Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

MRKNĚTE NA ČERSTVOU UKÁZKU RODINNÉHO CUKRKANDLU, NOVÉHO JURSKÉHO SVĚTA, FANTASTICKÉ ČTYŘKY NEBO NEZVRATNÉHO OSUDU.

Na Jedničce startuje Děcko, seriál jde na dřeň přímé adopce a náhradního rodičovství

Čtyři páry, jedno dítě. Kdo se nakonec stane rodičem nenarozeného děcka? Hlavní hrdinkou nového autorského seriálu České televize s názvem Děcko je Klára (Judit Pecháček), která žije sama se dvěma dětmi a třetí čerstvě a neplánovaně počaté, se rozhoduje svěřit do přímé adopce. Novinka vypráví o různých formách náhradní péče a mateřské i rodičovské lásce ve všech jejích podobách. Jeho poselstvím je hledání cesty, jak dát dětem šanci, aby mohly vyrůstat v láskyplném prostředí. Desetidílný seriál vstupuje na obrazovky 17. ledna, v okamžiku, kdy Česká republika zákonem zrušila kojenecké ústavy a o děti do tří let se mají starat pěstouni.

Děcko vzniklo v tvůrčí skupině kreativní producentky Aleny Müllerové, autorkami scénáře jsou Kateřina Krobová a Lucie Macháčková, režiséry Rozálie Kohoutová a Radim Špaček. V rolích čtyř párů, které spojuje touha odnést si čerstvě narozené miminko rovnou z porodnice, se představí Elizaveta Maximová a Jan Jankovský, Eva Hacurová a Patrik Děrgel, Daniel Krejčík a Andrej Polák či Tereza Hof a Jaromír Nosek. Roli nekonvenčního sociálního pracovníka ztvárnil Ondřej Malý, v dalších rolích se představí Magdalena Čečo, Adam Kocúr, Jiří Rendl, Vladimír Polívka, Vanda Hybnerová, Simona Peková nebo Antonín Jan Abrhám.

Proces přímé adopce

Seriál otevřeně ukazuje proces přímé adopce. Jde o zajímavé, kontroverzní a aktuální téma. Mě samotnou překvapilo, že tento proces existuje a funguje. Pojem přímá adopce náš právní řád nezná, v zákoně jej nenajdete, ale není nelegální. Děcko jej nijak nepropaguje, ani nezatracuje, jde dál – ke všem možným formám náhradního rodičovství. Soustředí se na hledání cest, jak dát všem dětem naději a šanci na šťastné a naplněné dětství,“ říká kreativní producentka Alena Mullerová.

Kreativní producentka A. Müllerová

Když Klára neplánovaně otěhotní, na tenký led přímé adopce se zvažuje vydat i pod ekonomickým tlakem. Manipulativní a dobře situovaný ex Adam, od kterého Klára odešla, se chce soudit kvůli malému synovi Daníkovi. Starší dcera Zorka, jejíž otec ještě sám nedospěl, je v pubertě. Čtyři dvojice, které touží po Klářině zatím nenarozeném miminku, potkává hlavní hrdinka náhodně na kurzu pro žadatele o adopci. Mezi nimi jsou influencerka Beáta s podnikatelem Hubertem, ne příliš harmonický pár Alice a Michal, registrovaní partneři Petr a Vladimír, kteří už mají v pěstounské péči svého synovce, a o něco starší manželé Kryštof a Hanka, kteří prošli mnoha cykly IVF a nechtějí to znovu absolvovat. Podstatnou roli tu sehrává i sociální pracovník Jarmil Čáp, jehož postava zastřešuje téma náhradní rodinné péče v mnoha jejích podobách – adopce vs. přímá adopce, pěstounská péče nebo péče hostitelská. Důležitou součástí vyprávění jsou i humor a nadhled, i když se tvůrci snažili zachovat civilní a uvěřitelnou atmosféru.

Děcko

Konzultace s odborníky

„Výhodou přímé adopce je, že dítě jde většinou z porodního sálu přímo do náruče nové rodiny. Rizikem je, že si to matka před porodem, po něm nebo v zákonné lhůtě rozmyslí. Je jednoznačně pozitivní, že dítě není vloženo do babyboxu, neforemné náruče systému, přechodné náruče pěstouna, ale přímo do milující náruče náhradního rodiče. Trauma, které dítě zažívá, je oproti všem ostatním způsobům náhradní péče minimalizované, ale má to mnoho háčků, nejasností a rizik pro všechny strany,“ říkají scenáristky Kateřina Krobová a Lucie Macháčková. Obě se shodují, že postava Kláry bude diváky přijímána kontroverzně. Odpověď, zda převáží ti, kteří budou Kláru odsuzovat, nebo ti, kdo ji pochopí, ať už třeba na úplném konci desetidílného seriálu, v němž není do poslední chvíle jasné, jak do dopadne, nechávají na divácích. Při psaní scénáře čerpaly jak z vlastních mateřských zkušeností, tak s konzultací se sociálním pracovníky a odborníky z řady organizací, Lucie Macháčková je sama adoptivní maminkou.

Scenáristky K. Krobová a L. Macháčková

Úskalí pěstounské péče

Seriál mimo jiné poukazuje na úskalí pěstounské péče, kterou komplikují složité vztahy mezi matkou a pěstouny, a naznačuje, že ne každý má na to se stát náhradním rodičem, protože jenom láska často nestačí. Děcko upozorňuje i na problém domácího násilí bez modřin a na tíživou situaci matek s malými dětmi, které drží manžel v šachu skrz finance. A v neposlední řadě zlepšuje pověst Orgánu sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD), když v roli jejího zaměstnance vykresluje empatického „ospoďáka“, který přistupuje ke svým klientům s respektem, zvedá telefon i mimo úřední hodiny a vnímá svou práci jako poslání, kde je na prvním místě skutečně nejlepší zájem dítěte.

Děcko – J. Pecháček

„Výběr spolehlivých mužů a dobrých otců není zrovna Kláry nejsilnější parketa. Ale i když se pořád dostává do problémů, dokáže řešit věci hned, nic neodkládat a nikdy se nevzdávat, své děti zvládá chránit do poslední chvíle. Pro mě bylo náročné vytvořit si ve své hlavě to těžké břicho, které jsem jako Klára nosila. Za vytvoření těch lehkých „hracích“ rostoucích břich jako prvků v kostýmu, které pomáhaly v držení těla a chůzi, děkuji dámám Róze Kohoutové, Evě Hacurové a kostymérkám, které už děti mají,“ uzavírá Judit Pecháček.

Seriál Děcko vysílá ČT1 od pátku 17. ledna od 20 hodin a bude dostupný i na iVysílání. Na přelomu února a března se objeví i na pultech knihkupectví, kdy vyjde jeho stejnojmenná literární adaptace, kterou napsaly samy autorky. Kateřina Krobová a Lucie Macháčková zvolily ke zpracování vlastní látky neotřelý přístup. Vznikl tak román Děcko, který seriálový příběh zobrazuje velmi netradičně – z vedlejších postav se stávají postavy hlavní a děj je vyprávěn z několika odlišných pohledů.

-red-
zdroj: A. Müllerová, Česká televize
foto/video: © 2025 Česká televize

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast