Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

VÍTÁME VÁS NA NAŠEM NOVÉM WEBU. Doufáme, že se vám tu bude líbit. ZAČALI JSME TAKÉ MĚNIT K LEPŠÍMU YOUTUBE KANÁL.

Zóna zájmu: Rodinná idyla za zdí Osvětimi diváka deprimuje tím, co neukáže (recenze)

Je krásný den. Na malebnou polskou krajinu vesele svítí slunce. Rudolf, Hedwiga a jejich smějící se děti se vyráží vykoupat v nedalekém jezírku. Každý den společně večeří, vzpomínají na milovanou Itálii, mají se dobře. A mezitím za zdí jejich spokojeného domova dennodenně v agonii umírají zástupy Židů v plynových komorách koncentračního tábora v Osvětimi, jemuž hlava rodiny velí.

Zóna zájmu, adaptace stejnojmenné knižní deprese ověnčená Velkou cenou z festivalu v Cannes, po festivalové krasojízdě dorazila i do českých kin. Vidět ji je potřeba, dobře vám u ní ale nebude.

Zatímco tam za zdí se ve špíně živoří na plesnivém chlebu a tisíce životů se denně s maximální efektivitou seškvaří na uhel v pecích, tady o pár metrů dál děti dovádí u bazénu, na bohaté zahrádce pučí stromy a větve se prohýbají pod čerstvým ovocem, případně se nad čerstvou kávou rozebírají každodenní problémy: „Bylo to k popukání, ze všeho toho oblečení si malá vybrala zamilovala zrovna šaty po Židovce, která byla oproti ní poloviční.

Jsou to jednoduché kontrasty. Vyobrazená lhostejnost, věcnost a samozřejmost smrti jako obživy a pásové výroby, která lidské bytosti cynicky degraduje na maso do mlýnku, ale díky nim obzvlášť vynikne i bolí. Je zajímavý paradox, že Zóna zájmu je jedním z nejbrutálnějších snímků o hrůzách druhé světové války právě kvůli tomu, že tyto hrůzy vlastně přímo neukazuje.

Scénář spolu se sugestivní zvukovou a hudební stopou bohatě stačí k tomu, aby výsledek byl plný odporného násilí, aniž by se uchýlil k jedinému explicitně násilnému výjevu. To vše ostatně výstižně uzavírá obludně kakofonický, kvílivý podkres závěrečných titulků.

Ačkoli se s ní určitě neztotožní všichni diváci, výtka může směřovat k velmi zběžnému prokreslení ústředních postav, které se evidentně v knize dočkaly daleko většího prostoru. Ač hráni špičkovými herci, Rudolf, Hedwiga i ostatní jsou zde v podstatě jen figurkami pohybujícími se v efektních, pečlivě nasnímaných obrazech, o které zjevně tvůrcům šlo především. „My smíme jenom naznačovat,“ jako by si řekl režisér Glazer a spol. při první produkční poradě. V jejich observačním zachycení uspěli nepochybně; kdyby ale věnovali více péče svým protagonistům, dost možná by Zóna zájmu jako celek zaťala do publika drápy ještě silněji.

  • Režie
  • Scénář
  • Kamera
  • Hudba
  • Herci
4

Zóna zájmu (2024)

Série klaustrofobických momentek z perverzně spokojeného života, kde největším problémem jsou slunci stínící obláčky z kouřících komínů vyvražďovací fabriky, je hodně nepříjemnou podívanou, která divákovi rozhodně nejde na ruku a nemá potřebu mu cokoli vysvětlovat. V ní vyobrazená banalita zla je každopádně o to mrazivější, uvědomíme-li si, jak nápadně připomíná rétoriku mnoha našich současníků.

Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: © Aerofilms 2024

Zóna zájmu | The Zone of Interest
Drama / Historický / Válečný
USA / Velká Británie / Polsko, 2023, 105 min
Režie: Jonathan Glazer
Předloha: Martin Amis (kniha)
Scénář: Jonathan Glazer
Kamera: Łukasz Żal
Hudba: Mica Levi
Hrají: Sandra Hüller, Christian Friedel, Ralph Herforth, Freya Kreutzkam, Max Beck, Ralf Zillmann, Imogen Kogge, Stephanie Petrowitz, Marie Rosa Tietjen
Produkce: Ewa Puszczyńska, James Wilson
Střih: Paul Watts
Zvuk: Johnnie Burn, Tarn Willers
Scénografie: Chris Oddy, Joanna Kuś, Katarzyna Sikora
Kostýmy: Małgorzata Karpiuk

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast