních reakcí se The Gray Man může bez uzardění zařadit k těm povedeným Netflixovským blockbusterům, především pak v přímém srovnání s posledním akčňákem Red Notice. Českému divákovi by ale film rozhodně měl stát za pozornost, i kdyby jen pro tu možnost nadšeně z gauče ukazovat na obrazovku a moci říkat „Tam to znám, tam jsem byl!“.
Praha se totiž ve filmu objevuje z velké části nejen jako naše hlavní město, ale také jako třeba Vídeň nebo Berlín. Co se týče lokací, je The Gray Man hotovou hodinou zeměpisu, spolu s hlavními hrdiny se lze podívat například do Bangkoku, Baku, Monaka, na Floridu až snad do nekonečna a ještě dál.
Nechat si film na Netflixu ujít by se však mohlo stát velice snadno, protože největší bolest filmu se nachází právě v bohužel již tradičně podceněné marketingové kampani Netflixu.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]V jednoduchosti je krása[/pullquote]Premisa filmu je vcelku jednoduchá a se složitostí se rozhodně nemaže. Na začátku potkáte Ryana Goslinga, alias Šestku, vězně, kterého si CIA vybrala, aby ho vycvičila a udělala z něj nekompromisního zabijáka bez minulosti a závazků. Po 18 letech ve službě se jej CIA potřebuje zbavit a tak za ním na lov pošlou vyšinutého sociopata Chrise Evans, který si svou roli záporáckého parchanta užívá jako již třeba v kriminálce Na nože.
Do toho všeho se zdá, že uvnitř CIA nefunguje všechno tak čistě, jak se na první pohled zdá.

Teď už stačí jen protřepat, nemíchat a může se servírovat koktejl z přísad Jamese Bonda a Mission Impossible. Gosling od této chvíle musí utíkat a bojovat nejen o svůj život, zatímco Evans se snaží ukázat, že se nebojí použít jakýkoli špinavý trik, aby mu dokázal položit nůž na krk.

The Gray Man (foto Netflix)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Každý by chtěl být John Wick[/pullquote]Špionských intrik je ve filmu skutečně poskrovnu, karty se rozdají vcelku brzy po startu dvouhodinové stopáže a není to tedy ani tolik o tom, kdo je kdo, ale spíše kdo s koho. Akční scény jsou proto ke zbytku filmu v dobrém poměru a nabízejí i zajímavou rozmanitost. Ve filmu se střídají komorní bitky v uzavřených prostorách, rozsáhlé přestřelky v kulisách Prahy a honičky městem, které nadělají víc škody, než pražský magistrát se svým plánem oprav. Je vskutku příjemné vidět Prahu ve filmu pro jednou zobrazenou skutečně jako Prahu, ale Prahy znalí diváci budou dost možná z hlavní desetiminutové akční sekvence čas od času vytrženi tím, jak si střihači jednotlivé lokace v Praze poskládali.

The Gray Man (foto: Netflix)

Rozmanitost se ale dostala bohužel i do kvality jednotlivých scén a určitě by nebylo dobré si například podle úvodní bitky vytvořit předsudky ke zbytku filmu. Gosling se evidentně na roli připravoval a není to vidět jen na obligátním záběru do půl těla, kdy si omývá utržené šrámy. Bitka v nemocnic v pozdější fázi filmu ukazuje, že věnoval čas i přípravě bojové choreografie a díky tomu je možné scénu shlédnout bez přehnaného stříhání, které má v mnoha filmech zakrýt nahrazení herců jejich kaskadérskými dvojníky. Náležitě je potřeba také ocenit záměr Russoových nespoléhat se v přemíře na CGI a velkou část akce natáčet za použitích praktických filmařských triků. A je to jedině dobře, pokud něco akční scény v tomto filmu kazí, jsou to právě chvíle, kdy se kulisy změní na digitální jedničky a nuly, jelikož je to na první pohled poznat i na televizi. Nejde ale naštěstí o takový problém, jaký mělo třeba právě Red Notice.

• 80%
    Režie - 80%
  • 60%
    Scénář - 60%
  • 75%
  • 75%
    Kamera - 75%
  • 60%
    Hudba - 60%
70%

The Gray Man (2022)

The Gray Man má být akčním, špionážním thrillerem a celkově se mu to daří, avšak jako řada dalších velkofilmů z Netflixovské rodiny působí místy nedopečeně, jako kdyby mu chyběl ten finální dotek, který vše sváže do pěkného uzlíčku a divákům naservíruje na stříbrném podnose. Určitě ale stojí za vidění a byla by veliká škoda, kdyby Netflixem proplul podobně jako nedávno vydaný Spiderhead.

Jakub Martinů, spolupracovník redakce

foto/video: Netflix, Totalfilm Media, Stanislav Honzík © 2022
The Gray Man
Akční / Thriller / Drama
USA, 2022, 122 min
Premiéra: 22. 7. 2022 Pouze na Netflixu
Režie: Anthony Russo, Joe Russo
Předloha: Mark Greaney (kniha)
Scénář: Joe Russo, Christopher Markus, Stephen McFeely
Kamera: Stephen F. Windon
Hudba: Henry Jackman
Hrají: Ryan Gosling, Chris Evans, Ana de Armas, Billy Bob Thornton, Jessica Henwick, Julia Butters, Dhanush, Alfre Woodard, Regé-Jean Page, Wagner Moura, Deobia Oparei, Robert Kazinsky, Shea Whigham, Daz Crawford, Callan Mulvey, Cameron Crovetti, Jeremy Tichý, Marián Mitaš, Petr Semerád, Dana Aliya Levinson, Jimmy Jean-Louis, Nadiv Molcho, Eme Ikwuakor, Patrick Newall, Alexandr Minajev, Angela Russo-Otstot, Becky Wu, Maria Darkina, Kaipo Schwab, Oleg Kim, Irina Aylyarova, Martin Harris, Michel Carliez, Faouzi Brahimi, Swen Gillberg, Matthew Bellows, Marc Forget, Boone Platt