Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

50. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA: ZAHAJOVACÍM FILMEM LETOŠNÍHO ROČNÍKU JE NOVINKA ŠIMONA HOLÉHO HELLO WELCOME. TRAILER ZDE.

Nejlepší české filmy roku 2022 podle Totalfilmu (přehled a ukázky)

Žebříček nejlepších filmů jako obvykle startujeme výběrem špičky české produkce. Rok 2022 znamenal pro českou filmovou tvorbu určité oživení. Diváci se ale nevrátili k návštěvnosti před covidem. To co čeští producenti znali jako normu v roce 2019, v roce 2022 už neplatilo. Diváci si velmi striktně (stejně jako u zahraničních filmů) vybírají tituly, které stojí za to. Pryč je doba, kdy stačilo do kin poslat podprůměrnou romantickou komedii a do kina přišlo 300 tisíc diváků. Úspěch měly letos pohádky, bláznivé komedie s nápadem, artové tituly a diváky čím dál víc zajímá i dobrý dokument. Náš žebříček ale neodráží primárně návštěvnost, ale kvalitu. Podívejte se na náš výběr toho nejlepšího za uplynulý rok.

18. místo
Párty Hárder: Summer Massacre

Film dodržuje všechna hollywoodská pravidla filmových pokračování; je větší, šílenější, vtipnější, no, a má i větší koule. S filmem Party Hárder: Summer Massacre se Řezník na režijní sesli odvázal jako prase. Popíjení fekálií, rašení druhého řitního otvoru nebo nucený rimming jsou jen některými análními ingrediencemi pokračování extrémně nekorektní a kultovní komedie Párty Hárd, kterou na YouTube vidělo přes milion lidí. Ty můžeme navnadit na to, že dvojka je skutečným letním masakrem a nejodpornějším mejdanem v historii filmu.

17. místo
Mimořádná událost

Mimořádná událost podobně jako Vlastníci zaujme situováním výbušné směsi několika absurdních figurek do malého prostoru, satiricky kousavým humorem utahujícím si z několika specifických českých vlastností a taky propletením reálných bizarních kauz do jediného komického příběhu. Projekt vyniká i po technické stránce, zvlášť kvůli natáčení ve stísněných prostorách jediného malého vagonu a průkopnického využití LED panelů, promítajících za jeho okny ubíhající krajinu.

16. místo
Buko

Alice Nellis se po sedmi letech vrací k režii s příběhem o stárnoucí ženě, která se po smrti manžela rozhodne odstěhovat na chalupu, plány na odpočinek jí ale překazí vysloužilý cirkusový kůň Buko. Je to možná hezkými kokořínskými kulisami, uvěřitelnými postavami nebo univerzální zápletkou, že Buko tak příjemně plyne navzdory svému rozvláčnému tempu, které nikam příliš nespěchá. Smutnější témata tklivě nepitvá, ale přistupuje k nim s lehkostí, a výsledek je svěží jako projížďka na čerstvém vzduchu.

15. místo
Stínohra

Po nedávném fenoménu seriálových Devadesátek si režisér Peter Bebjak připisuje další výrazný projekt s kriminální tematikou. Stínohra vypráví o tragicky ovdovělém Janovi, který musí vzít spravedlnost do svých rukou, když pachatel vraždy jeho partnerky dostane možnost vyhnout se trestu. Depresivní thriller zaujme fajnšmekrovským vizuálem 16mm filmu, silnou režií a působivými hereckými výkony, než dospěje do intenzivního, neveselého finále.

14. místo
Světlonoc

Třicátnice Šarlota před lety jako malá holka za nejasných okolností utekla z rodné vesnice hluboko ve slovenských horách. Když se zničehonic vrátí, v místních, kteří ji měli za mrtvou, to budí podezření a strach. Okolními lesy totiž obchází legenda o čarodějnici. Slovenská scenáristka a režisérka Tereza Nvotová do kin uvádí mysteriózní thriller o vzpouře ženy proti zakořeněným předsudkům. Tenhle folkhoror je co do obsahu místy hodně nepříjemnou podívanou, která stojí v kontrastu s krásným soundtrackem a vymazlenou kamerou plnou dlouhatánských záběrů a působivých mysteriózních výjevů.

13. místo
Grand Prix

Tenhle film se nebere vážně a nechce to ani po divákovi. Příběh o tom, jak Kozub, Hádek a Ferro jedou počorovanou dodávkou na formule, je velmi vydařenou oddychovou zábavou, která má hlavu a patu, scenáristicky drží pohromadě a slepé dějové uličky nebo vyloženě hluchá místa v ní chybí. Humor je samozřejmě subjektivní, kdo ale viděl a oblíbil si Most!, Okresní přebor nebo jinou komedii z dílny oblíbeného scenáristy a režiséra Jana Prušinovského, asi tuší, co může čekat a jestli se bude bavit. My se bavili skvěle.

12. místo
Hranice lásky

Hranice lásky vypráví o posouvání hranic a intimitě s lidmi mimo tradiční chápání páru; experiment se svobodou se ale ústřednímu páru rychle vymkne z rukou. Navzdory sebeprezentaci filmu je potřeba od Hranic lásky nečekat žádné velké porno a ani příliš hlubokou sondu do fungování otevřených či polygamních vztahů. Jako sonda do neschopnosti komunikovat  a jako příběh dvou milujících se lidí, kteří hledají cesty, jak na jeho křižovatce neztratit léta budovaný vztah, ale fungují Hranice lásky zábavně, lehce, autenticky a přirozeně.

11. místo
Tajemství staré bambitky 2

První Bambitka je jednou z nejoblíbenějších a tím pádem i nejreprízovanějších televizních pohádek posledních let. Nespočet jejích fandů si na pokračování muselo počkat celou dlouhou dekádu, láska k originálu ovšem z druhého dílu je cítit na sto honů. Výsledek je oproti němu povedenější, citelně výpravnější a hlavně skvěle pracuje se svými postavami, přičemž příběh loupežníka Karaby, krále Jakuba a královny Aničky smysluplně rozvíjí. Dvojka oblíbené pohádky je zábavnou, příjemnou a v rámci žánru a tuzemských podmínek vypiplanou podívanou s hezkými písničkami.

10. místo
Oběť

Michal Blaško je jedním z nejsledovanějších československých režisérů současnosti. Jeho Oběť vypráví o svobodné matce původem z Ukrajiny, žijící na českém maloměstě. Když její syn jednoho dne skončí v nemocnici poté, co ho surově zbila skupinka Romů, rozjedou se události, které zmobilizují celou společnost k demonstracím, rostoucí nenávisti a útokům, ačkoli pravda o chlapcově zranění možná leží někde úplně jinde. Výsledné drama je chytrou, tíživou a precizně zrežírovanou studií o tom, jak snadno se necháme ovlivnit emocemi a dobrými příběhy.

9. místo
Planeta Praha

Praha není jenom most a hrad. Tvůrci jednoho z nejúspěšnějších tuzemských dokumentů, Planety Česko, se vrací s novým pohledem na naše hlavní město, který vás možná dost překvapí detaily z nečekaně pestrého soukromí našich zvířecích sousedů. Technicky i kompozičně úchvatné záběry soužití přírody s městem s příjemnou hudbou i voiceoverem Jiřího Macháčka diváka nejen hladí v průběhu příjemných osmdesáti minut stopáže, ale i cestou z kina jej nutí vidět krásu tam, kde o ní dosud neměl ani ponětí.

8. místo
Kdyby radši hořelo

Miroslav Krobot a Michal Isteník vedou malou skupinu dobrovolných hasičů v nejmenované české vesničce. Jejich život je relativně klidný, náladu jim kazí snad jen nekonečné pršení sajrajtu z chemtrails a nezastavitelná vlna běženců, která si už už brousí zuby na jejich ženy. Tahle hasičská humoreska se nebojí být kousavá, netlačí ale na pilu a kromě satirického strefování do konzumentů fake news zaujme svými tematickými přesahy, několika případy jemné komiky, jejím kontrastem s vážnějšími momenty a dobrou prací s postavami.

7. místo
PSH: Nekonečný příběh

Co bude až nebude rap, co bude až nebude PSH? Legendární kapela Peneři Strýčka Homeboye je stálicí na české rapové scéně už od poloviny devadesátek. Dokument mapující jejich historii je velmi hravou, svižnou koláží více či méně vykalených osobních záběrů, perfektně přiléhavých hudebních úryvků či různých zpravodajských klipů, dramaturgicky šikovně rozdělenou do několika kapitol… a rámovanou Vinnetouem. Výsledkem naštěstí není přizdechlá dokumentární šeď, ale dynamický a zábavný portrét trojky kámošů, které spojila hudba.

6. místo
Zkouška umění

Umělecká tvorba není soutěž, přesto se při přijímacích zkouškách na akademii musí dospět k pořadí uchazečů. Jak lze ale měřit výtvarné nadání? A jakou roli může mít v dnešním světě umění? Adéla Komrzý a Tomáš Bojar překvapili se zábavným dokumentem o roztržitých studentech i drsných kantorech, kterému nechybí nadhled a patřičný sarkasmus; přitom se ale svým netradičním protagonistům ani v nejmenším neposmívá. Nehledá ani odpovědi, zkrátka chápavě sleduje uchazeče přesvědčené o vlastní umělecké genialitě, stejným metrem ale měří i pedagogům. Výsledek je chytrý, vtipný a trefný.

5. místo
Il Boemo

Životopisné Il Boemo bylo jako reprezentant české kinematografie vysláno do boje o oscarové nominace. Vojtěch Dyk se v něm exceluje v roli skladatele a hudebníka Josefa Myslivečka, nejslavnějšího českého umělce 18. století, který ovšem byl po smrti takřka dokonale zapomenut. Potkává malého Mozarta, zažívá nejednu orgii a ke sklonku života bojuje nejen s chudobou, ale i syfilisem, který postupně rozežírá jeho tělo. Po stránce dobových kulis, scénografie, masek a kostýmů je snímek nesmírně bohatý a opulentní; zároveň je Il Boemo nicméně i pomalý a poměrně náročný kousek. Pokud se však ke zhlédnutí odhodláte, univerzální příběh jednoho génia by nicméně i díky nezpochybnitelným formálním kvalitám mohl strhnout i je.

4.  místo
Poslední závod

Před tvůrci Posledního závodu je nutno s hlubokou úctou smeknout lyžařskou čepici. Bez jakéhokoli patosu servírují osobní příběh několika sportovců, jejichž snaha reprezentovat svůj národ v nelehké době skončila bojem o holý život. Vypráví syrově, věcně a bez přehánění, z audiovizuálního hlediska přitom ale na české poměry nadmíru výrazně. Štáb a herci si za svou tvrdou, srdcařskou práci v mrazivých podmínkách a odvahu investovat do podobně obtížného projektu rozhodně zaslouží uznání i vaši diváckou pozornost.

3. místo
Arvéd

Historická postava Jiřího Arvéda Smíchovského je obestřena mnoha tajemstvími. Heretik, okultista, vyvolávač ďábla a vyznavač černé magie, mimořádně vzdělaný manipulátor a někdejší nacistický konfident s tváří Michala Kerna je nepravděpodobným hrdinou dramatu, který zprvu působil jako nenápadná artovka, vyklubal se z něj sebevědomý, technicky vypiplaný projekt. Mysteriózní atmosféra, hrátky s okultismem, silná režie a perfektní kamera i hudba táhnou nahoru tuhle netradiční dobovku, která si namísto obvyklého středoškolského vyučování zajímavě hraje s nespolehlivým vypravěčem a nelineárním vyprávěním. Ne každému tenhle lehce zasněný a zmatený příběh sedne; přesto je Arvéd v české kinematografii nečekaně výraznou žánrovkou.

2. místo
Vyšehrad: Fylm

Když byl oznámen celovečerní Vyšehrad, který měl navázat na sérii krátkých a jednoduchých anekdot ze života jednoho bohémského génia a dyliny, jeden se neubránil pochybám, jestli víc jak běžných pět minut v jeho přítomnosti bude snesitelných a smysluplných. A ono jo. Sportovní pohádka pro dospělé o tom, jak se Lavi oženil, málem ihned rozvedl, nechat přizabít sázkařskou mafií, shledal se svým ztraceným synem a pokusil se napsat paměti, je totiž naprosto super. Tvůrcům se podařilo nejen osvěžit tuzemskou kinematografii plných zaměnitelných slaďáren, ale i přijít se smysluplným příběhem a vývojem celé řady uvolněně zahraných a zábavných postav. Když se naladíte na jeho vlnu, je s Lavim prostě a jednoduše výborná… prdel.

1. místo
Banger

Nejlepším českým filmem roku 2022 podle Totalfilmu je na iPhone natočené drama Adama Sedláka, jednoho z nejprogresivnějších českých tvůrců současnosti. Natočil zběsilou jízdu pražskou nocí, ze které divákovi nebude místy úplně dobře, o to silnější zážitek to v něm ale zanechá. Idol puberťaček Adam Mišík v hlavní roli mezitím po efronovsku roste v dospělého herce, asistuje mu u toho dokonale zábavný parťák Marsell Bendig. Tenhle ulepený rauš plný říznutých drog a tělních tekutin se rozhodně řadí mezi nejlepší a nejzajímavější tuzemské filmy a daří se mu balancovat na příjemné hraně diváckosti a uměleckých ambicí. Velký palec nahoru.

-red-
foto/video: Totalfilm Media, Bontonfilm, Bioscop, Falcon, CinemArt, Pilot Film, Aerofilms, Forum Film © 2022

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast