Planeta Praha ohromuje překrásnými obrazy soužití města a přírody (recenze)

Praha není jenom most a hrad. Ikonický verš od PSH se během sledování nového dokumentu vybaví hned několikrát. Praha totiž nejsou jenom holubi a labutě. Tvůrci jednoho z nejúspěšnějších tuzemských dokumentů, Planety Česko, se vrací s novým pohledem na naše hlavní město, který vás možná dost překvapí detaily z nečekaně pestrého soukromí zvířecích sousedů sdílících naše bezprostřední okolí.

planeta-praha

Planeta Praha (foto: Aerofilms)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Praha novýma očima[/pullquote]Planeta Praha učí hledat střípky krásy a divočiny tam, kde by ji obyvatel rušné metropole rozhodně nečekal; dokument má ale velký potenciál zaujmout diváky z celé republiky. Dobrodružná výprava do městské džungle představuje naše hlavní město jako jedno z biologicky nejcennějších území Česka a zobrazuje každodenní cvrlikot a tokání více než padesáti živočišných i rostlinných druhů a jejich boj s osudem. O jejich existenci přitom většina jejich zpovykaných sousedů patrně nemá ani ponětí.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Pestrý casting[/pullquote]Tvůrci si dali velmi záležet, aby uchazeči zvířecího castingu splnili podmínky atraktivního chování, zajímavého vzhledu a druhové rozmanitosti. Díky tomu, že natáčeli postupně v průběhu celého roku, navíc Planeta Praha zachycuje celý životní cyklus druhů napříč ročními obdobími.

Tasmánské květnatce připomínající rudou mořskou hvězdici u kolejí Smíchovského nádraží, vlaštovky čekající se startem dne na první metro, boj roháčů o páření na stole petřínské restaurace, amazonští mravenci zotročující své menší soukmenovce nebo třeba skupinky muflonů, kteří se z rozmaru rozhodli z krčského lesa emigrovat za silnici do areálu Thomayerovy nemocnice. Všechny příběhy svého pestrého obsazení dokáže Planeta Praha divákovi naservírovat v ohromující obrazové podobě a vypravěčsky napínavým a strhujícím způsobem.

planeta-praha

Planeta Praha (foto: Aerofilms)

Snad jen škoda těch pár digitálních záběrů v samém závěru, zbytečně doslovně dokreslujících pointu dokumentu. Jejich umělost vedle vší té krásy zkrátka nevypadá dobře.

Špičkové termokamery, infrakamery, drony a další zařízení v rukou jedenácti kameramanů totiž do té doby zprostředkovávají skutečně neskutečné i dobrodružné obrázky koexistence přírody s městem. Je to nicméně i díky kreativní práci střihače, že jednotlivé dějové linky zvířecích postav drží pohromadě a promlouvají k nám tak srozumitelně. Nepřekvapivě zvukomalebný komentář Jiřího Macháčka se tak ani nemusí uchylovat k přílišné popisnosti, aby divák navzdory své přírodovědné ignoranci chápal, co za příběh se před ním odehrává.

82%

Planeta Praha (2022)

Život si najde cestu – dokonce i v Praze. Nový dokument od profíků stojících za Planetou Česko je mozaikou příběhů hned několika zvířecích hvězd, jejímž příběhům nechybí napětí ani emoce. Technicky i kompozičně úchvatné záběry soužití přírody s městem s příjemnou hudbou i voiceoverem Jiřího Macháčka diváka nejen hladí v průběhu příjemných osmdesáti minut stopáže, ale i cestou z kina jej nutí vidět krásu tam, kde o ní dosud neměl ani ponětí. Při popojíždění aktuálně rozpálenou betonovou džunglí je to určitě dárek, který přijde vhod.

foto/video: Aerofilms © 2022

Planeta Praha
Dokumentární