S režisérem Malé mořské víly o nové představitelce, změnách v hrané verzi a disneyovských písních

Malá mořská víla je poslední z řady klasických disneyovek, od jehož hraného remaku si studio slibuje macaté tržby. Jak se pohádka točila, nevyhnula se ale hned několika komplikacím. Total Film si popovídal s týmem, který pracoval na tom, aby nová verze příběhu Ariel zanechala stopu a nebyla pouhým plácnutím do vody.

Točit přesný, doslovný remake animáku mě vůbec nelákalo,” zamýšlí se režisér Rob Marshall, známý zejména díky oscarovému muzikálu Chicago. “Aby mi to dávalo smysl, věděl jsem, že potřebujeme přijít s něčím novým.” Hrané předělávky milovaných pohádek se přitom dosud pohybovaly na škále od dost volných převyprávění až po doslovnou citaci každého původního záběru. Marshalovi nakonec pomohlo vrátit ke zdroji – k původní pohádce Hanse Christiana Andersena z roku 1837, která původní kreslený film z roku 1989 inspirovala. “Je to vlastně dost moderní příběh o holce, která se cítí být mimo, která má pocit, že patří někam jinam, a nemá strach tím směrem stavět mosty. Vzhledem k tomu, jak rozdělený a rozličný náš svět dneska je, mi to přišlo velmi aktuální.

Jestli jste moc mladí nebo staří na to, abyste vyrůstali s dokola hrající VHSkou, Malá mořská víla vypráví o podmořské princezně, která je posedlá životem na souši. Když pak zachrání z vln fešného prince Erika, oba se do sebe beznadějně zaláskují. Ariel proto uzavře faustovskou dohodu s čarodějkou Uršulou, která vymění její hlasza lidské nohy. Potíže na sebe ale pochopitelně nenechají dlouho čekat.

Není to nejsložitější příběh, originál se ale dodnes těší lásce diváků díky svým postavám a krásným písničkám, jejichž úspěch nakopnul novou éru kreslených disneyovských muzikálů, která trvala celá devadesátá léta. Na tohle období Marshall dodnes vzpomíná: “Muzikály tou dobou byly mrtvá záležitost. Pamatuju si, jak se na Broadwayi slavilo, když Disney tenhle žánr vrátil na výsluní. Kráska a zvíře, Aladdin, všechny tyhle filmy jako by otevřely dveře i pro mě a pro Chicago. Díky kresleným pohádkám diváci najednou znovu přijali hraný muzikál,” reflektuje s odstupem.

Kromě toho s Malou mořskou vílou skončilo i desetiletí kvalitativního tápaní studia, byť dnešní optikou některé době poplatné prvky filmu trochu zastaraly. Nad obvyklou výtkou, že Ariel je v originálu jako protagonistka poněkud pasivní, Marshall ale pobaveně mává rukou: “To nechápu, kde se vzalo, ale není to tak. Je umíněná, silná a odvážná. Svoje přání si prosadí navzdory svému otci, a obětuje tomu přání všechno. Na tenhle aspekt její postavy se, pravda, zaměřujeme víc, ale v původní verzi nechybí.

Bailey na premiéře v Mexiku foto: Falcon)

Moderní film potřebuje moderní Ariel. Proběhl samozřejmě sálodlouhý casting, kdy tvůrci hledali mezi zástupy všemožných dívek, představitelka se nakonec ale našla tak nějak náhodou. Když Marshall viděl Halle Bailey vystupovat se sestrou Chloe, se kterou tvoří R’N’B duo. “Říkal jsem si, co je to za holku? Ten hlas je jak z jiného světa,” vzpomíná dnes režisér na moment, kdy slyšel jejich cover písně Where Is The Love. “Má v sobě navíc jistou nevinnost, což mi pro tuhle postavu přišlo zásadní.” Pozvání na casting skončilo posunutím laťky do takových výšek, že už se jí nikdo podle režiséra a studia ani nepřiblížil. “Sami uvidíte. Ta holka je třída a naprosto se s tou postavou propojila,” myslí si Marshall.

Bailey sama je od dětství podle svých slov velkou fanynkou kresleného originálu, že se chystá hraná verze se ale s překvapením dozvěděla vlastně až na konkurzu. “Sama jsem byla strašně zvědavá, jak bude výsledek vypadat, ať už v něm budu hrát, nebo ne.” vypráví třiadvacetiletá zpěvačka. “Líbí se mi, kam naše verze ten příběh posouvá. Nejde jen o to, že se Ariel zamiluje a chce s princem žít tam nahoře, má i svoje vášně a sny a budoucnost, za kterou si jde.

Jonah Hauer-King na premiéře v L.A. (foto: Falcon)

Tím princem je samozřejmě zmíněný fešák Erik, a tentokrát jej ztvárňuje zatím relativně neznámý Jonah Hauer-King. Jeho postava se nicméně oproti verzi z roku 1989 dočká zásadně detailnějšího prokreslení. “Hodně pomohlo přidání postavy jeho matky, díky které lépe chápeme, jaký je vlastně člověk a co chce od života. Navíc dostal vlastní písničku. Dali jsme mu tak doslova možnost projevit se,” zamýšlí se.

Erikova píseň není jedinou hudební novotou. V novém aranžmá se samozřejmě vrací klasiky jako Under The Sea a Part Of Your World, které si v devadesátkách popěvovalo nejedno dítě, novou píseň z ale nakonec dostala i Ariel. K originálu skladby skládal proslulý Alan Meknen, texty pak psal bohužel již zesnulý Howard Ashman. Menken se tedy ke své oscarem oceněné práci po více než třiceti letech vrací, k ruce ale tentokrát má osvědčeného Lina-Manuela Mirandu, podepsaného pod největšími hity z Odvážné Vaiany nebo Encanta. Vášnivý fanda původního filmu, který svého syna dokonce pojmenoval po krabu Sebastianovi, je zároveň producentem filmu.

Sebastian spolu s kámošem Flounderem nebo Arieliným otcem Tritonem se samozřejmě na scénu vrací, stejně jako chapadlatá záporačka Uršula. Tentokrát ji ztvárňuje Melissa McCarthy, která “samozřejmě má velký smysl pro humor,” jak ji popisuje režisér. “Myslím si ale, že málokdo si umí představit, kolik hloubky a síly do té role vnesla. Potřebujeme totiž pochopit, jaká je vlastně její motivace,” láká. Marshall zároveň upozorňuje, jak moc herečce pomohly s přepáleností postavy její zkušenosti s dragem. Na place pak jako její chapadla posloužilo osm tanečníků, díky kterým tvůrci měli přesnou představu o měřítku, které postava Uršuly má mít.

Podvodní sekvence se pak točily za pomocí modrého pozadí, několika hydraulických rigů a tečkovaných kombinéz, které herci kvůli trackování pohybu museli nosit, stejně jako plaveckou čepičku, protože vlasy postav jsou ve filmu dotvořeny pomocí digitálních triků. “Technická stránka u nás ale je jen prostředek vyprávění,” komentuje to Marshall, který na place pracoval s předrenderovanými vizualizacemi toho, jak má scéna vypadat, než ji s herci začal přivádět k životu. “Jsem rád, že mám zkušenosti jako choreograf, jinak bych to asi nezvládl. Byla to nejsložitější a nejkomplexnější věc, co jsem kdy dělal,” vzpomíná.

Režisér Rob Mashall na premiéře v L.A. (foto: Falcon)

Již po tomto týdnu se dozvíme, jestli se Malá mořská víla zařadí po bok ostatních úspěšných remaků, jako se vyklubal ze Lvího krále nebo Knihy džunglí. Případné pokračování či prequel po vzoru chystaného filmu o králi Mufasovi visí ve vzduchu, případně ve vodě. Jestli někdy vznikne ovšem zatím netuší ani režisér. “Vím, že kdysi vznikla pokračování Víly, které Disney vydal rovnou na video. Jsou v nich zajímavé postavy i podzápletky, které by mi asi dávaly pro nové zpracování smysl. Uvidíme ale, jak se tomuhle filmu bude dařit.” Jako vždycky tedy rozhodnete vy, diváci. Malá mořská víla vplouvá do našich kin 1. června.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Totalfilm Media, Disney, Falcon