Co získáte, když hodíte do mixéru Terminátora, Anabelle a Chuckie? Spoustu bordelu, rozbitý mixér, případně M3GAN. Největší producentské kapacity na filmové strašení, James Wan a Jason Blum, nedávno spojili síly v zajímavé fúzi svých společností Atomic Monster a Blumhouse. Jejich báchorka o zázraku umělé inteligence, který se měl stát nejlepší hračkou na světě, než se nepřekvapivě utrhl ze řetězu, je prvním výsledkem téhle spolupráce a potenciálním začátkem nové série.
Když se trailer s okatou panenkou objevil poprvé na internetu, okamžitě přilákal pozornost zejména u mladších generací. Následkem toho Universal rozhodl o obroušení hran tehdy nepřístupného filmu a prostříhal ho na verzi přístupnou dětem od třinácti let. Poctivé eRko by mělo na své uvedení čekat kdesi v trezoru, skutečně děsivé nebo čvachtavé momenty v aktuální kinoverzi M3GAN ale nečekejte.
Co tedy může zvídavý boomer od výsledku čekat? A je to vůbec horor? M3GAN funguje spíš jako jednoduchý technofobický thriller, u jehož sledování vám nervy může cuchat vědomí, že umělá inteligence a strojové učení i v reálu poskakuje kupředu mílovými kroky. Až nás stroje jednoho dne zotročí, budou se nám u internetových souborů se všemi těmi výstražnými filmy cynicky chechtat.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Girl power[/pullquote]Tísnivou atmosféru, která se filmem nese po skoro celou stopáž, působivě buduje už úvod s pluhem. Na M3GAN je přitom ale sympatické, jak ke své ústřední atrakci nespěchá. Dává si naopak hezky načas s poznáváním svých dvou hlavních lidských hrdinek.
M3GANina vynálezkyně Gemma je v podstatě hračkářským Tonym Starkem, která revoluční roboty vynalézala už na škole. V běžném životě by se ale nepostarala ani o kaktus. Když tedy její malá neteř Cady při tragické nehodě přijde o rodiče, nová situace není jednoduchá ani pro jednu. Prototyp revoluční nové hračky s pokročilým počítačem místo mozku je tedy ideální řešení, ne?
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Zhoubně zlá[/pullquote]Malá Violet McGraw v roli Cady je castingovou trefou do černého, ještě víc na sebe ale pozornost strhávají Amie Donald a tanečně nadaná Jenna Davis, které se postaraly o hlasový a pohybový projev M3GAN.
Kombinací CGI, skutečné loutky a výkonu obou hereček tvůrci dosáhli znepokojivého mixu, kdy je chování a řeč těla ústřední robotky tak akorát nelidské a nepřirozené. M3GAN pohybem šetří, což jí paradoxně dodává na uvěřitelnosti, protože na rozdíl od normálních, hyperaktivních loutek nemá potřebu sebou neustále šít, aby dokázala, že je naživu. Vrahounské dítě Skynetu a Siri se tedy obecně dost povedlo, snad s výjimkou rozverného tanečku, evidentně stvořeného za účelem trendování na TikToku.
Na groteskních hororech, co se neberou vážně a záměrně se pouští i do campových vod, není nic špatného; kromě několika karikaturních postaviček je nicméně M3GAN plná i podobných výkřiků do tmy, které do tónu zbytku filmu příliš nezapadají. Zhoubné zlo, předchozí spolupráce Jamese Wana se scenáristkou Akelou Cooper, přitom v tomto ohledu fungovala brilantně. Ve srovnání s ním je pak směřování děje M3Gan navíc i dost odhadnutelné a předvídatelné. Na napětí jí to nutně neubírá, přesto ale krvavému příběhu hraček tohle srovnání úplně nelichotí.
Je to paradoxní, ale filmu o vraždící robotce by víc slušelo komornější, uvěřitelnější měřítko. Na M3GANin svět je zkrátka těžké se naladit a přijmout jeho pravidla. Je to zbytečné rýpání, celý film by na příklad ale skončil po několika minutách, nebýt scenáristicky nesmyslného rozhodnutí uplácat dětskou hračku z nezničitelných titanových slitin.
Zápletce, která obstojně funguje jako znepokojivé zamýšlení nad strojovým učením, by bohatě jako hlavní hrozba stačilo nebezpečí masového uvedení ústřední hračky na trh, které i skvěle funguje jako scenáristická časovaná bomba. Do svého závěru nepotřebovala holčičí badass moment ani akční finále, které jako by sem zabloudilo z MCU.
M3GAN (2023)
Námět M3GAN měl potenciál, navzdory recyklaci mnohokrát viděného. Nejnovější produkce Jamese Wana je uvolněná a zábavná, příliš jí nicméně neprospělo marketingově motivované přestříhání na mládeži přístupnou verzi. Nedokáže navíc diváka úplně vtáhnout do příběhu kvůli lehce přepálenému měřítku a nevyváženému balancu grotesky a hororu, a děj je dost předvídatelný. Zároveň se ale tvůrcům daří diváka napínat a budovat znepokojivou atmosféru v očekávání nevyhnutelného průšvihu. Výsledkem je navzdory všemu podobně sympatický hororový hit, jako loňský Úsměv. Na dvojku, která je díky tržebnímu úspěchu už jistotou, se podíváme rádi.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2023
M3GAN
Horor / Thriller / Sci-Fi
Premiéra: 12. ledna 2023
USA, 2022, 101 min
Režie: Gerard Johnstone
Scénář: Akela Cooper
Kamera: Simon Raby
Hrají: Allison Williams, Amie Donald, Violet McGraw, Jenna Davis, Ronny Chieng, Jen Van Epps, Brian Jordan Alvarez, Arlo Green, Stephane Garneau-Monten
Produkce: Jason Blum, James Wan, Couper Samuelson
Scénografie: Kim Sinclair, Vanessa Cole, Ben Milsom
Kostýmy: Daniel Cruden
