Na ČT startuje Docent, odlehčená krimi od tvůrců Případů I. oddělení

Nová třídílná kriminální minisérie Docent, která startuje v neděli 5. února na ČT1, vypráví o zdánlivě nesourodé dvojici policistů, kteří se náhodnými okolnostmi stanou součástí pražského policejního týmu vyšetřovatelů vražd. Jejich diametrální životní postoj, vyšetřovací metody i osobní esprit se zpočátku zcela míjejí. Postupně je jejich jinakost dovede k rozkrytí motivu a odhalení pachatele dosud nevyřešených vražd a k překvapivé spojitosti se současným případem, který řeší jejich ostřílení kolegové.

Jeden má třicetiletou praxi u policie, druhý se dvě dekády živí jako novinář – mezi tuzemskými scenáristy není žádná jiná taková dvojice. Josef Mareš a Jan Malinda spolu v roce 2014 stvořili partu pražských kriminalistů, kteří v seriálu Případy I. oddělení řešili reálné vraždy posledních let. Diváci na seriálu oceňovali převážně scenáristickou autenticitu zobrazované policejní práce. Pro příběh nové minisérie Docent ale zvolili jiný postup – ve větší míře pracují s fantazií a fikcí.

Profesionálům z policejních řad musí být jasné, že Docent není tak úzkostlivě profesně odborný seriál jako Případy 1. oddělení. Docent je víc legrace a tím je přístupnější pro víc diváků. Hlídali  jsme si ale důležitou mez: přes jisté odlehčení nesmí být v Docentovi nesmyslné kriminalistické postupy, kterým by se protřelí policejní profíci vysmáli,” popisuje Malinda odlišný přístup.

Jde o čistou fikci. Navíc se nejedná o epizodickou kriminálku, která je napříč televizemi nejčastější. A dalším plusem této minisérie je téma, které se v tuzemsku tak často neobjevuje, tedy psychologické profilování pachatele,” vysvětluje producentka Jiřina Budíková, čím Docent vyčnívá v množství tuzemských kriminálek, které jsme v posledních letech na obrazovkách mohli vidět.

Docent (foto: ČT)

Scenáristé Docenta psali přímo na míru Ivanu Trojanovi. “Ivan věděl, že to kluci píšou deset let pro něj,” vysvětluje režisér Jiří Strach, který má s žánrem i prací pro Českou televizi dost zkušeností, a s hlavní hvězdou své nové minisérie již spolupracoval na obou dílech pohádky Anděl Páně. “Přistupuje ke každé roli s mimořádnou péčí a odpovědností, tentokrát se mi ale zdálo, že to vzal ještě vážněji, než kdy jindy. Svou postavu měl promyšlenou do každé drobnosti, kolikrát až tak drobné, mikroskopické a nepostřehnutelné, že mi tím lezl na nervy. Ivan musí znát každý poslední chlup své postavy, aby se do ní mohl veskrze obout. Je precizní, maximalistický,” popisuje režisér Trojanův přístup k roli.

A co je vlastně titulní docent v oboru psychologického profilování zač? “Slušně vychovaný zdvořilý teoretik, který je osudem uvržen do tvrdé a nezdvořilé policejní praxe. Ani trochu se nehodí do prostředí, kde je zapotřebí ostrých loktů” vysvětlují scenáristé svého protagonistu.

Docent Stehlík nesnáší zbraně, násilí a konflikty. Přesto paradoxně skončil u policie, protože se v mládí nedokázal vzepřít autoritativnímu otci. Stehlíka existenčně zachránila policejní akademie, kde se cítí bezpečně a kde se mohl ve formálním služebním poměru, jako teoretik, zabývat psychologickým profilováním pachatelů. Jeho místo na akademii je ale administrativně zrušeno. Shodou okolností je tedy přeřazen na neobsazené místo v pražském oddělení vražd, kam povahově ani prakticky nepatří.

Docent (foto: ČT)

Před kamerou Trojanově docentovi asistuje nezkušená, zato dost hubatá a rázná policistka s tváří Terezy Ramby. Na zahraniční policejní misi si sice vysloužila formálně vysokou hodnost, ale nemá zkušenosti ani povědomí o kriminalistické praxi. “Docent Ivana Trojana je pedant a moje postava, pro kontrast, je rozmazlená bordelářka. Je to trochu holka lempl. Kamkoliv přijde, tak v první řadě všechno rozkope, všechny postřílí a až pak se ptá. To se mi hrálo dobře,” popisuje dynamiku téhle nesourodé dvojice herečka.

Její kapitánka Fousová je k tomu všemu přespříliš akční, a tak je v terénu nebezpečná kolegům i sobě. “S Jiřím jsme pochopili hned na začátku natáčení, když mi dal zbraň do ruky, že to je opravdu směšné. Že se zbraní v ruce nejsem autentická. Říkal mi, ať ji raději moc nepoužívám. Chtěla jsem tyto scény dělat podle sebe. Abych byla přesnější, tak tedy hlavně podle toho, jak je znám z amerických filmů. A Jiří mi to odsouhlasil s tím, že se to k té mojí postavě vlastně hodí. Takže v Docentovi používám zbraň po svém a vypadá to směšně, ale je to tak schválně,” směje se.

Docent (foto: ČT)

Dohlížet na neřízenou střelu, kterou se stárnoucí teoretik a nezkušená horká hlava ukážou být, musí pragmatický šéf major Šera, který Stehlíkovo psychologické profilování pachatelů považuje za opovrženíhodnou pseudovědu… nehledě na osobní mindrák z toho, že ho docent Stehlík kdysi na akademii vyhodil od zkoušky.

Podobně jako majora Kozáka v Případech 1. oddělení si jej střihl Ondřej Vetchý, nehrozí tedy, že si diváci budou obě postavy trochu plést? “Možná dost. Ale není to na škodu. Myslím, že diváci, kterým se líbil major Tomáš Kozák, si oblíbí i majora Milana Šeru,” uznává Mareš. “Určité podobnosti se neubráníme,” dodává Malinda: “Rychle jsme se dohodli, že někdo jako Kozák tam být může, ale že není možné těžit donekonečna úspěšné Případy, i když se děj zase odehrává na pražském oddělení vražd. Řeklo se: Nebuďme líní, postavme úplně nový zábavný policejní tým. A to se povedlo.”

O tom, jak moc se to povedlo, si můžete udělat obrázek 5. února, kdy Docent startuje na ČT 1.

-red-
zdroj: Česká televize
foto/video: Česká televize © 2022