Máme za sebou třetí řadu Bílého lotosu i s jeho divokým finále, které si co do eskalace v ničem nezadá s krvavě absurdní tečkou, jakou za sebe udělala na konci minulé série Jennifer Coolidge. Loučíme se po osmi týdnech memů i divokých fanouškovských spekulací, z nichž některé se vyplnily, jiné jako by Mike White záměrně popřel. Přesto se jedná o ročník, s nímž největší část publika ztratila trpělivost. Stává se z někdejšího fenoménu prostě content? Pro diváctvo, jež zatím nevidělo finále, doporučujeme naše první dojmy ze začátku série, v následujícím textu už se na spoilery nebere ohled.

Prestižní obsah
První série Bílého Lotosu udeřila jako blesk z čistého nebe. Mike White vždy platil za schopného scenáristu, nebyl ale zdaleka obklopen aurou génia či snad někoho, kdo by určoval módu. Nejvíc ho milovali asi fanoušci amerického Survivora, kde se svého času dostal až do finále.
Bílý lotos ale skvěle zapadl do již existujícího trendu filmů kritizujících vyšší třídu a stanul v jeho čele. Úvodní řada byla dravá, chytrá a vtipná. V té druhé pak White vybrousil svůj styl. Nemusel si už získávat ničí přízeň, mohl tedy ustoupit od nejpovrchnějších vtipů a dodat méně prvoplánově zábavné, nicméně soustředěnější vyprávění. Má se ještě kam posunout v třetí řadě?
Tuhle otázku si mnozí pokládali vlastně až do finálního osmého dílu. A někteří si v té době už stihli odpovědět: Jiskra je pryč, z Bílého lotosu je už content. Mike White natáhl třetí sérii o další epizodu na celkových osm, přestože se v nich děje o pořádný kus míň. A takhle to teď nejspíš půjde do nekonečna. Základní námět pořadu umožňuje přesouvat se z místa na místo a až na výměnu lokace nás odbývat tím samým příběhem tak dlouho, dokud nám zbyde trpělivost.
Publikum rozmlsané érou prestižních minisérií trochu zapomnělo, že to není tak dávno, co byl tohle princip každého televizního seriálu: najít úspěšný formát a ždímat ho tak dlouho, dokud má udržitelnou sledovanost. White má v tuhle chvíli podle svých slov v hlavě celkem šest sérií, což by znamenalo, že jsme v polovině. Po skončení třetí řady se dá rozhodně souhlasit s tím, že se to zdá být trochu moc. Stejně tak nezbývá než odkývat, že se třetí řada jeví „nejprázdněji“. Lze to vysvětlit jak tím, že toho White už dost stihl říct minule, tak že si nechce vyplýtvat nápady, které může rozvinout v některé z dalších řad.
Smiř se s tím
Přerod Bílého lotosu z prestižní minisérie na (zatím) prestižní content není třeba popírat, je ale možné se tohoto procesu zastat. Přestože se toho v třetí řadě dělo o kus méně než dřív, pořád bylo příjemné v tomhle hotelovém resortu strávit osm týdnů. Tím spíš, pokud měl člověk otevřený telefon a součástí zážitku pro něj byly reakce fandomu, které se pohybovaly od vtipných po podnětné. Samozřejmě, že mnohé fanouškovské teorie zachází příliš daleko, pokouší se přistupovat ke každému činu každé postavy až příliš patologicky a očekávat až moc šílené zvraty, to je ale vlastně součástí legrace.
V osmé epizodě nám na každý pád Mike White dokázal, že ať si každý říká, co chce, rozhodně se mu nedá upřít rozmysl. Každá z dějových linek byla uzavřena způsobem, který jasně vysvětloval, proč se mezi postavami dělo, co se dělo.

Rodina bohatého podnikatele s tváří Jasona Isaacse si prošla dramatem, jehož plného rozsahu si je vědom jen on sám. Jeho svět se v důsledku zločinncýh kšeftů cestou na jeho rodinnou dovolenou sesypal, což zatím díky hotelové politice letadlového režimu nikdo neví. Je trochu absurdní, trochu černohumorné a trochu tragické ho sledovat, jak je nucen poslouchat svou rodinu osm dní v kuse vykládat o tom, jak moc si neumí představit život bez luxusu… který je ale brzy čeká.
Právě proto, jak moc otevřeně Isaacs připravuje hromadnou vraždu/sebevraždu své rodiny, bylo víceméně každému jasné, že on ani nikdo z jeho blízkých nebude oním mrtvým tělem avizovaným v první epizodě. A skutečně – celá nezvedená rodinka Ratliffových přežívá, i když každá z ratolestí prošla vlastním příběhem, který nějak posunul její osobnost.
Dcera Piper (Sarah Catherine Hook), která se chtěla na rok přidat k místním buddhistům, si připouští, že ve skutečnosti nemá na to žít skromně a přijímá svůj život rozmazlené princezny. Starší syn Saxon (Patrick Schwarzenegger), jehož jedinou agendou bylo hrát chlapáka, je po… řekněme… netradičním nočním zážitku se svým bratrem přiveden k pochybnostem o své macho identitě. A mladšímu synu Lochlanovi (Sam Nivola) jeho rande se smrtí po požití otráveného milkshaku naznačilo, že život je moc krátký na to, aby ho strávil ve stínu druhých.

