Recenze: Kreslené Mikulášovy patálie vymetají svými hranými předchůdci podlahu

Stejně jako v našich končinách nenajdete nikoho, kdo by neznal roztomilého Krtečka, nenarazíte ve Francii na člověka, který nemá z dětství vzpomínku na Mikulášovy patálie. Jejich tvůrci René Goscinny a ilustrátor Jean-Jacques Sempé na těchto příhodách neposedného kluka z pařížského předměstí společně strávili dlouhá léta a povedlo se jim vytvořit klasiku dětské literatury, která je populární i u nás a byla už několikrát zfilmována. Filmy ale mohly přebírat pouze Goscinnyho příběhy a bez Sempého ilustrací prostě nebyl Mikuláš Mikulášem. Nejnovější zpracování Mikulášovy patálie: Jak to všechno začalo ale od nedávno zesnulého výtvarníka ještě dostalo požehnání využít jeho unikátního stylu kreslení a na výsledku je to hodně cítit.

Nový snímek přivedený k životu pomocí nádherné 2D animace ale není pouhým převyprávěním Mikulášových dobrodružství s jeho kamarády. Dvojice novopečených režisérů a scenáristka Anna Goscinny, dcera spisovatele původních knížek, se totiž rozhodli doplnit odlehčené dětské příhody o skutečný příběh autorů Goscinnyho a Sempého, jejichž prožitky, strasti a skryté touhy se často odrazily právě v jejich vyprávění o Mikulášovi.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Animovaný životopis[/pullquote]Koncepčně se tedy jedná v mnoha ohledech o idealizovaný životopisný film o mnohaletém přátelství dvou autorů a jejich spolupráci, s nímž se střídavě prolínají fiktivní příběhy jejich vymyšleného „synáčka“. Z celého vyprávění je hodně cítit, že filmaři chtějí kromě Mikulášových eskapád dát prostor také oběma mužům, kteří za jeho stvořením stáli a oslavit tak jejich přínos. Mnohé zákulisní detaily a drobnosti patrně přidané Goscinnyho dcerou tento pocit jen umocňují.

Kolik se toho skutečně událo a jak moc si filmaři s osudy Sompého a Goscinnyho pohráli k dramatickým účelům, to samozřejmě s jistotou vědět nemůžeme. V rámci pohádkového, místy až snového pojetí ale přikrášlené segmenty ze života obou autorů fungují. O to efektivnější jsou pak náhlé vložky až překvapivého temna, kterými si oba umělci v dětství prošli. Biografické pasáže mají bohužel tendenci často sklouzávat ke zbytečně upovídanému vyprávění, což zamrzí, zvláště když tvůrcům evidentně nechybí vizuální fantazie a spoustu monologů by se jistě dala podat kreativnějšími způsoby. Na celkovém půvabu to ale filmu neubírá.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Klasika s novým nátěrem[/pullquote]Sledovat nové Mikulášovy patálie se totiž dá připodobnit k vzácným situacím, kdy se člověk jako malý uvelebil pod dekami a s rozsvícenou lampičkou poslouchal, jak mu rodiče před spaním předčítali z oblíbené knížky. Okénka ze života autorů jsou totiž pravidelně prokládány epizodkami z Mikulášových početných dobrodružství. Namísto jednoho dlouhého příběhu se navíc scény s Mikulášem objevují na základě toho, co se zrovna odehrává ve „skutečném“ světě Goscinnyho a Sampého. Filmaři tak mohli sestavit něco ve smyslu sbírky největších hitů z knižní série. Čtenáři a fanoušci si tím pádem užijí nostalgický výlet do dětství, nováčci zase dostanou krásný úvod do Mikulášova světa.

A skutečně je potřeba dát důraz na slovo krásný. Animátoři si totiž se svou prací doopravdy vyhráli. Díky požehnání od Sempého samotného mohli tvůrci plně čerpat z kreslířova jednoduchého stylu tužko kreseb a použít všechny možné postavičky a panďuláčky, kterými v průběhu let doplňoval Goscinnyho texty. Na velkém plátně by ale tužkové černobílé náčrtky mohly působit příliš prostě. Doplnit je tedy obarvením stylizovaným do podoby vodových barviček, které se divákovi rozpíjí přímo před očima, bylo vynikajícím řešením dodávajícím filmu unikátní vizuál. Kreativní přechody mezi scénami, nápaditá kamera a patřičně francouzská hudba a atmosféra pak nádheru celého filmu jen podtrhují.

• Animace
  • Dabing
4

Mikulášovy patálie: Jak to všechno začalo (2022)

Po dvou hraných adaptacích a počítačem animovaném seriálu se s filmem Jak to všechno začalo ukazuje, že Mikulášovým patáliím nejlépe sluší klasický ručně kreslený kabátek. Příhody Mikuláše, jeho přátel a rodiny se s novým snímkem vrací zpátky ke kořenům a znova ukazují, že i po více než šedesáti letech dovedou stále bavit. Díky přimíchanému vyprávění o dvou legendách francouzské dětské literatury, z jejichž fantazie Mikuláš vzešel, ale nový snímek také pevně stojí na vlastních nohách a nabízí něco nového i těm, kteří na knihách vyrůstali.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: Aerofilms © 2022

Mikulášovy patálie: Jak to celé začalo | Le Petit Nicolas: Qu’est-ce qu’on attend pour être heureux?