Nepřehlédněte

Total Week #33,34/22 – Dojení Středozemě, návrat Johnnyho Deppa a boj De Nira s De Nirem

Naše pravidelné shrnutí filmových a televizních novinek opouští prázdninový režim čtrnáctideníku, příště vám jej tedy přineseme už příští pátek, 2. září. V uplynulých dvou týdnech pokračovaly neslavně turbulentní události u Warner Bros. Discovery, na pozadí vrcholící kampaně Prstenů moci přešla práva na Tolkienovy knihy pod nového vlastníka, Johnny Depp začal zase vystrkovat růžky a HBO ku spokojeným diváckým i novinářským reakcím odpremiérovalo první díl Rodu draka. Oznámen byl další horor ze série Saw, adaptace videoherní zombie řežby Days Gone, několikátý remake Čaroděje ze země Oz nebo druhý díl sci-fi Rebel Moon od Zacka Snydera, které ještě nevyšel ani první díl. Rozloučit jsme se po tragické autonehodě museli s herečkou Anne Heche z Vrtěti psem nebo Mužů na stromech a ve věku 81 let zemřel německý filmař Wolfgang Petersen, režisér Tróji nebo Nekonečného příběhu.

Pán prstenů má nové majitele, připravte se

Amazon už za pár dní odpálí premiéru nejdražšího seriálu historie, očekávaných Prstenů moci. Aktuálně tedy vrcholí marketingová kampaň a sype se na nás trailer za trailerem, které u diváků bodují více či méně v závislosti na tom, jak moc je rozčiluje černý elf nebo černá trpaslice.

V téhle situaci pak navíc přišla zpráva, že mediální a herní holding Embracer Group odkoupil práva na Pána prstenů a Hobita, budoucí filmové a seriálové projekty adaptující tyto Tolkienovy knihy tak od teď závisí právě na tomto švédském korporátu.

Seriálu od Amazonu a jeho plánovaných dalších sérií ani chystaného warnerovského animáku o Rohirech se tato nová skutečnost nedotkne, protože přímo dotčené knížky neadaptují a vycházejí i ze starších smluv, je nicméně jisté, že se časem dočkáme filmových, seriálových i videoherních projektů o známých postavách. Konkrétně zmíněni už byli třeba Aragorn, Glum, Galadriel, Gandalf nebo Éowyn. Společnost má i předkupní právo na další knihy, jako Nedokončené příběhy a Silmarillion.

Na nové filmy, seriály, videohry nebo i deskovky si sice budeme muset počkat a nic o jejich pojetí ani obsazení zatím netušíme, nikdo ale nepochybuje o tom, že Embracer Group bude chtít práva k jedné z největších značek Hollywoodu pořádně využít a odhadovanou investici dvou miliard dolarů získat zpět, Středozemi tedy za pár let čeká pořádná marvelizace a blížící se Prsteny moci jsou teprve předznamenáním věcí příštích.

Warnerovská cancel culture pokračuje

Vedení Warner Bros. Discovery v čele s Davidem Zaslavem po kontroverzním zrušení Batgirl dál aplikuje své chápání fenoménu cancel culture. Ze dne na den tak bez předchozího avíza z HBO Max mizí další a další tituly, jako v posledních dnech třeba filmy Čarodějnice nebo Lockdown. Společnost sice tyto tituly vlastní, jejich stažením ale ušetří za vyplácení poplatků tvůrcům a producentům.

Zmíněné filmy divákům asi příliš chybět nebudou, trend je ale neúprosný a zrušeno bylo i uvedení fanoušky očekávaného animovaného seriálu Batman: Caped Crusader, který je aktuálně ve výrobě a bude se tedy muset poohlédnout po jiném streamovacím domově, pokud má vůbec někdy spatřit světlo obrazovek.

Zaslav se svými účetními zkrátka šetří, kde se dá, což dokládá i pozastavení expanze na ekonomicky velmi zajímavý indický trh. Stahování hotových i rozpracovaných projektů, o kterých se tvůrci zpravidla dovídají až z médií, jim nicméně dost podkopává pevnou půdu pod potenciálními budoucími spolupracemi. Svými kontroverzními rozhodnutími ostatně Warneři ještě před fúzí s Discovery takhle přišli o jedno z největších režijních jmen současnosti, Christophera Nolana.

Radost mezi manažery jistě ale budí aspoň uzavřená smlouva s MGM, která Warnerům nově garantuje mezinárodní distribuci některých nových snímků studia do kin i na nosičích. Bondovek, asi největšího želízka ve studiovém ohni, se tato spolupráce netýká, pod hlavičkou Warnerů ale do kin mimo USA poputuje třeba třetí díl boxerské série Creed.

Podle představitelky Batgirl je Zaslav “imbecil” (foto: News Archive)

De Niro se utká s De Nirem v nové gangsterce

Nedávno avizovaná strategie Warnerů se dle slov Zaslava má opírat zejména o největší značky studiového portfolia a velké filmové blockbustery, které mají v kinech oslovit co největší diváckou veřejnost.

I přesto se prvním snímkem oficiálně odklepnutým novým vedením stalo mafiánské drama Wise Guys, které zrežíruje tvůrce Rain Mana Barry Levinson a ve kterém si dvojroli dvou znepřátelených italsko-amerických gangsterů Vito Genoveseho a Franka Costella zahraje Robert De Niro. Film z pera Nicholase Peligeho, autora předlohy legendárních Mafiánů, bychom v kinech mohli vidět už za dva roky.

Jakkoli žánrový projekt takových matadorů zní slibně a zajímavě, tento krok je od aktuálně extrémně šetřivého studia překvapivý, protože podobně boomerská látka na dnešním kinotrhu bohužel nehýří potenciálem oslovit masové publikum a konkurovat zavedeným blockbusterům.

Lotr je lotr (foto: Variety)

Miller se omluvil, Flash je v suchu

O něco méně překvapivý pak je vývoj událostí okolo komiksového Flashe. Představitel hlavní role, potížista Ezra Miller, po mnoha a mnoha skandálech vystoupil s omluvou a prohlášením, že trpí psychickými problémy a vyhledal lékařskou pomoc, aby mohl podstoupit léčbu.

Je možné, že mu k tomuto kroku částečně pomohli i producenti a představitelé Warnerů, kterým Miller vytrhl trn z paty uprostřed rozhodování, jak naložit s dotočeným blockbusterem s více než dvousetmilionovým rozpočtem, jehož zrušení by nepochybně vzbudilo daleko větší kontroverze, než celá aféra se zazděním televizní Batgirl.

Tato možnost přitom byla ještě před pár dny na stole jako krajní řešení a údajně šlo o jeden ze tří scénářů, jak s projektem studio mohlo naložit. V případě pokračování nevhodného chování ještě připadala možnost odpromovat film bez Millera, doufat v co nejmenší škody na diváckém zájmu a roli Flashe následně pro budoucí projekty promptně přeobsadit po vzoru jeho kolegy Johnnyho Deppa z Fantastických zvířat a pohřbít mu tak kariéru.

Millerova omluva a rekonvalescence tedy přišly Warnerům nepochybně vhod a shodou okolností jen pár dní poté, co se o nich jako o podmínce uvedení Flashe do kin začalo v médiích mluvit. Pokud se tedy situace do té doby nestihne zásadně vyvinout, několikrát odloženého a produkčně prokletého filmu bychom se měli dočkat v původním termínu premiéry na konci června 2023.

Depp se vrací k hraní i režii

V Česku se už za pár dní konečně dočkáme distribuční premiéry dva roky starého dramatu Minamata, ve kterém Johnny Depp ztvárňuje fotoreportéra rozkrývajícího zamoření japonské vesnice jedovatou rtutí z nedaleké fabriky. Hercova kariéra se ještě v době natáčení snímku zdála být pohřbena skandálním manželstvím s Amber Heard, po nedávno vyhraném soudním procesu si ale Depp může otevřít oslavnou megapintu vína, pomalinku se totiž vrací k zajímavým projektům… a Fantastická zvířata to naštěstí nejsou.

Jedním z nich má být i drama, které Depp má po boku Al Pacina produkovat a dokonce si na něm po pětadvaceti letech od svého debutu Bojovník znovu vyzkoušet i režii. Film Modigliani má vycházet z divadelní hry a vyprávět o titulním umělci, který se před sto lety během svého pobytu v Paříži stal během pouhých dvou dnů malířskou a sochařskou legendou. Natáčení by mělo začít příští jaro, jen co Depp dotočí historický snímek Jean Du Barry.

