Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

UŽ JSTE SI POSLECHLI NÁŠ PODCAST S REŽISÉREM PETEREM BEBJAKEM? MIMO JINÉ O NOVINCE SMRŠŤ NEBO VEDLEJŠÍ PRODUKT? NAJDETE HO ZDE.

Papežův zákon: Rodinné drama na pozadí velkých dějin (recenze)

Výpravná podívaná mapující dramatický osud jedné židovské rodiny na pozadí velkých dějin, okořeněná skvělými hereckými výkony, hudbou i kamerou. Stálice italské kinematografie Marco Bellocchio svůj nejnovější snímek stvořil na základě léty osvědčeného receptu. Neznamená to však, že se nesnažil experimentovat, a obohatit Papežův zákon o zcela nové a nečekané chutě. Ty přinášejí jak příjemně osvěžení, tak místy trpkou pachuť. Dohromady však tvoří příběhově, vizuálně i hudebně podmanivý celek, který i přes své dílčí nedostatky dojme, nahněvá i poučí.

Papežův zákon (foto: Aerofilms)

Jedné noci vtrhne do domu židovské rodiny Mortarových papežská garda s rozkazem zmocnit se jednoho z jejich devíti dětí – šestiletého Edgarda. Chlapec byl totiž údajně tajně pokřtěn a podle zákona tak nyní náleží katolické církvi. Začíná tak emotivní boj o záchranu syna, který den ode dne více podléhá vlivu svých únosců a vzdaluje se tak své rodině i víře, v které byl vychován.

Již tato základní premisa filmu by vydala na solidní rodinné drama, Bellocchio jde však mnohem dál. Tento příběh založený na skutečných událostech, odehrávající se v kulisách revolucí rozdělené Itálie 19. století, měl totiž obrovský mediální dopad po celém světě a zásadně ovlivnil nejenom osud Itálie ale i rozdělení mezinárodních politických sil. Na příběhu jedné rodiny tak Bellocchio může sledovat nejen italský boj za samostatnost a sjednocení roztříštěné země, nýbrž i úpadek a rozpad církevních hodnot a moci.

Mezi historií a dramatem

Tento opravdu široký záběr je pak největší silou i slabinou celého filmu. Všechna obsažená témata jsou velice zajímavá a dokážou vtáhnout, bohužel ani více než dvouhodinová stopáž Bellocchiovi neumožnila se každému z nich věnovat ve zcela uspokojivé míře. Film trpí poněkud zkratkovitým a uspěchaným koncem a motivace hlavních postav nejsou vždy zcela srozumitelné. To platí i pro historický kontext, který předpokládá poměrně detailní znalost italské historie, a může být pro nezasvěceného diváka nečitelný a zmatený. Nicméně tuto historickou epochu podává natolik poutavým způsobem, že dokáže motivovat k dodatečnému dovzdělání.

Papežův zákon (foto: Aerofilms)

Výjimeční herci

V čem pak film naopak zcela exceluje jsou herecké výkony téměř všech hlavních protagonistů příběhu. Mezi nimi pak vyčnívají Barbara Ronchi a Fausto Russo Alesi, kteří se ujali rolí Edgarových rodičů a jejichž smutek a utrpení dokáže diváka opravdu zasáhnout. Uznání si zaslouží také mladičký Enea Sala, který podává uvěřitelný výkon i přesto, že zatím neztratil nic z oné typicky dětské nemotornosti. Velice dobře funguje také jeho chemie s Paolo Pierobonem, jenž ztvárnil papeže Piuse IX. Tato velice zajímavá a dobře ztvárněná postava je bohužel také tou jedinou, která ve filmu ze zcela nepochopitelných důvodů dostane několik zcela hluchých a nadbytečných scén.

Audiovizuál plný odkazů a parafrází

Zdařilá je také vizuální stránka filmu, která naplno využívá majestátní estetiku církevního prostředí. Svícny, klenby, vitráže, nástěnné malby, stejnokroje i modlitební úbory. To vše film nabízí v hojné míře. Nejedná se však jen o prvoplánový kýč, který by se vezl na vizuální podmanivosti sakrálního prostředí. Francesco Di Giacomo, který se ujal kamery je velice nápaditý, volí zajímavé a netradiční úhly snímání a jeho záběry mají téměř vždy promyšlenou kompozici, která v kombinaci s promyšleným nasvícením evokuje renesanční a barokní obrazy.

Skvrnou na jinak vydařeném vizuálu jsou pak lacině působící CGI efekty, které dokážou diváka zcela vytrhnout z příběhu. Omezující rozpočet je pak znát také na často velice detailních a stísněných záběrech, které zcela očividně maskují hranice kulis. Na druhou stranu snímek nabídne také několik zajímavých střihových momentů, které zdařile poukazují na společné i sporné body obou církví.

Papežův zákon (foto: Aerofilms)

S čím pak film pracuje opravdu originálně je hudba. Ta nejenom že využívá dobových nástrojů a často cituje či parafrázuje známé symfonické skladby. Její styl, místy neúměrná hlasitost a neustálé kolísání mezi melodií a disharmonií se zcela vymyká zažitým standardům žánru historických filmů, čím přidává Papežově zákonu na jedinečnosti a zapamatovatelnosti. Tato pro film neokoukaná práce s hudbou se asi nejvíce projevuje ve válečných scénách, které díky hudebním motivům působí až divadelním dojmem.

  • Režie
  • Scénář
  • Herci
  • Kamera
  • Hudba
4

Papežův zákon (2023)

Papežův zákon je výpravným dramatem plným silných emocí a krásných kulis i kostýmů. Pro svou ambicióznost však jako kdyby zapomněl, čím chce vlastně být. Film je tak i přes svou příběhovou a audiovizuální poutavost nerozhodně zaklíněn mezi rodinným dramatem a historickým filmem. Své nedostatky však kompenzuje hereckým obsazením, které zcela bez výjimky podává skvělé výkony a audiovizuálním stylem plným citací, parafrází a esteticky podmanivých obrazů, jenž z něj činí snímek, který byste určitě neměli minout.

Tomáš Souček, spolupracovník redakce
foto/video: © Aerofilms 2024

Papežův zákon
Rapito
Drama / Historický
Itálie / Francie / Německo, 2023, 125 min
Premiéra: 18. 4. 2024 Aerofilms
Režie: Marco Bellocchio
Scénář: Marco Bellocchio, Susanna Nicchiarelli
Kamera: Francesco Di Giacomo
Hrají: Barbara Ronchi, Fabrizio Gifuni, Filippo Timi, Fausto Russo Alesi, Corrado Invernizzi, Leonardo Maltese, Paolo Pierobon, Marco Golinucci, Alessandro Fiorucci, Alessandro Scafati, Enea Sala, Samuele Teneggi, Mattia Napoli, Leonardo Bianconi

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast