Anifilm zveřejnil výběr soutěžních snímků a představuje letošní vizuál

Letošní Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm proběhne v Liberci od 2. do 7. května. Jako každý rok se v jeho soutěžním programu představí to nejlepší ze současné světové i české animované tvorby. Nyní výběrové komise dokončily svou práci a festival představuje filmy, které porotci i diváci uvidí v jednotlivých soutěžních kategoriích. Do festivalových soutěží se letos přihlásilo více než 1400 děl. Anifilm také představuje svou letošní vizuální podobu a jejího autora.

Soutěžní „celovečeráky“ patří na Anifilmu tradičně k těm nejsledovanějším. Není divu. Většinou se jedná o pozoruhodné počiny, z nichž některé odborná veřejnost s napětím očekávala několik let. Tak je tomu například u znepokojujícího snímku Alberta Vázqueze Jednorožci vs. Medvídci (Unicorn Wars), v němž je krvavá realita války zahalena do růžovofialového světa huňatých medvídků, aniž by přitom ztrácela na síle a naléhavosti svého vyznění.

Jednorožci vs Medvídci

Očekávaný byl i autobiografický opus lotyšsko-americké nezávislé autorky Signe Baumane Můj románek s manželstvím (My Love Affair with Marriage) a autobiografické rysy nese i snímek Psům a Italům vstup zakázán (No Dogs or Italians Allowed, režie Alain Unghetto), který byl oceněn už na festivalu v Annecy.

Psům a Italům vstup zakázán

Mystický je naopak maďarský film Čtyři duše kojota (Four Souls of Coyote, režie Áron Gauder) či – ovšem poněkud jiným způsobem – snímek Slepá vrba, spící žena (Blind Willow, Sleeping Woman, r. Pierre Földes), natočený podle povídek japonského spisovatele Haruki Murakamiho. Dětské publikum ocení francouzský film Yuku a himálajská květina (Yuku and the Himalayan Flower, r.Rémi Durin, Arnaud Demuynck), dobrodružně laděný snímek Perlimps od brazilského oscarového režiséra Alê Abreaua, ztřeštěnou norskou loutkovou komedii Tři zloději a lev (Three Robbers and a Lion, r. Rasmus A. Sivertsen) či volné pokračování úspěšného filmu O myšce a medvědovi, tentokrát s názvem Myška a medvěd na cestách (Ernest and Celestine: A Trip to Gibberitia, r. Julien Chheng, Jean-Christophe Roger). Svého zástupce má v celovečerní soutěži i tuzemská produkce, a to díky koprodukčnímu podílu na slovenském snímku Websterovi ve filmu (r. Katarína Kerekesová).

Letošní soutěžní výběr 36 krátkých filmů je o něco pestřejší, než byl v minulých letech. Nejen že zahrnuje kandidáty na Oscara (filmy The Flying Sailor a Ice Merchants), klasiky a známé mistry (autory jako Priit Tender či Debra Solomon) i nadějné mladé tvůrce (Nikita Diakur, Lucia Mrzljak). Letos totiž soutěží i snímky, na jejichž podobě se podílela umělá inteligence. Festivaloví diváci ale uvidí i (možná poprvé v životě) film vytesaný do dřeva (Of Wood) či atypický anidok zevnitř prostředí počítačové hry (Hardly Working). Některé soutěžní kousky mají český koprodukční podíl.

Noční hlídka

Tak je tomu například u atmosférické Noční hlídky letos nominované na cenu BAFTA (John Stevenson, Aiesha Penwarden), psychologického dramatu Míry (Joseph Pierce) nebo pozoruhodného loutkového počinu Salvation Has No Name (Joseph Wallace). A protože Anifilm patří mezi Oscar® qualifying festivaly, jeho vítězný krátký film se bude moct v příštím roce ucházet o Cenu Akademie. Studentům, jejichž filmy figurují v letošní soutěži, nelze upřít dravost a odvahu experimentovat. Slušné zastoupení zde má vedle tradiční silné francouzské účasti letos maďarská tvorba. Z českých filmových škol se do mezinárodní soutěže probojovala pražská FAMU s filmy Deniska umřela (Philippe Kastner) a Přes střepy (Natálie Durchánková). Celkem se mohou návštěvníci Anifilmu v mezinárodní soutěži těšit na 35 studentských filmů.

Deniska umřela

Milovníci těchto stále progresivnějších kategorií se letos mohou těšit na soutěž 22 videoklipů a 23 nenarativních filmů a opět se jedná o ukázku nejrůznějších výtvarných stylů i uměleckých přístupů.

Národní soutěž Český obzor umožňuje tuzemským tvůrcům změřit síly mezi sebou, ale i načerpat inspiraci. Diváci si pak díky ní udělají představu o tom, jak si česká produkce stála v uplynulém roce.  A to v kategoriích Krátký film, Studentský film, Seriál, Videoklip a Zakázková tvorba.

Anifilm letos uvede již počtvrté soutěž filmů pro médium virtuální reality. V soutěži se objeví např. loňský vítěz z benátského festivalu, německý projekt Z hlavního náměstí (From the Main Square), úspěšný britský VR film Nekonečné beaty (In Pursuit of Repetite Beats), který pracuje mimo jiné s haptickým vnímáním hudby, nebo i český oceňovaný VR film Tmání o vyrovnávání se s depresí. Mezinárodní soutěž počítačových her je již dlouho nedílnou součástí Anifilmu. I letos pro vás výběrová komise vybrala patnáct titulů, které se budou ucházet o ocenění ve dvou kategoriích – Výtvarný počin a Hra pro děti. Všechny hry si budou návštěvníci festivalu moci vyzkoušet v Game zóně v libereckém zámku.

Tmání (foto: Ondřej Moravec)

Vizuální podobu nadcházejícího ročníku našeho festivalu má ve svých rukou výtvarník, režisér, animátor a také ilustrátor Filip Pošivač. Fanoušci české animace znají jeho loutkové filmy (spolurežírované Barborou Valeckou) Až po uši v mechu (2015) a Přes palubu (2019) a také navazující seriál Živě z mechu. Dětskému publiku nemohly uniknout Mlsné medvědí příběhy, nominované na Českého lva, jimž dělal výtvarníka. A malí čtenáři pak znají jeho rozverné, akvarelově rozpité ilustrace, například ke knihám Od žežulky k Mikuláši (2016) nebo z nedávné doby Paví očko, dobrý den (2022).

A právě v tomto duchu se nese vizuál Anifilmu 2023, který nás zavádí do mechového mikrosvěta a o němž Filip říká: „Pro vizuál Anifilmu mi byla inspirací příroda Jizerských hor, jejich travnaté hřebeny, mechoviště, potoky se svými drahokamy, lesy a louky s všudypřítomnými skleněnými střípky a kamínky. Při procházkách jizerskou krajinou lidé tyto barevné kamínky dosud nacházejí. Ačkoliv jde o úlomky skla, do této krajiny patří. Odolávají živlům a staly se součástí místního genia loci. Proto jsem je zvolil jako ústřední motiv celého vizuálu. Navzdory okolním vlivům, barevné kamínky nacházíme na horských cestách, v lesích a loukách a bude tomu tak ještě hodně dlouho. Ve vyšší míře výtvarné stylizace, v napůl snové atmosféře se letos kamínky stávají součástí kouzelného festivalu, s nímž budou společně slavit animaci, která pro mě znamená nekonečnou a svobodnou imaginaci. Anifilm je jedinečný filmový festival, který stejně jako jizerské kamínky patří k espritu naší kultury.“

-red-
zdroj: P. Slavík, G, Zajícová
foto/video: Anifilm, Totalfilm Media © 2023