Dannyho parťáci Ken a Barbie

Dannyho parťáci s Georgem Clooneym a Bradem Pittem se dočkali celkem tří dílů a po několika letech i jednoho dámského spin-offu. Už nějakou dobu se spekuluje o prequelu, který by ukázal počátky téhle zlodějské partičky, až nyní ale projekt začal nabírat jasnější kontury.

Film by se měl odehrávat v Evropě a v 60. letech, kdy ostatně i vznikl původní film Dannyho jedenáctka s Frankem Sinatrou, který o čtyřicet let později režisér Steven Soderbergh zremakeoval. Natáčení by mělo začít příští rok, pochopitelně ale vzhledem k časovému zasazení v hlavních rolích neuvidíme herecké pardály z původních filmů.

Namísto nich se můžeme těšit na Ryana Goslinga a Margot Robbie, kteří tak plynule navážou na svou spolupráci na právě natáčené Barbie, která do kin dorazí příští léto. V prequelu Dannyho parťáků je zrežíruje zkušený komediální režisér Jay Roach, který má na kontě třeba oba díly Austina Powerse nebo první dva ze tří filmů Fotr je lotr.

Po Šedivém muži ani památky (foto: Vogue)


Na co se chodilo

V kinech se nic neděje. Zatímco v Americe se největším hitem stalo japonské anime Dragon Ball Super, do kterého fanoušci nalili za víkend 15 milionů dolarů, na druhém místě paběrkuje survival thriller Bestie s Idrisem Elbou, který se tak porval nejen se zdivočelým lvem, ale i nezájmem diváků. Ani tržby z celého světa tak dosud nepokryly zhruba třicetimilionový rozpočet, film ale za pár dní zakotví na streamovacích službách, studio tedy nasazením do kin ušetřilo za marketingovou kampaň. Velkou tržební jízdu nepředvádí ani Bullet Train s Bradem Pittem, který vydělal teprve 150 milionů dolarů celosvětově. Predikce ještě před pár týdny mířily mnohem výš.

Pozitivní čísla tak tradičně mohou hlásit jen v Paramountu, protože druhý Top Gun v Americe sestřelil třetí Avengers na žebříčku nejvýdělejčnějších filmů historie, a letos ho pravděpodobně za oceánem již žádný blockbuster, kterých už ostatně do Nového roku moc nedorazí, nepřekoná. Díky deštivému počasí se Maverickovi dařilo i v Česku, kde sebevědomě letí vstříc metě 700 tisíc diváků. Půl milionu prcků s rodiči už dorazilo i na druhé Mimoně, sto tisíc diváků již dorazilo na český romcom Střídavka, zpětně se díky počasí zadařilo i čtvrtému Thorovi nebo šestému Jurskému parku, kteří tak několik týdnů po premiéře přisypali pár diváků ke svým 400 tisícům a 300 tisícům.

Na co se podívat

Fanoušci Hry o trůny pochopitelně nesmí vynechat povedenou první epizodu Rodu draka, kterou si užili diváci i kritici chválící návrat atmosféry původního seriálu i práci se zajímavými postavami. Vzhledem k tomu, že pilot seriálu se ale stal nejsledovanější premiérou v historii českého i amerického HBO, už jste ho ale nejspíš viděli všichni.

Na novinky skoupou nabídku kin oživuje alespoň originální české drama Arvéd. Heretik, okultista, vyvolávač ďábla a vyznavač černé magie, mimořádně vzdělaný manipulátor a někdejší nacistický konfident s tváří Michala Kerna je nepravděpodobným hrdinou mysteriózního dramatu, který zprvu působil jako nenápadná artovka, vyklubal se z něj sebevědomý, technicky vypiplaný projekt, o kterém se určitě ještě bude hodně psát a mluvit. Výtvarně vyšperkovaná dobovka namísto obvyklého středoškolského vyučování zajímavě hraje s nespolehlivým vypravěčem a nelineárním vyprávěním. Arvédův příběh skáče v chronologii sem a tam, hraje si s hranicí reality a představ hlavního hrdiny. Díky tomu nejde o klasicky doslovný životopis historické postavy, ale o snímek, který má co říct i o obecnější podstatě dobra a zla a faustovských motivech, s nimiž je život Smíchovského tolik propleten.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Vogue, Variety, News Archive, CinemArt, Vertical Ent., Prime Video © 2022