Zabijáci rozkvetlého měsíce: Počátky FBI a krvavé peníze v mistrném neo-westernu (recenze)

Boj proti rasové diskriminaci je už několik let středobodem zámořského politického dění a prosakuje prakticky do všech částí společenského života západní civilizace. Možnost veřejně se ozvat a nemít kvůli tomu strach o vlastní život ale není žádnou životní jistotou, a mnohé rasové menšiny za ni musí bojovat každý den. Své o tom ví i indiánský kmen Osedžů, který na počátku devatenáctého století nalezl na svém domorodém území obrovská zásobiště ropy a tehdejší americká smetánka se na ně slétla jako supi na mršinu. Na dříve mírumilovném území se tak rozjela nebezpečná mocenská hra, během které se osedžské rodiny začaly za prapodivných okolností pomalu vytrácet. Ideální téma pro otce gangsterek Martina Scorseseho, který si na převyprávění toho příběhu povolal i své dvě múzy, Leonarda DiCapria a Roberta De Nira.

Prodávat nesmírně očekávanou Scorseseho novinku jako velkolepý návrat k jeho vyhlášeným kriminálkám by ale bylo značně zavádějící. Zabijáky rozkvetlého měsíce totiž daleko více než samotný případ metodického vyvražďování kmene Osedžů zajímá rozsáhlá rodinná sága intrik a machinací, která jí předcházela.

Do rodného kraje indiánského kmene přijíždíme společně s DiCapriovým Ernestem Burkhartem, válečným veteránem, který si přijel do bohatého kraje něco přivydělat a možná si i najít partnerku. Jeho vlivný strýček King Hale v podání De Nira má ale o Ernestově budoucnosti jasno. Představoval by si jej po boku Lily Gladstone coby indiánky Mollie, dcery a hlavně dědičky jedné z nejzámožnějších osedžských rodin.

Není žádným tajemstvím, že jiskra nakonec přeskočí. Jestli ale Burkhart hází očkem po inteligentní Mollie nebo spíše po jejích napěchovaných truhlicích, to už nechávají Scorsese s DiCapriem na úsudku diváků.

DiCaprio si tu rozhodně střihl jednu ze svých méně okatých rolí a v porovnání s charizmatickým a nesmírně vypočítavým De Nirem někdy může navenek působit až plytce. S každou uplynutou minutou se ale jen více a více utvrzuje, že ztvárnění Burkhartovy postavy coby nekompetentního pitomce bez jakéhokoliv morálního kompasu, hodnot, nebo páteře je zcela záměrné. Burkhart je ale natolik nepopsaným listem, že jeho vztah k Mollie by skutečně mohl pocházet i z upřímné lásky. Stín ropných peněz ale nad jejich manželstvím nesmazatelně visí a DiCaprio ani Gladstone ale v tomto ohledu nikdy ve svých rolích nepovolí a nedají divákovi jasnou odpověď.

Robert De Niro a Leonardo DiCaprio ve filmu (foto: CinemArt)

Počátek a postupný rozpad jejich manželství je ovšem hlavní náplní přibližně prvních dvou třetin filmu, a že jsou to pořádně dlouhé dvě třetiny. Jelikož vztahu mezi oběma hlavními postavami chybí jakékoliv větší drama, byť záměrně, a skutečně napínavá část příběhu přijde až po více než dvou hodinách, Zabijáci rozkvetlého měsíce mnohdy působí velice klinicky a odtažitě.

Produkční stránku má samozřejmě filmový veterán Scorsese zvládnutou na výbornou. Výprava je prakticky bezchybná a kamerou vládne režisér jako pravý mistr v oboru. Většině filmu ale mnohdy chybí jakákoliv emocionální angažovanost a snímek je tak občas relativně suchý. Díky časté absenci hudebního podkresu dokonce místy navozuje až dojem jisté dokumentárnosti.

Lily Gladstone a Leonardo DiCaprio ve filmu (foto: CinemArt)

Scorsese je samozřejmě mistrný režisér a v jeho zkušených rukou nedovedou ani s monstrózní stopáží 206 minut Zabijáci rozkvetlého měsíce ani na chvíli nudit. Přesto se ale nedá říct, že by necelé tři a půl hodiny snímku zvlášť prospívaly. Na ploše takhle dlouhého filmu vyzní spousta scén kapku roztahaně a snaha o emoce nebo trochu napětí tak nemá potřebný efekt. Zároveň ale stopáž nestačí k tomu, aby se mohl scénář skutečně ponořit naplno i do řady vedlejších postav a ságu o utrpení Osedžů zdokumentovat v plné parádě, jako by to dovolilo třeba několikadílné televizní zpracování.

4

Zabijáci rozkvetlého měsíce (2023)

Ohledy na divácký komfort nebo výdrž močových měchýřů jde stranou. Martin Scorsese dostal volnost natočit monstrózní, více než tříhodinový neo-western mapující jedno z nejošemetnějších období Spojených států amerických… a za režijní stoličkou si nejspíš vychutnal každou vteřinu. Hvězdný herecký ansámbl má plno prostoru se vyřádit i hrát proti očekávání, minuty ubíhají pozvolným, téměř až hypnotickým tempem a na podlaze střižny nejspíš nezůstal ani jediný nepoužitý záběr. Ve své finální podobě jsou Zabijáci rozkvetlého měsíce hutným zážitkem plným poctivé filmařiny, ale také tvrdým oříškem, na kterém si někteří diváci možná vylámou zuby.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: © CinemArt 2023

Zabijáci rozkvetlého měsíce | Killers of the Flower Moon