Filmy jsou dnes svobodnější, drzejší, brutálnější, říká režisérka Světlonoci (podcast)

Třicátnice Šarlota před lety jako malá holka za nejasných okolností utekla z rodné vesnice hluboko ve slovenských horách. Když se zničehonic vrátí, v místních, kteří ji měli za mrtvou, to budí podezření a strach. Okolními lesy totiž obchází legenda o čarodějnici. Slovenská scenáristka a režisérka Tereza Nvotová na Finále Plzeň uvedla mysteriózní thriller Světlonoc o vzpouře ženy proti zakořeněným předsudkům. Co to vlastně znamená “světlonoc?” Inspirovaly režisérku folk horory, jako Slunovrat nebo Čarodějnice? Umí v Hollywoodu psát ženské postavy? A jak se trénují hadi? Dozvíte se v podcastu.

Nvotová na place (foto: Forum Film)

Když se dnes podíváte na festivalové filmy, které bývají považovány za to ‘lepší kino,’ už to nebývají jen čistokrevná dramata, ale takový žánrový mix. Strašně mě to baví, ty filmy jsou svobodnější, drzejší, v něčem brutálnější. Dnešní divák potřebuje vytrhnout ze svého světa, světa médií a mobilů, do kterých furt čumíme. Musíte diváka v kině překvapit a citlivě a emocionálně se ho dotknout,” zamýšlí se mladá režisérka nad tím, jestli její novinka je mysteriózním thrillerem, dramatem nebo folk hororem, jak jsme o filmu mluvili my i některé zahraniční redakce.

Nehledě na žánr, Světlonoc nedávno získala cenu Zlatého leoparda na prestižním filmovém festivalu v Locarnu, v sekci věnované prvním a druhým filmům nadějných filmařů. Příběh ze slovenské dědiny tak zjevně rezonuje i mezi zahraničními diváky.

Nvotová před léty zaujala už svou hranou prvotinou Špína, hořkým příběhem o znásilnění sedmnáctileté slečny, který také bodovala na mnoha světových festivalech a v Česku uspěl jako nejlepší film roku 2018 v rámci Cen české filmové kritiky.

V lesích číhají dvě čarodějnice (foto: Forum Film)

Prostě filmy

Na scénáři ke Špíně i Světlonoci spolupracovala s Barborou Námerovou. “Jsme dvě ženy, psaly jsme o dvou ženách, takže příběh vycházel z nás a otiskly jsme se do něj. Vnímám všeobecný kalkul ženských hrdinek v hollywoodských produkcích, protože Amerika vždy jde ode zdi ke zdi. Předtím žena byla stereotypní manželka, milenka, služka; dnes jsme v tom druhém extrému dokonalých hrdinek,” reaguje Nvotová na otázku ohledně hojně diskutovaného aktuálního trendu, který můžeme vidět v některých mainstreamových filmových i seriálových produkcích.

Nemám ráda, když mi někdo říká, že točím ženské filmy. Copak filmy s mužskými hrdiny jsou automaticky mužské filmy? Já točím prostě filmy, ve kterých prostě jsou ženské hrdinky, protože k nim prostě mám blíž. Není to ale žádný program, Můj příští film se bude jmenovat Otec a jeho hlavní postavou je muž,” dodává.

Novýma očima

Světlonoc diváky zaujme nejen tématem o misogynních předsudcích, ale i působivou prací s kamerou a obrazovým vyprávěním. “Protože pracuju se slovenskou tematikou a vizuálem, chtěla jsem, aby náš film točil zahraniční kameraman, který se na to, co my máme v krvi, podívá novýma očima. Když přijedu někam, kde to neznám, vnímám tam krásu i temnotu jinak, než místní, kteří jsou na svoje okolí zvyklí,” vypráví Nvotová, proč oslovila kameramana Federica Cesca.

Společně vymysleli i ikonickou scénu, kdy hlavní postava pod vlivem drog běží lesem a vidí kolem sebe zářivá, propletená těla. “Nechtěla jsem sáhnout k nějakým škaredým digitálním blbostem. Nakonec jsme po osvětlovacích zkouškách vymysleli kombinaci barev zářících pod UV lampami a postprodukční animace.

Světlonoc si audiovizuálně nezadá s daleko dražšími horory (foto: Forum Film)

Režisérka podle svých slov nerada pracuje s CGI a snaží se ve svých filmech o maximální přirozenost, součástí Světlonoci jsou tedy i náročné sekvence s živými vlky, hady a scéna, pro kterou filmaři nechali shořet dva sruby. “Jsem trošku pyromanka,” směje se režisérka a při vyprávění se jí zablýskne v očích.

Hoří, má panenko (foto: Forum Film)

Další detaily a zákulisní info o nelehkém tématu filmu i technické zajímavosti o natáčení se dozvíte v rozhovoru. Totalfilm Podcast najdete ve všech oblíbených podcastových aplikacích.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Forum Film, audio: Totalfilm Media © 2022