Trojice drbajících paniček v krizi středního věku se pak ve finále dojemně objala a v neironicky dojemném momentu si přiznala, že všem nešvarům navzdory jsou si tyhle tři kámošky věčnou oporou. Ne že by některá z dam vyřešila nebo i adresovala svůj hlubší problém, to bychom očekávali moc. Před publikem se ale odhaluje nekonečný cyklus životních zklamání, před jejichž netvrdšími důsledky chrání postavy hlavně vzájemné přátelství. Znamená to, že se budou holky nadále méně pomlouvat a házet na sebe za zády špínu? Ale prosímvás… co to je za hloupé otázky?

Nikdy to není ten, koho čekáte
Nová řada se jeví nejvíce pesimisticky z dosavadního triptychu i díky lince navrátivší Belindy (Natasha Rothwell), která v Thajsku rozpoznala pravděpodobného vraha své někdejší mecenášky Tanyi. Přes počáteční snahu na něj upozornit úřady se jím nakonec nechá uplatit krásnými pěti miliony dolarů k mlčení. Po jejich nabytí opouští svého nového milence, s nímž chtěla otevřít masérský byznys. Uzavírá tak kruh tím, že se dopouští té samé křivdy, jíž se jiná bohatá osoba dopustila na ní. Jestli tohle není bajka o tom, jak peníze kazí charakter, tak už nic.
Zdaleka nejtemnější je však příběh tragické lásky Ricka (Walton Goggins) a Chelsea (Aimee Lou Wood), který skončil nevyhnutelnou sebedestrukcí jak dívky, která přehlížela všechna varování, protože věřila, že „může spravit“ svého ztrápeného milence, tak i jejího milého, který nakonec vše zahodil kvůli možnosti pomstít domnělou křivdu minulosti. Stálo to život ne jednoho z nich, ale oba. Ačkoliv mnozí považují zvrat, kdy se z domnělého vraha Rickova otce vyklubal jeho rodič, za příliš melodramatický, sám o sobě je tím méně důležitějším dílkem skládačky. Důležitější je vztah obou milenců s jeho vrcholy i pády.
Chlapská tlačenice
Jako téma třetí řady se tu vyjevuje maskulinita a její tlak. Jistě, ve světě Bílého lotosu nejde o novinku, zatím žádná ze sérií na ni ale nebyla soustředěná s takovou důsledností. Máme tu Ricka pronásledovaného povinností pomsty. Bratry Ratliffovi zápasící se svou genderovou a sexuální identitou. I jejich otce, který zvažuje, že lepší varianta, než selhat jako hlava rodiny, je všechny své blízké raději zabít. A pak tu je ještě Gaitok (Tayme Thapthimthong), buddhistický člen ochranky, který zápolí s tím, že není dost mužný, aby dělal dost dobře svou práci. Natož aby dělal dojem na svou milou Mook (thajská superstar a nejdražší členka štábu Lalisa Manobal), která je dost fixovaná na kariérní úspěch svého potenciálního partnera. Díky zvrácené hříčce osudu je to právě bezelstný Gaitok, kdo zastřelí Ricka a možná i Chelsie, získá v práci povýšení a odjíždí s ohromenou Mook jako drsňák za západem slunce, přestože víme, že v hloubi srdce jde pro něj o noční můru.
Každá dějová linka tedy měla svůj smysl, každá měla svůj záměr. Koncepčnost občas dokonce trochu vyčnívá a White násilně tlačí postavy tam, kde je potřebuje. Například aby příběh Ratliffových eskaloval až v poslední epizodě, musí Isaacs bezcílně probloumat půlku seriálu. Až na podobné zádrhely to do sebe ale zapadlo pěkně. I když je jasné, že tohle nebude univerzální hodnocení, právě díky silnému finále zde zaokrouhlíme hodnocení na pěkné čtyři hvězdičky.
Bílý lotos - Série 3 (2025)
Třetí řadě podle některých dohořívá plamen. Je ale možná nerozumné chtít po třetí řadě seriálu, aby byla pořád stejným fenoménem. Možná, že stačí příjemně strávený čas a několik chytrých nápadů – a těch pro nás má Mike White pořád dost.
Martin Svoboda, Totalfilm.cz
foto/video: © HBO 2025
Bílý lotos – 3. série
The White Lotos – Season 3
Komedie / Drama
USA, 2025, 8 h 10 min (Minutáž: 60–65 min)
Tvůrci: Mike White
Režie: Mike White
Scénář: Mike White
Kamera: Ben Kutchins
Hudba: Cristobal Tapia de Veer
Hrají: Leslie Bibb, Dom Hetrakul, Jason Isaacs, Michelle Monaghan, Parker Posey, Natasha Rothwell, Walton Goggins, Carrie Coon, Scott Glenn, Aimee Lou Wood, Patrick Schwarzenegger, Sarah Catherine Hook, Morgana O’Reilly, Arnas Fedaravicius, Christian Friedel, Sam Nivola, Charlotte Le Bon, Shalini Peiris, Nicholas Duvernay, Jon Gries, Lisa, Julian Kostov, Jurij Kolokolnikov, Ke Huy Quan, Sam Rockwell
Produkce: John M. Valerio, Todd Brown
Střih: Scott Turner, John M. Valerio
Zvuk: Kathryn Madsen
Scénografie: Lek Chaiyan Chunsuttiwat, Jeremy Woolsey, Cristina Onori
Masky: Rebecca Hickey, Miia Kovero
Kostýmy: Alex Bovaird
