Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

Probíhají MEZIPATRA. 25 celovečerních a 48 krátkometrážních filmů uvidí diváci v Praze od 7. do 14. 11. a od 15. do 22. listopadu v Brně. Více zde.

Anifilm zveřejnil výběr soutěžních snímků a představuje letošní vizuál

Letošní Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm proběhne v Liberci od 2. do 7. května. Jako každý rok se v jeho soutěžním programu představí to nejlepší ze současné světové i české animované tvorby. Nyní výběrové komise dokončily svou práci a festival představuje filmy, které porotci i diváci uvidí v jednotlivých soutěžních kategoriích. Do festivalových soutěží se letos přihlásilo více než 1400 děl. Anifilm také představuje svou letošní vizuální podobu a jejího autora.

Soutěžní „celovečeráky“ patří na Anifilmu tradičně k těm nejsledovanějším. Není divu. Většinou se jedná o pozoruhodné počiny, z nichž některé odborná veřejnost s napětím očekávala několik let. Tak je tomu například u znepokojujícího snímku Alberta Vázqueze Jednorožci vs. Medvídci (Unicorn Wars), v němž je krvavá realita války zahalena do růžovofialového světa huňatých medvídků, aniž by přitom ztrácela na síle a naléhavosti svého vyznění.

Jednorožci vs Medvídci

Očekávaný byl i autobiografický opus lotyšsko-americké nezávislé autorky Signe Baumane Můj románek s manželstvím (My Love Affair with Marriage) a autobiografické rysy nese i snímek Psům a Italům vstup zakázán (No Dogs or Italians Allowed, režie Alain Unghetto), který byl oceněn už na festivalu v Annecy.

Psům a Italům vstup zakázán

Mystický je naopak maďarský film Čtyři duše kojota (Four Souls of Coyote, režie Áron Gauder) či – ovšem poněkud jiným způsobem – snímek Slepá vrba, spící žena (Blind Willow, Sleeping Woman, r. Pierre Földes), natočený podle povídek japonského spisovatele Haruki Murakamiho. Dětské publikum ocení francouzský film Yuku a himálajská květina (Yuku and the Himalayan Flower, r.Rémi Durin, Arnaud Demuynck), dobrodružně laděný snímek Perlimps od brazilského oscarového režiséra Alê Abreaua, ztřeštěnou norskou loutkovou komedii Tři zloději a lev (Three Robbers and a Lion, r. Rasmus A. Sivertsen) či volné pokračování úspěšného filmu O myšce a medvědovi, tentokrát s názvem Myška a medvěd na cestách (Ernest and Celestine: A Trip to Gibberitia, r. Julien Chheng, Jean-Christophe Roger). Svého zástupce má v celovečerní soutěži i tuzemská produkce, a to díky koprodukčnímu podílu na slovenském snímku Websterovi ve filmu (r. Katarína Kerekesová).

Letošní soutěžní výběr 36 krátkých filmů je o něco pestřejší, než byl v minulých letech. Nejen že zahrnuje kandidáty na Oscara (filmy The Flying Sailor a Ice Merchants), klasiky a známé mistry (autory jako Priit Tender či Debra Solomon) i nadějné mladé tvůrce (Nikita Diakur, Lucia Mrzljak). Letos totiž soutěží i snímky, na jejichž podobě se podílela umělá inteligence. Festivaloví diváci ale uvidí i (možná poprvé v životě) film vytesaný do dřeva (Of Wood) či atypický anidok zevnitř prostředí počítačové hry (Hardly Working). Některé soutěžní kousky mají český koprodukční podíl.

Noční hlídka

Tak je tomu například u atmosférické Noční hlídky letos nominované na cenu BAFTA (John Stevenson, Aiesha Penwarden), psychologického dramatu Míry (Joseph Pierce) nebo pozoruhodného loutkového počinu Salvation Has No Name (Joseph Wallace). A protože Anifilm patří mezi Oscar® qualifying festivaly, jeho vítězný krátký film se bude moct v příštím roce ucházet o Cenu Akademie. Studentům, jejichž filmy figurují v letošní soutěži, nelze upřít dravost a odvahu experimentovat. Slušné zastoupení zde má vedle tradiční silné francouzské účasti letos maďarská tvorba. Z českých filmových škol se do mezinárodní soutěže probojovala pražská FAMU s filmy Deniska umřela (Philippe Kastner) a Přes střepy (Natálie Durchánková). Celkem se mohou návštěvníci Anifilmu v mezinárodní soutěži těšit na 35 studentských filmů.

Deniska umřela

Milovníci těchto stále progresivnějších kategorií se letos mohou těšit na soutěž 22 videoklipů a 23 nenarativních filmů a opět se jedná o ukázku nejrůznějších výtvarných stylů i uměleckých přístupů.

Národní soutěž Český obzor umožňuje tuzemským tvůrcům změřit síly mezi sebou, ale i načerpat inspiraci. Diváci si pak díky ní udělají představu o tom, jak si česká produkce stála v uplynulém roce.  A to v kategoriích Krátký film, Studentský film, Seriál, Videoklip a Zakázková tvorba.

Anifilm letos uvede již počtvrté soutěž filmů pro médium virtuální reality. V soutěži se objeví např. loňský vítěz z benátského festivalu, německý projekt Z hlavního náměstí (From the Main Square), úspěšný britský VR film Nekonečné beaty (In Pursuit of Repetite Beats), který pracuje mimo jiné s haptickým vnímáním hudby, nebo i český oceňovaný VR film Tmání o vyrovnávání se s depresí. Mezinárodní soutěž počítačových her je již dlouho nedílnou součástí Anifilmu. I letos pro vás výběrová komise vybrala patnáct titulů, které se budou ucházet o ocenění ve dvou kategoriích – Výtvarný počin a Hra pro děti. Všechny hry si budou návštěvníci festivalu moci vyzkoušet v Game zóně v libereckém zámku.

Tmání (foto: Ondřej Moravec)

Vizuální podobu nadcházejícího ročníku našeho festivalu má ve svých rukou výtvarník, režisér, animátor a také ilustrátor Filip Pošivač. Fanoušci české animace znají jeho loutkové filmy (spolurežírované Barborou Valeckou) Až po uši v mechu (2015) a Přes palubu (2019) a také navazující seriál Živě z mechu. Dětskému publiku nemohly uniknout Mlsné medvědí příběhy, nominované na Českého lva, jimž dělal výtvarníka. A malí čtenáři pak znají jeho rozverné, akvarelově rozpité ilustrace, například ke knihám Od žežulky k Mikuláši (2016) nebo z nedávné doby Paví očko, dobrý den (2022).

A právě v tomto duchu se nese vizuál Anifilmu 2023, který nás zavádí do mechového mikrosvěta a o němž Filip říká: „Pro vizuál Anifilmu mi byla inspirací příroda Jizerských hor, jejich travnaté hřebeny, mechoviště, potoky se svými drahokamy, lesy a louky s všudypřítomnými skleněnými střípky a kamínky. Při procházkách jizerskou krajinou lidé tyto barevné kamínky dosud nacházejí. Ačkoliv jde o úlomky skla, do této krajiny patří. Odolávají živlům a staly se součástí místního genia loci. Proto jsem je zvolil jako ústřední motiv celého vizuálu. Navzdory okolním vlivům, barevné kamínky nacházíme na horských cestách, v lesích a loukách a bude tomu tak ještě hodně dlouho. Ve vyšší míře výtvarné stylizace, v napůl snové atmosféře se letos kamínky stávají součástí kouzelného festivalu, s nímž budou společně slavit animaci, která pro mě znamená nekonečnou a svobodnou imaginaci. Anifilm je jedinečný filmový festival, který stejně jako jizerské kamínky patří k espritu naší kultury.“

-red-
zdroj: P. Slavík, G, Zajícová
foto/video: Anifilm, Totalfilm Media © 2023

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast