V rámci zahájení letošního Anifilmu byla předána Cena za celoživotní přínos animovanému filmu. Od festivalu si ji tentokrát odnesl animátor a výtvarník Alfons Mensdorf-Pouilly, při předávání nonšalantně vtipkující o tom, jak ho těší, že cenu nedostává in-memoriam. Zajímavostí je, že rodák z Českých Budějovicích pochází z významné šlechtické rodiny s lotrinskými kořeny; je tak asi jediným hrabětem, který pracoval na Patovi & Matovi.
Mensdorf-Pouilly se narodil v roce 1948, studentská léta ho zavedla Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze na Žižkově. Do doby, než se věnoval animovanému filmu, působil jako rekvizitář v Československé televizi, brigádník v loutkovém studiu nebo jako průvodce na hradě Zvíkov.
V roce 1969 se připojil k ateliéru Jiřího Trnky a animovat začal v průběhu sedmdesátých let. Začínal jako animátor ploškové animace, záhy ale přešel k loutkám, na které se začal specializovat. Působil v AIF Studiu, kde pracoval například na sérii Jája a Pája a také zde poprvé přišel do styku s Patem & Matem, se kterými následně strávil téměř čtyři desítky let. Jedna z epizod na které pracoval, Cyklisti (1992), byla nominována do soutěže na festival v Annency.
Specializoval se především na scény, kde se loutky nachází venku. Jeho styl se vyznačuje precizností a důsledností, s jakými k loutkové animaci či animovaným předmětům přistupuje. Navazuje na to nejlepší z české animační školy, ale nebrání se ani moderním postupům či experimentům.
Mimo zmíněné seriály z jeho rozsáhlé tvorby můžete znát například Zaniklý svět rukavic, Jak to chodí u hrochů, z celovečerních filmů Dobrodružství Robinsona Crusoe, námořníka z Yorku, Krysaře, Fimfárum Jana Wericha či Jedné noci, v jednom městě. Kromě Jana Baleje a Jiřího Barty spolupracoval se Zdeňkem Smetanou, Ivanem Renčem, Stanislavem Látalem, Vlastou Pospíšilovou, Michalem Žabkou nebo Katariinou Lillqvist.
Hned několik snímků, na kterých pracoval, je na Anifilmu právě k vidění. Jejich přehled najdete zde.
Kateřina Slavíková, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Anifilm © 2023